Business News
Comparația afacerilor platformelor Glovo, Bolt, Bringo și Tazz. Estimare – comenzile prin aplicații au trecut de un miliard de euro
În Articol
Loading the Amira Audio Citește articolul...
- Analiză cu datele Termene.ro. Afacerile celor mai importante platforme de livrare mâncare la domiciliu au trecut de 850 de milioane de lei. Cifrele de afaceri ale firmelor care administrează platformele nu reprezintă valoarea comenzilor primite, ci doar procentul încasat la fiecare comandă. Platformele direcționează apoi banii către firmele care angajează livratori și către furnizorii produselor comandate. Valoarea estimativă a comenzilor prin aceste aplicații ar trece de un miliard de euro.
Cele mai importante platforme care operează în România în domeniul livrărilor de mâncare la domiciliu sunt Glovo, Tazz. Bolt și Bringo. Toate aceste aplicații sunt deținute de companii internaționale din Spania, Africa de Sus, Franța sau Estonia.
Numărul livratorilor care aduc la adresă mâncarea comandată prin aceste platforme se apropie de 20.000. Glovo anunța anul trecut că a ajuns la 6.500 de livratori, iar Tazz raporta cu 10.000 de livratori în 2023.
Bolt și Bringo nu au anunțat în ultimul an numărul de livratori cu care colaborează.
Analiza sectorului, pe scurt
Reamintim că acești curieri nu sunt angajații platformelor, ci a altor firme care încheie contracte de servicii de livrare a comenzilor primite prin platformele menționate.
Cifrele de afaceri raportate de cele mai importante patru aplicații a trecut de 850 de milioane de lei în 2022, ultimul an pentru care Ministerul de Finanțe a publicat bilanțurile firmelor. Pentru anul 2023 bilanțurile nu au fost publicate până în acest moment. Conform raportărilor platformelor de livrare mâncare la adresă procentul încasat din fiecare comandă nu trece de 10%-15%, restul fiind împărțit de firma care reprezintă livratorul și restaurantul sau magazinul care vinde produsul.
Din aceste estimări, reiese că produsele comandate prin cele patru platforme ar putea trece de un 5,6 miliarde de lei pe an au 1,1 miliarde de euro. Spre exemplu, Tazz anunța anul trecut că a livrat comenzi care au valorat 300 de milioane de euro.
Glovo
Aplicația Glovo operează în România prin intermediul a două firme (Glovoappro SRL și Glovo Infrastructure Services Ro SRL).
Cifra de afaceri a Glovoappro SRL a fost de aproape 459 de milioane de lei în 2022. Firma a înregistrat pierderi de 77 de milioane de lei. A raportat și 167 de angajați.
Firma din România este deținută de societatea spaniolă Glovoapp23 SA.
Glovoappro SRL deține la rândul său Glovo Infrastructure Services Ro SRL care a realizat o cifră de afaceri de 57,1 milioane de lei în 2022. A raportat tot pierderi de 12,7 milioane de lei. Numărul angajaților a fost de 30.
Trăgând linie, cifra de afaceri a firmelor care operează platforma Glovo în România a fost de 516 milioane de lei.
Tazz
HCL Online Advertising SRL din Tiișoara operează aplicația Tazz.
Firma a raportat o cifră de afaceri de 177 de milioane de lei în anul 2022. Pierderile au fost de 110 milioane de lei. Numărul angajaților a fost de 223.
Acționariatul este format din Dante International SA (99,99%) și Alin Andrei Șerban (0,1%). Dante este deținută majoritar la rândul său de grupul Naspers din Africa de Sud.
Bolt Food
Bolt Services RO SRL din București operează aplicațiile Bolt și Bolt Food.
A înregistrat o cifră de afaceri de 107 milioane de lei și un profit de 3 milioane de lei cu 266 de angajați.
Aici trebuie precizat că activitatea, ca și veniturile, principală a aplicației Bolt este cea de ridesharing și nu livrare la domiciliu.
Acționarii firmei sunt companiile din Estonia: Bolt Operations Ou (75%) și Bolt Holdings Ou (25%).
Bringo
Bringo Magazin SRL din București operează aplicația cu același nume.
Cifra de afaceri din 2022 a fost de 61,2 milioane de lei. Bringo a raportat pierderi de aproape 1,5 milioane de lei. 88 a fost numărul angajaților
Firma este deținută de Bringo International SAS din Franța care face la rândul său parte din grupul Carrefour.