Business News

​​Afacerile din Portul Constanța au crescut consistent după ce România a preluat o parte din operațiunile portuare ale Ucrainei

23 februarie 2023, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat 75,55 milioane tone în anul 2022, o creștere cu 12% față de cele 67,5 milioane de tone în 2021, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești și menținând, astfel, trendul ascendent din ultimii ani.

Administrația Porturilor Maritime (APM) Constanța a înregistrat, anul trecut, un record al traficului de mărfuri din porturile maritime românești, așa cum reiese din bilanțul companiei de stat. 75,55 milioane tone au tranzitat anul trecut porturile românești de la Marea Neagră. S-a înregistrat o creștere cu 12% față de cele 67,5 milioane de tone în 2021. A fost cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești. Portul Constanța (Agigea-Sud, de containere, și cel de Nord, terminal de mărfuri) a vămuit peste 92% din traficul de mărfuri raportat de APM. Porturile Midia și Mangalia mai fac parte din Administrația Porturilor Maritime.

Ce s-a transportat

Cerealele și produsele petroliere au reprezentant marfa care a tranzitat cel mai des prin porturile de la Marea Neagră. Războiul din Ucraina și redirecționarea cerealelor spre Portul Constanța este motivul care explică recordul înregistrat în 2022.

În traficul total, cerealele au reprezentat 31,7%, urmate de petrol brut – 12,57%, articole diverse – 10,4%, produse petroliere – 9,6%, minereuri de fier, deșeuri de fier – 9,26%.

„Cerealele reprezintă și în acest an grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total. Portul Constanța devenind cel mai important din Europa din acest punct de vedere, mai ales în contextul actual, cu un trafic anual de 24,1 milioane de tone”, ne-a declarat directorul general al APM SA Constanța, Florin Vizan.

Traficul de mărfuri pe relația Ucraina a totalizat, de la începutul războiului, 11,85 milioane tone, din care 5,4 milioane tone trafic fluvial și 6,4 milioane tone, maritim. Cele mai mari cantități de mărfuri sunt cereale, dar au mai sosit în port și echipamente, fosfat, laminate, minereuri de fier, containere.

Firmele care au concesiuni în Portul Constanța

Printre cele mai importante societăți care sunt prezente în danele portuare constănțene amintim de următoarele firme:

Este firma prin care operează în Portul Constanța holdingul DP World din Dubai.  Șeicul Ahmed Bin Sulayem, unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri din Dubai, controlează acest grup conform datelor presei internaționale.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 212,5 milioane de lei și un profit de 51,5 milioane de lei. 458 de salariați număra compania.
Cifrele financiare ale DP World Constanța pe anul trecut ar fi apropiate de nivelul din 2021, conform unor surse neoficiale. Reprezentanții companiei nu au dorit să ofere informații despre rezultatele din anul 2022.
Anul trecut, DP World Constanța a anunțat că a început să investească într-un terminal RORO (Roll-On, Roll-Off – modul de încărcare/descărcare al navei) și un terminal cargo, care se va desfășura pe o suprafață de 16 hectare
Termenul de finalizare este decembrie 2023.
La capacitate maximă, terminalul DP World din Constanța poate procesa 1.000.000 de containere/an. DP World va dota terminalul și cu primul scanner de tip drive through din România, cu capacitate de scanare de până la 70 de unități/oră față de 4 unități/oră capacitatea celui existent la ora actuală, aflat în operațiunea autorității vamale.
„Terminalul pe care îl avem în construcție va permite presiuni de până la 22/tone/mp, ceea ce este dublul celei mai puternice platforme existente în portul Constanța, care permite până la 11 tone/mp’’, ne-au transmis reprezentanții DP World Constanța.
DP World Constanța și-a prelungit contractul de concesiune cu Administrația Porturilor Maritime Constanța până în anul 2049.

Cel mai mare acționar al companiei este societatea Solidmet SRL cu 30,7%, urmată de Liberty Holding cu 28%, Nicola Ruxandra și Anca Mihaela Drăgoi cu câte 17,6%.  Bogdan Idu, Dan Drăgoi și Viorel Panait sunt cele trei persoane care controlează operatorul portuar de cereale
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 161,2 milioane de lei și un profit de 33 milioane de lei. 350 de salariați număra compania.
Operatorul portuar Comvex Constanţa (CMVX) a raportat o cifra de afaceri de aproximativ 151 milioane de lei în primul semestru al anului 2022, cu 10 milioane de lei mai puțin decât tot anul 2021.
Comvex deține cele mai rapide instalații de încărcare a navelor cu cereale din Portul Constanța, conform reprezentanților companiei. Practic, Comvex s-a ocupat de încărcarea cerealelor, în special porumb, venit din Ucraina în portul constănțean.
„Astfel, ca urmare a războiului ruso-ucrainean și, implicit, a închiderii și/sau restrângerii dramatice a operațiunilor prin porturile ucrainiene, România a devenit una dintre principalele căi de transport pentru mărfurile din Ucraina, fiind folosită ca țară de tranzit. În plus, având în vedere creșterea cererii pentru serviciile de operare portuară, tarifele practicate în portul Constanța au înregistrat, de asemenea, creșteri, generând venituri importante și rezultate financiare pe măsură”, ne-au explicat reprezentanții companiei.
Dintre clienții menționăm pe: Viterra, Al-Dahra Agriculture România, Global Grain International, TOI Commodities și Cerealcom, precum și clientul din Ucraina, Trade Agro Union.

Companie controlată de statul român, prin Ministerul Economiei.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 212,3 milioane de lei și un profit de 7,8 milioane de lei. 947 de salariați număra compania.
Oil Terminal (simbol bursier OIL) a raportat la Bursa de Valori București o cifra de afaceri de 214 milioane de lei, mai mare decât întreg anul 20121. Reprezentanții ai bursei apreciau că pentru finalul anului compania să anunțe o cifră de afaceri cu 30% mai mare față de anul precedent și să treacă de 270 de milioane de lei.

Grupul american ADM (Archer-Daniels-Midland), trader mondial de comodități și procesator alimentar deține compania din Constanța. La rândul său, grupul din SUA este controlat de Vanguard Group, unul dintre cele mai mari fonduri de investiții din lume.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 118,7 milioane de lei și un profit de 5,9 milioane de lei. 301 de salariați număra compania.

Firma face parte din holdingul elvețian Ameropa, unul dintre cei mai mari traderi mondiali de cereale, îngrășăminte și pesticide. Ameropa a fost înființată de omul de afaceri Andreas Zivy.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 179,2 milioane de lei și un profit de 53,6 milioane de lei. 276 de salariați număra compania.
În România, din grupul Ameropa care fac parte Azomureș – cel mai mare producător de îngrășăminte din România, Ameropa Grains – cel mai mare trader de cereale și Chimpex – lider în operațiunile portuare. Cele trei societăți românești au semnat un credit sindicalizat de tip revolving multivalută în valoare de 347 de milioane de euro, potrivit unui comunicat al BCR.
O parte din credit va fi investită și în terminalul de cereale din Portul Constanța. Chimpex deține cel mai mare terminal de cereale din România.

Oamenii de afaceri Verii Ion și Nicolae Dușu sunt beneficiarii acestei societăți.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 80,8 milioane de lei și un profit de 10,7 milioane de lei. 371 de salariați număra compania.

Operează în Portul Constanța prin trei firme care fac din grupul controlat de George Comănescu. Activitățile portuare ale GSP Offshore cuprind de la servicii de catering până la cele de alimentare cu combustibili.
GSP Offshore SRL a declarat pentru anul trecut, cu aproape 800 de angajați, o cifră de afaceri de 784,7 milioane de lei și un profit net de 21.980.948 de lei.
În 2022, societatea s-a confruntat cu cereri de insolvență care nu au fost încă aprobate de instanțe.

Societatea este deținută de compania de stat din Germania, Deutsche Bahn.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 666,5 milioane de lei și un profit de 25,2 milioane de lei. 925 de salariați număra compania.
Reprezentanții DB Schenker ne-au transmis că rezultatele financiare ale companiei pentru anul trecut sunt cu 10% mai mari decât în 2021.
Guvernul german a anunțat în toamna anului trecut că intenționează să privatizeze DB Schenker, transmite agenția de știri Reuters. Bloomberg a relatat despre o potențială vânzare a companiei logistice, evaluată la 20 de miliarde de dolari, la acea dată existând zvonuri privind achiziția diviziei logistice a Deutsche Bahn de către DVS. În acest proces de privatizare este inclusă și divizia din România.
Conform procedurilor legale, vânzarea ar putea fi finalizată până în 2024. Mai întâi, este necesar un acord final al Consiliului de Administrație al Deutsche Bahn cu privire la vânzarea activelor DB Schenker, urmând ca toate opțiunile privind vânzarea să fie analizate (vânzare directa sau IPO).

Compania de stat chineză COFCO (China Oil and Foodstuff Corporation), cel mai mare procesator agroalimentar din China, este acționarul acestui SRL.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 75,9 milioane de lei și un profit de 14,8 milioane de lei. 227 de salariați număra compania.

Beneficiarii reali ai societății sunt Cătălin Trandafir, Liviu Ghebaur, El Khalil Jihad (Said Baaklini)
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 50,8 milioane de lei și un profit de 188.000 de lei. 286 de salariați număra compania.

Transport Trade Services (TTS, companie românească și cel mai mare transportator de marfă pe Dunăre) deține această societate. La rândul său, TTS îi are ca beneficiari reali pe Mircea Mihăilescu, Ion Stanciu și Viorel Ștefan.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 36 milioane de lei și un profit de 12 milioane de lei. 9 de salariați număra compania.
Operatorul portuar a înregistrat în primele nouă luni o creștere a afacerilor cu 50%. Întreg, grupul TTS a raportat venituri la nivel consolidat de 664,3 milioane de lei în ianuarie-septembrie 2022, în creștere cu 47,3% faţă de acelaşi interval de anul trecut, conform BVB.

Verez Vincente Jose Antonio și Valeriu Băjenaru sunt cei doi beneficiari ai acestei firme.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 26 milioane de lei și un profit de 2 milioane de lei. 70 de salariați număra compania.

Kronospan, companie austriacă controlată printr-o perdea de offshore-uri și fundații din Elveția și Austria, deține această societate. Kronospan are fabrici de cherestea, panouri și placaje de lemn la Sebeș și Brașov.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 16 milioane de lei și pierderi de 2 milioane de lei. 28 de salariați număra compania.

Codruța Dana Bogatu și Adolf Bâclea sunt cei doi beneficiari ai societății.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 12,3 milioane de lei și pierderi de aproape milioane de lei. 82 de salariați număra compania.

Sorin Greavu este beneficiarul acestei societăți.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 12,3 milioane de lei și profit de 4,3 milioane de lei. 107 de salariați număra compania.

Nicolae Buşu şi Stelian Caraman sunt beneficiarii acestei societăți.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 12,5 milioane de lei și un profit de 5,5 milioane de lei. 49 de salariați număra compania.

Fouad Khayat, om de afaceri libanez cu mai multe afaceri în transporturile marine din Constanța, este beneficiarul acestui SRL.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 11 milioane de lei și pierderi de 400.000 de lei. 74 de salariați număra compania.

Dumitru Pufleanu este beneficiarul real al societății.
În 2021, firma a realizat o cifră de afaceri de 3 milioane de lei și un profit de 1,2 milioane de lei. 22 de salariați număra compania.

Activitatea Portului Constanța în 2022, în câteva cifre

În anul 2022, au făcut escale în porturile maritime românești 1C5.381 nave, față de 14.629 nave în 2021.

În Portul Constanța – zona Constanța, traficul de mărfuri înregistrat în 2022 a fost de 68,24 milioane tone, o creștere cu 11,5%.

În Portul Constanța – zona Midia, traficul de mărfuri înregistrat în 2022 a fost de 7,02 milioane tone, comparativ cu 2021, când s-au înregistrat 5,93 milioane tone, prezentând o creștere de 18%.

În Portul Constanța – zona Mangalia, traficul de mărfuri înregistrat în 2022 a fost de 278.442 tone, față de 338.472 tone în 2021.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro