Românii au ajuns în topul european al turismului intern. Apetitul pentru vacanțe autohtone nu se regăsește însă și în PIB
În Articol
Românii se regăsesc în Topul 10 al Uniunii Europene în ceea ce privește turismul intern, socotit după numărul de nopți de cazare. Poziția bună nu este reflectată și în Produsul Intern Brut (PIB) și nici într-o media a sumelor anuale cheltuite de fiecare român pentru turism, caz în care ocupăm ultima poziție în cadrul Uniunii.
Un raport prezentat luna aceasta de Eurostat arată cât de mare a fost impactul crizei Covid 19 asupra sectorului turismului și cât de important este acest sector la nivelul PIB-ului UE, dar și al fiecărei țări.
Românii prind Top 10 UE la turism intern
În total, la nivelul UE s-au cheltuit 695 miliarde € în ultimul an pre-pandemic doar pentru sectorul turismului intern. Liderul încasărilor este Germania, cu 247 miliarde €, urmată de Franța – 115 miliarde €, Italia 71 miliarde €.
Cu 10,4 miliarde €, România ocupă poziția a noua la încasări de la proprii turiști (12,2 miliarde € cu tot cu aportul celor străini). Impactul în PIB, în cazul nostru, este de 3,3%, mult sub media UE de 4,5%.
Turismul generează cel mai mare impact în PIB în Croația (11%), Portugalia (8%), Spania (7%), Italia (6%) și Austria (5% ).
În termeni absoluți, cea mai mare valoare adăugată brută directă a turismului a fost generată în Germania (124 miliarde €), urmată de Italia (100 miliarde €) și Franța (87 miliarde €).
Cu 66,4 milioane nopți de cazare oferite într-un an, România ocupă poziția a opta, la acest capitol, fiind depășită puternic de Franța (921,8 milioane înnoptări/ an), Spania (649,5 milioane înnoptări/ an) și Italia (369,8 milioane înnoptări/ an).
Cele mai vizitate județe
Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică, în perioada 1 ianuarie – 30 noiembrie 2022, au însumat 10,492 milioane de persoane, în creștere cu 20,6% față de perioada similară din 2021, arată datele Institutului Național de Statistică (INS).
Din numărul total de sosiri, în primele 11 luni din 2022, cele ale turiștilor români în structurile de primire cu funcțiuni de cazare au reprezentat 86,1%, în timp ce sosirile turiștilor străini au înregistrat 13,9%.
Durata medie a șederii în cele 11 luni din 2022 a fost de 2,2 zile la turiștii români, cât și la turiștii străini. Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare turistică a fost de 30,4% pe total structuri de cazare turistică, în creștere cu 3,3 puncte procentuale față de perioada similară din 2021.
Pe județe, în perioada de analiză, numărul de sosiri ale turiștilor în structurile de primire cu funcțiuni de cazare a înregistrat valori mai mari în: București (1,348 milioane persoane), Constanța (1,236 milioane persoane) și Brașov (1,084 milioane persoane), iar înnoptările turiștilor în structurile de primire cu funcțiuni de cazare au avut valori mai mari în: Constanța (4,070 milioane), București (2,665 milioane) și Brașov (2,015 milioane).Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică, în perioada 1 ianuarie – 30 noiembrie 2022, au însumat 10,492 milioane de persoane, în creștere cu 20,6% față de perioada similară din 2021, arată datele Institutului Național de Statistică (INS).
Ultimul loc la banii dați anual pentru turism
Dacă avem parametri în care suntem în Top 10 UE, există și un capitol la care ocupăm ultima poziție: suma medie cheltuită anual de o persoană din România pentru servicii de turism.
Raportat la o medie UE de 2.794 euro/ persoană/ an, România ocupă ultima poziție, după Lituania și Bulgaria, cu puțin peste 500 euro cheltuiți anual pentru vacanțe.
Cei mai generoși cu ei înșiși sunt locuitorii din Luxemburg (peste 5.700 euro/ persoană/ an), Olanda (peste 5.100 euro/ persoană/ an) și Austria (peste 4.200 euro/ persoană/ an).
Cum se explică paradoxul: avem un număr mare de înnoptări, de Top 10, dar suntem la coadă la banii cheltuiți?
„Există mai multe explicații: 80% dintre cazările din România sunt foarte ieftine. Aproape oriunde în Occident un hotel basic de 3 stele pleacă de la 50-60 euro/ noapte, la noi sunt mult sub acest prag plus că avem un număr foarte mare de pensiuni. Au contribuit apoi foarte mult tichetele sociale, o familie în care ambii părinți au tichete strânge din start un buget de 2.900 de lei cu care, dacă mai adaugă puțin, își poate face o vacanță. Partea bună a fost că a obligat să intre în legalitate pensiunile care doreau să fie incluse în program”, ne-a declarat Răzvan Trandafir, administratorul unei agenții de turism.
Impactul pandemiei în sectorul turismului
Pe baza datelor din 2020 pentru aproximativ jumătate din țările UE, rezultă că valoarea totală a scăzut cu 184 de miliarde EUR (32% față de 2019) în primul an al pandemiei, determinând o scădere a ponderii sectorului turismului în economie cu -1 punct procentual.
Concret, scăderea a corespuns echivalentului unei pierderi zilnice de 500 de milioane EUR pentru acest sector în 2020, comparativ cu 2019.
Declinul acestui domeniu a generat reacții în lanț. În 2020, trei dintre cele patru sectoare economice majore care au înregistrat o scădere de peste 25% a valorii totale erau legate de turism: servicii de călătorie (-67% față de 2019), transportul aerian (-66%) și industria ospitalității (-41%).
Cifrele sectorului turistic
Numărul agenților economici din sector este de 1.572, ceea ce reprezintă 0,07% din totalul agenților economici din România.
Cifra de afaceri a fost de peste un miliard de lei (229,5 milioane euro). Numărul de angajați era de 2.767 de angajați. Profitul înregistrat de 0,07% din totalul de angajați din România.
Cele mai importante companii din domeniu, raportat la cifra de afaceri pe 2021, sunt:
- Fly Go Voyager din București
A avut o cifră de afaceri de 119 milioane lei.
- Sunmedair Travel&Tourism Services SRL
A avut o cifră de afaceri de 47,2 milioane lei.
- Travel Time D&R SRL din București
A avut o cifră de afaceri de 46,4 milioane lei.
- Weco TMC SRL din București
A avut o cifră de afaceri de 37,9 milioane lei.
- Vola.ro SRL din București
A avut o cifră de afaceri de 31,4 milioane lei.
- Wens Tour SRL din Bistrița-Năsăud
A avut o cifră de afaceri de 25,8 milioane lei.
- Danco Pro Communication SRL
A avut o cifră de afaceri de 24,4 milioane lei.
- Romania Travel Plus SRL din București
A avut o cifră de afaceri de 22,4 milioane lei.
- Veltravel.ro SRL din București
A avut o cifră de afaceri de 13,3 milioane lei.
- Luxtraveldeal SRL din București
A avut o cifră de afaceri de 12,9 milioane lei.