Business News

Softuri cu erori la AFIR și APIA, instituții care gestionează miliarde de euro. Explicațiile primite de la cele două agenții

19 februarie 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Conducerea celor două instituții aflate în subordinea Ministerului Agriculturii  recunoaște că sunt unele „erori” de soft, la insistențele fermierilor care susțin că au probleme în relația cu funcționarii agențiilor.

După cum spun oficialii de la APIA și AFIR, ar fi vorba de unele „erori” ale softului, în condițiile în care se face trecerea de la vechiul Program Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014 – 2020 la noul Plan Strategic (PNS) 2023 – 2027, ceea ce presupune adaptarea sistemelor informatice la noile regulamente și prevederi. Până una alta, la AFIR s-a ajuns ca solicitanții să primească chiar și de 27 de ori același e-mail generat de platforma instituției.

E-mailuri pe bandă rulantă

Situația neobișnuită de la AFIR este semnalată de Ionel Arion, președintele  Federației Naționale Pro Agro. Acesta spune că există mai mulți fermieri ale căror proiecte au fost declarate eligibile, dar fără finanțare, care s-au trezit cu o grămadă de e-mailuri de la AFIR prin care li s-au cerut tot felul de documente. Până chiar și cu semnătura electronică au fost probleme.

„Fermierilor li s-au solicitat documente la semnat, deși erau eligibili, dar nefinanțabili ..(…). Au fost fermieri care au primit și 27 de e-mailuri de confirmare generate de platformă. Toate acestea necesită documente semnate electronic, o parte dintre ei, cei care au accesat sigur au, numai că este o problemă birocratică ca în cinci zile să răspunzi AFIR-ului pe diferite chestiuni. Când platforma vedea semnătura electronică bifată, angajatul AFIR cerea din nou acea semnătură”, a declarat Arion la o conferință a fermierilor.

De unde apar problemele

În replică, Adrian Chesnoiu, directorul general al AFIR și fost ministru al Agriculturii,  afirmă că ar fi vorba de erori de soft generate de tranziția la regulamentele PNS.

„Au mai dat câteva erori și sistemele noastre informatice, pentru că suntem exact în perioada de trecere de la vechiul PNDR la noul PNS și tranziția între sistemele informatice și de adaptare a lor la prevederile din noile regulamente au mai generat anumite erori. Lucrăm împreună cu cei care dezvoltă softul și cu siguranță vom găsi împreună soluțiile cele mai potrivite”, a precizat Chesnoiu.

Probleme sunt și la APIA, după cum recunoaște și Gheorghe Tinel, directorul general al instituției, referindu-se la unele întârzieri la plată pentru fermieri. Speră, însă, ca ele să fie remediate la timp, mai ales că din martie începe campania de depunere a cererilor de plată pentru campania 2025.

„Sper că anul acesta și am garanția și sprijinul ministrului Agriculturii Florin Barbu că aplicația tehnică informatică va fi în termen realizată, în așa fel încât campania de declanșare a plăților pentru avansul 2025, începând cu data de 16 octombrie, și plata finală sa se desfășoare fără probleme”, a afirmat Tinel.

Termen limită

Beneficiarii PNDR 2014 – 2020, care au în derulare proiecte de investiții finanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), trebuie să asigure respectarea termenului limită de 30 septembrie 2025 pentru depunerea la AFIR a dosarelor cererilor de plată pentru ultima tranșă de plată, a atras atenția Adrian Chesnoiu.

În cazul în care termenul limită nu este respectat, AFIR va rezilia contractele de finanțare ale proiectelor respective.

În conformitate cu regula N+3 a PNDR, fondurile alocate României de către Comisia Europeană prin FEADR pentru exercițiul financiar 2014 – 2020, prelungit cu perioada de tranziție până în anul 2022, nu vor mai putea fi utilizate după data de 31 decembrie 2025, iar sumele rămase neconsumate vor fi dezangajate – România nu le va mai putea utiliza pentru finanțarea altor proiecte de investiții.

De asemenea, solicitanții de fonduri acordate prin PNS 2023 – 2027 trebuie să aibă în vedere că este obligatorie respectarea termenelor privind încheierea contractelor de finanțare pentru proiectele selectate la finanțare, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1570/ 2022 (privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor specifice dezvoltării rurale cuprinse în Planul strategic PAC 2023-2027) și cu procedurile în vigoare.

Astfel, termenul prevăzut pentru încheierea Contractelor de finanțare pentru proiectele selectate este de maximum 3 luni pentru achizițiile simple, termen calculat de la data primirii notificării privind selectarea cererii de finanțare și semnarea contractului de finanțare. Pentru proiecte complexe, termenul maxim este de 6 luni, fără posibilitatea prelungirii acestor termene, potrivit informațiilor comunicate de AFIR.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro