Noile reguli ale ANPC pentru firmele care au activitatea și în mediul online. Numele site-ului va fi însoțit și de denumirea societății
În Articol
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor pregătește un nou set de reguli atât pentru cei care vând cât și pentru cei care oferă servicii prin intermediul platformelor online.
Conform Ordinului pregătit de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, vor deveni obligatorii următoarele:
- Operatorii economici care desfășoară activitate de comercializare/prestare de servicii în mediul online, trebuie să informeze consumatorii prin afișarea documentelor în baza cărora funcționează.
- Operatorii economici care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online și/sau publicitate la produse și/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce – comerț electronic, sunt obligați să afișeze pe prima pagină a site-ului – home page următoarele elemente:
– denumirea unității,
– codul unic de înregistrare la registrul comerțului, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societății pentru care este autorizată să funcționeze,
– autorizații/avize necesare desfășurării activității.
Documentele trebuie plasate în câmpul vizual al consumatorului, accesibil acestuia, astfel încât informațiile să fie ușor de identificat și nu trebuie să fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice.
De ce sunt necesare noile modificări
Reprezentanții ANPC susțin că, în urma acțiunilor de control, au fost constatate anumite practici ale operatorilor economici care își desfășoară activitatea în mediul online, prin lipsa afișării pe site a documentelor de funcționare.
„Operatorii economici care își desfășoară activitatea în magazine/ spații fizice sunt obligați să afișeze documentele de funcționare astfel încât să asigure o informare corectă, completă și precisă a consumatorilor că aceștia funcționează în legalitate.
În cazul operatorilor economici care desfășoară activitate în mediul online nu se regăsesc afișate aceste documente, elemente de altfel esențiale în luarea deciziei de către consumatori în achiziționarea de produse și servicii sigure, pentru care au certitudinea că sunt comercializate de către persoane autorizate în desfășurarea de activități de comercializare”, transmit reprezentanții ANPC.
Astfel, „pe site-ul de prezentare a produselor/ serviciilor se afișează denumirea unității, a codului unic de înregistrare la registrul comerțului, din care să rezulte obiectul/ obiectele de activitate al/ ale societății pentru care este autorizată să funcționeze, autorizația de funcționare, toate acestea în câmpul vizual al consumatorului, astfel încât informațiile să fie ușor de identificat și respectiv de verificat”, ne-au explicat reprezentanții de la Protecția Consumatorului.
„Având în vedere situația constatată, este evidentă existența pe piața a unor practici care urmăresc să determine consumatorul să ia o decizie de cumpărare, oferindu-se perspectiva unor date incorecte cu privire la modul de funcționare al operatorilor economici. Având în vedere atribuțiile A.N.P.C., de supraveghere și control, precum și de asigurare a informării corecte a consumatorilor, considerăm că este necesar acest act normativ pentru protejarea consumatorilor”, motivează reprezentanții ANPC necesitatea noului Ordin.
Acesta va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. În prezent este supus consultării publice, până pe 26 mai.
Comerțul electronic crește în România
Noile reguli au fost necesare pentru că în ultimii trei ani, reclamațiile legate de comerțul online sunt de zece ori mai multe, conform datelor de la Protecția Consumatorului. Acest fapt este explicat și prin creșterea achizițiilor realizate în mediul online.
Comerțul electronic este din ce în ce mai popular în România, atât la oraș, cât și în mediul urban, potrivit unei analize, care mai arată că numărul românilor din zonele rurale care comandă online a crescut cu 22,8% în 2022.
Conform datelor de la Institutul Național de Statistică (INS), citate într-o analiză a Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), numărul românilor cu reședința în zone rurale care comandă online a crescut cu 22,8% în ultimele 12 luni, peste creșterea de 10% înregistrată în rândul clienților din urban.
Totuși, la nivel general, ponderea persoanelor din mediul urban care fac cumpărături online rămâne crescută (71,5%), fiind cu 13,2 puncte procentuale mai mare decât a celor din mediul rural (58,3%), conform analizei.
Creșterea comerțului online în zonele rurale, în ultimul an, este susținută de extinderea rețelelor fixe și dezvoltarea infrastructurii de livrare, dar și de utilizarea internetului pe mobil.
Astfel, raportat la 100 de gospodării, rata de penetrare a internetului a ajuns la 75% la nivel național (81% în mediul urban și 66% în mediul rural).
În egală măsură, extinderea la nivel național a rețelelor de puncte de livrare a contribuit la dezvoltarea sectorului ecommerce în zonele rurale apropiate de orașe.
„Tot mai mulți clienți din mediul rural au comandat online în 2022 și au evitat deplasările lungi și costisitoare pentru cumpărături, care cresc odată cu aglomerația de sărbători. În această perioadă, pentru o sesiune obișnuită de cumpărături, un client din rural câștigă în medie peste 2 ore și economisește 80 de lei comandând online, comparativ cu achiziționarea din magazinele tradiționale, potrivit calculelor noastre”, a declarat Cristian Pelivan, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).
Comparație comerț fizic versus comerț online
Datele din următoare comparație sunt oferite de Asociația Română a Magazinelor Online (AMRO) și nu au fost verificate de termene.ro.
Pentru un client care locuiește într-o comună situată la 35 de km de cel mai apropiat oraș, o sesiune de cumpărături presupune, în medie, până la 3 ore petrecute în trafic și în magazin, conform unor calcule ARMO.
Acest timp se traduce într-un buget suplimentar de peste 115 de lei, 40 lei reprezentând costul combustibilului dus-întors și de 75 de lei costul a trei ore pierdute pe drum, raportat la salariul mediu net lunar, cu un cost orar de 25 de lei.
În timp ce, pentru un client care va face aceleași cumpărături în online, costul va fi de 30 de lei, inclusiv taxa de livrare și timpul de 40 de minute petrecut, în medie, online pentru a găsi produsele preferate.
Ce se cumpără în online
Topul produselor achiziționate în rural este format din fashion, încălțăminte sau accesorii (78,3%), produse cosmetice (24,9%), produse de curățare și de igienă personală (18,7%).
În același timp, în zonele urbane, utilizatorii de internet au cumpărat îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (76,6%), produselor cosmetice (27,1%) și a articolelor sportive (18,3%).
Ce este comerțul electronic
Comerțul electronic este activitatea de cumpărare și vânzare de bunuri și servicii pe internet. Clienții de comerț electronic pot face achiziții de pe computerele lor, precum și din alte puncte de contact, inclusiv de pe dispozitive smartphone, ceasuri inteligente și asistenți digitali, cum ar fi dispozitivele Echo de la Amazon.
„Comerțul electronic este în plină expansiune atât în sectorul business-to-consumer (B2C), cât și în sectorul business-to-business (B2B). În comerțul electronic B2C, un retailer sau o altă companie vinde direct clienților finali. În comerțul electronic B2B, o companie vinde altei companii. În ambele sectoare, obiectivul pentru majoritatea companiilor este de a permite clienților să achiziționeze orice își doresc, oricând, de oriunde, folosind orice dispozitiv digital”, consideră reprezentanții Oracle într-o analiza asupra domeniului.
Mai simplu spus, „datele big data sunt seturi de date mai mari, mai complexe, provenite în special din surse noi de date. Aceste seturi de date sunt atât de voluminoase încât software-ul tradițional de prelucrare a datelor pur și simplu nu le poate gestiona. Dar aceste volume masive de date pot fi utilizate pentru a rezolva problemele de afaceri pe care nu le-ați fi putut aborda până acum”, mai susțin reprezentanții Oracle.