În România, pentru autorizarea funcționării, un comerciant are nevoie de înregistrarea fiscală la Registrul Comerțului. O firmă primește un Cod Unic de Înregistrare după ce  se înregistrează la Registrul Comerțului, odată cu eliberarea certificatului de înregistrare a acesteia. 

Dacă ai nelămuriri cu privire la aceste aspecte, îți oferim mai jos câteva date despre ce este și cum se obține un CUI sau Codul Unic de Înregistrare pentru o firmă.

 

Codul Unic de Înregistrare al firmei: Ce este și cum se obține

1. Ce înseamnă CUI (Cod Unic de Înregistrare)

După ce o firmă se înregistrează la Registrul Comerțului pentru autorizarea funcționării, aceasta primește odată cu eliberarea certificatului de înregistrare un Cod Unic de Înregistrare. Codul de Înregistrare Fiscală (CIF) reprezintă un cod numeric unic de înregistrare asociat comerciantului. 

 

2. Există vreo diferență între CUI și CIF?

Termenul de CUI (Cod Unic de Înregistrare) a fost folosit până în 2007, ulterior s-a folosit terminologia CIF (Cod de Înregistrare Fiscală). Diferența o reprezintă doar scopul pentru care se solicită acest cod. Entitatea juridică care emite certificatul fiscal stabilește natura codului, dacă este CUI sau CIF.

 

3. Cum se obține Codul Unic de Înregistrare Fiscală

Un comerciant trebuie să depună solicitarea înregistrării fiscale printr-o cerere de înregistrare la Biroul unic din cadrul Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă tribunalul din județul de domiciliu.

Solicitarea înregistrării fiscale a comerciantului se face prin depunerea cererii, iar atribuirea codului unic de înregistrare (CUI) de către Ministerul Finanțelor Publice este condiționată de admiterea cererii de înregistrare în registrul comerțului de către judecătorul delegat.

Certificatul de Înregistrare, ce conține codul unic de înregistrare, este documentul care atestă că persoana juridică a fost luată în evidența oficiului Registrului Comerțului de pe lângă tribunal și în evidența organului fiscal.

Atributul fiscal atașat codului unic de înregistrare este un cod alfanumeric având semnificația categoriei de plătitor de taxe și impozite la bugetul de stat. Dacă atributul fiscal are valoarea „RO”, acesta atestă că persoana juridică a fost luată în evidența organului fiscal ca plătitor de TVA.

 

4. Care sunt entitățile obligate să se înregistreze la Registrul Comerțului?

Entitățile care sunt obligate să se înregistreze la Registrul Comerțului sunt:

  • Societățile cu Răspundere Limitată (SRL-urile)
  • Persoane Fizice Autorizate (PFA-urile)
  • Întreprinderile Individuale (II).

 

În funcție de tipul său, firma va fi înregistrată într-unul din cele trei registre (pentru persoane juridice, PFA sau II). În acest sens, vei primi un număr de ordine din registrul de la Registrul Comerțului de tip:

  • J, pentru persoane juridice (firme);
  • F, pentru PFA-uri, II si AF (asociații familiale).

 

Pe de altă parte, nu au documente de înregistrare fiscală ONG-urile, care nu se înregistrează la Registrul Comerțului ci direct la Ministerul Justiției, și PFA-urile cu profesii liberale, care se înregistrează direct la ANAF. 

 

5. Unde găsești Codul Unic de Înregistrare?

Codul Unic de Înregistrare este atribuit pe certificatul de înregistrare al firmei  de la  Registrul Comerțului.

După ce te înregistrezi la Registrul Comerțului, ca și comerciant vei primi:

  • Un cod de forma 123456, care este numărul fiscal sau Codul Unic de Înregistrare, trecut pe Certificatul de înregistrare pentru firma deschisă;
  • Un număr de ordine în registru, de forma: J23/xxxx/2020, valabil pentru firme, respectiv F12/xxxx/2020, valabil pentru PFA, II, AF.

 

Deci de la Registrul Comerțului o firmă va primi două numere:

  • Cel cu 6 cifre este numărul fiscal al firmei sau Codul Unic de Înregistrare;
  • Cel cu J sau F este cel folosit pentru înregistrarea de la Registrul Comerțului.

 

Codul Unic de Înregistrare Fiscală constituie codul unic al unui comerciant, fie SRL, PFA sau II.

 

Cum poți verifica valabilitatea CUI

Toate firmele pot fi verificate după Codul Unic de Înregistrare, pe pagina oficială a Ministerului Finanțelor Publice. Aici se completează CUI-ul de înregistrare al firmei, apoi se introduce un cod de validare și se pot verifica indicatorii din bilanțul firmei căutate: cifra netă de afaceri, profit, capital etc.

 

Care este scopul CUI?

Codul Unic de Înregistrare Fiscală constituie codul unic al unui comerciant, fie acesta SRL, PFA sau Intreprindere individuală. 

Dacă dorești să verifici un partener de afaceri, poți verifica o identificarea de firmă după CUI în doar câțiva pași simpli. Tot ce ai de făcut este să introduci CUI-ul sau numele firmei și în acest fel poți verifica rapid valabilitatea firmei sau alte date. În doar câteva secunde vei primi rapoarte de tip PDF despre informațiile care te interesează.

 

Încă nu ai cont pe Termene.ro?

Testează gratuit platforma

 

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe