Business News

România, o piață de consum, ajuns la maxime istorice, în 2024. Retailerii străinii atrași de apetitul românilor pentru cumpărături

17 februarie 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Au mai fost, însă, și câteva vești bune despre investiții neașteptate, ba chiar relocări de producție din statele din Europa de Vest într-un context internațional extrem de dificil marcat de majorarea costurilor de producție, dar și de o concurență acerbă din partea produselor chinezești.

Dacă producția industrială a României a scăzut, în 2024, consumul – bunuri nealimentare, în primul rând -, a mers destul de bine, fiind atins un maxim istoric în 2024, iar piața continuă să prezinte oportunități importante de creștere, dacă tendințele actuale se mențin, după cum arată experții Colliers într-o analiză a pieței de retail.

Așa că nu mai uimește pe nimeni faptul că în ultima perioadă și-au anunțat intrarea pe piața locală mai multe rețele cunoscute în afară, ca să nu mai vorbim de ritmul în care se dezvoltă parcurile de retail. Doar în ultimele săptămâni, de exemplu, s-a vorbit de nume cunoscute precum brandul olandez Action, unul dintre cele mai mari lanțuri de magazine nealimentare din Europa, sau lanțul german de drogherii BIPA, de exemplu. Un semn clar că România este atractivă înainte de toate din punct de vedere al consumui despre al cărui potențial vorbește toată lumea.

Maxim istoric, în 2024

Nivelul consumului a atins un maxim istoric în 2024, iar dacă tendințele se mențin, piața va prezenta oportunități importante de creștere, potrivit unei analize a pieței de retail publicate de Colliers la finele anului trecut.

Astfel, achizițiile de bunuri nealimentare s-au majorat cu circa 13%, în 2024, comparativ cu 2023, fiind atinse valori cu 60% mai mari decât media din perioada 2018-2019, conform Eurostat. România a raportat o creștere de 58% a volumului cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul de bunuri nealimentare, cea mai mare din Uniunea Europeană, încă o dovadă a potențialului semnificativ de dezvoltare al pieței locale de retail.

Până la sfârșitul anului 2026, România ar urma să depășească pragul de 5 milioane de metri pătrați de spații de retail, cu investiții importante inclusiv în 2025.

Mai trebuie precizat că firmele din sectorul comerțului cu amănuntul din România au înregistrat în 2022 o marjă operațională brută de aproximativ 9%, potrivit Eurostat, peste cea din țări precum Olanda, Germania și Polonia, ceea ce a încurajat mai multe branduri internaționale să își deschidă primele magazine la noi.

Producția industrială, pe minus

Spre comparație, producția industrială a României a înregistrat, la nivelul anului 2024, o scădere cu 1,5%, raportat la anul anterior, pe fondul unor evoluții neconvingătoare ale unor industrii precum cea prelucrătoare sau extractivă.

”Se fac investiții străine în România și încă multe, mai ales acum că există mai multe investiții de infrastructură și o sa fie mai bine, o sa arate mai bine România”, a declarat pentru Termene.ro consultantul fiscal Adrian Bența.

Acesta spune că România și-a mai pierdut din avantajele pe care le oferea altădată investitorilor străini, raportat la alte state.

”Nici avantajul de salarii, nici alte avantaje speciale nu mai avem cum era înainte să intrăm în UE, acum nu prea mai avem așa”, a mai precizat Bența.

Branduri noi de produse nealimentare

Printre brandurile noi care vor apărea pe piața din România, în acest an se numără și retailerul olandez Action, unul dintre cele mai mari lanțuri de magazine de produse nealimentare din Europa.

Acesta este recunoscut pentru politica sa de prețuri extrem de competitive și gama variată de produse, fiind un concurent serios pentru Pepco și alte lanțuri de discount. Pe site-urile de angajări din România au apărut deja și primele anunțuri pentru Cluj, de exemplu, unde se pare că va fi deschis primul magazin.

„Pentru prima dată, Action intră pe două piețe noi într-un an. Elveția și România vor experimenta în curând prețurile mici imbatabile ale Action și gama de produse în continuă schimbare. Primele magazine elvețiene se vor deschide atât în regiunile vorbitoare de limbă germană, cât și în cele franceze la începutul anului 2025, urmate de România în toamnă”, au anunțat reprezentanții Action pe platforma Linkedin.

De asemenea, lanțul de drogerii Bipa, cel mai mare retailer specializat în drogherii din Austria, ar urma să fie un alt nume nou pentru piața locală, după cum au anunțat proprietarii săi, nemții de la Penny.

”Lanțul nostru de discount, PENNY, este bine stabilit în România și se dezvoltă cu succes de ani de zile. Pe baza acestei experiențe pozitive și a ratelor de creștere promițătoare ale BIPA în Austria și Croația în ultimii ani, explorăm în prezent potențiale oportunități de extindere pe piața din România, alături de alte țări”, au declarat reprezentanții austrieci pentru retail.ro.

De la armament, la industria auto

Germania este cel mai mare partener economic al României și cel mai mare investitor, pentru care România pare să fie în continuare interesantă.

Una dintre cele mai importante investiții ce urmează să fie realizate în România în perioada următoare reprezintă construirea unei fabrici de pulberi printr-un parteneriat între nemții de la Rheinmetall AG şi Romarm.

Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, a anunţat că a discutat la Conferința de Securitate de la Munchen cu CEO-ul companiei Rheinmetall AG despre proiectul de construire a acestei fabrici în România

”Am discutat şi despre proiectul de construire a unei fabrici de pulberi în România, printr-un parteneriat între Romarm şi Rheinmetall, proiect care beneficiază de o finanţare de 47 de milioane de euro acordată de Comisia Europeană, prin programul ASAP. România are astfel şansa de a deveni un actor important în asigurarea aprovizionării cu muniţie la nivel european”, a mai transmis Angel Tîlvăr.

În același timp, dezvoltatorul german de tehnologii de frânare TMD Friction, cu  brandul de plăcuțe de frână Textar, prezent deja în România cu o fabrică la Caransebeș și un centru de servicii la Timișoara, urmează să își mute o parte  din unitatea din Leverkusen (Germania) la noi, drept răspuns la „condițiile de piață în evoluție”.

Potrivit Profit.ro, relocarea este legată de magazinul-pilot, mai exact de Centrul-pilot de cercetare și dezvoltare, care se concentrează pe prototipuri.

TMD Friction este furnizor pentru BMW, Mer­ce­des, Toyota, Porsche, fiind expertul numărul unu mondial în materie de frânare.

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro