Esența weekendului, 15-16 martie. Brașovul este orașul unde se deschid cele mai multe hoteluri după București. Hanwha din Coreea de Sud construiește o fabrică de armament în Dâmbovița
În Articol
- Este din nou weekend, 15-16 martie, iar „Esența weekendului” va rezuma știrile importante pentru mediul de afaceri și va oferi și explicații, puncte de vedere legate de evenimentele prezentate. Rubrica editorială va fi actualizată pe parcursul weekendului de mai multe ori.
Monitorizarea începe sâmbătă dimineața, de la 8.00, și va continua din 6 în 6 ore până ora 22.00.
Încep lucrările la primul pod peste Prut după 60 de ani
Lucrările la „Podul de flori peste Prut”, de la Ungheni, primul nod pod spre țara vecină după 60 de ani, la nivel de autostradă, vor începe pe 26 aprilie. Contractul pentru construcția ansamblului de poduri peste Prut, la Ungheni, a fost semnat în toamnă. Antreprenorul Ness Proiect Europe are la dispoziție aproape 152 milioane de lei și 24 de luni pentru realizarea acestui obiectiv, a anunțat atunci directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol. Ansamblul de poduri care va face legătura între România (județul Iași) și Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oțel-beton și grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulație), anunță Profit.ro.
Compania Hanwha din Coreea de Sud plănuiește să construiască o fabrică de armament în Dâmbovița
Brașovul este orașul din România unde se deschid cele mai multe hoteluri după București
Piața hotelieră din România urmează să treacă printr-o perioadă foarte bună de dezvoltare, cu noi mărci internaționale care vor intra pe piața locală. Potrivit datelor Est Hospitality, sintetizate de BREC & RPC, în România urmează să fie finalizate 32 de hoteluri cu peste 4.500 de camere. 15 noi hoteluri se vor deschide în București, cu aproape 2.300 de noi camere. Una dintre cele mai așteptate deschideri este cea a Corinthia Grand Hotel du Boulevard, cu 30 de apartamente, care ar urma să se deschidă în această primăvară. „Pentru restul țării, Brașovul se conturează ca unul din cele mai active hub-uri hoteliere în acest moment. Acest fapt nu este o surpriză, deoarece orașul este în continuă creștere ca destinație turistică și ca centru strategic. Orașul a fost inclus pe lista de recomandări a unor publicații precum National Geographic sau Vogue, astfel încât brandurile internaționale hoteliere vizează această destinație. Anul trecut Swissotel a inaugurat la Poiana Brasov, în timp ce alte 1.100 de camere sunt în dezvoltare de la branduri precum Hyatt, Kempinski, Mercure, AC by Marriott, Hilton Garden Inn, Ibis Styles, sau Double Tree by Hilton”, potrivit datelor Est Hospitality, sintetizate de BREC & RPC, anunță Economica.net.
Băncile au reintrodus comisioane la propriile ATM
Dintre băncile mari doar BCR și CEC mai au comisioane zero la retragerea de numerar de la ATM-urile proprii ale băncii emitente a cardurilor. De la bancomatele altor bănci s-au perceput totdeauna comisioane, dar de la propriul ATM nu era o practică generalizată, iar costurile nu sunt chiar mici. Raiffeisen și Unicredit au cele mai mari costuri pentru retragerea de cash de la propriul bancomat. Astfel, majoritatea băncilor percep acum și un comision procentual pentru retragerea de numerar de la ATM-urile proprii. Procentele diferă de la bancă la bancă, încep de la 0,5% din suma retrasă și pot ajunge și la 1% sau chiar 1,5%. În plus, limita minimă pentru operarea cu cash poate fi de 5 sau 10 lei. La acestea se adaugă și comisionul de administrare a contului curent care poate fi lunar sau anual, în funcție de bancă. La Banca Transilvania comisionul de retragere este de 0,5%, dar nu mai puțin de 2,5 lei. La polul opus se situează Raiffeisen Bank unde procentul urcă până la 1,5% din suma retrasă. Aceeași situație o întâlnim și la UniCredit unde procentul este indicat ca fiind mai mare de 1,5%, dar nu mai puțin de 10 lei. La BRD și ING Bank, comisionul este de 1% suma scoasă cash, dar nu mai puțin de 10 lei.
Primele mașini electrice „Made in România” au ieșit de pe poarta uzinei Ford Otosan din Craiova
După ce a investit 500 de milioane de euro în modernizarea uzinei din Craiova pentru a putea începe, la finalul anului trecut, producția de mașini electrice, Ford Otosan a demarat acum livrarea acestora către clienți. Ford Otosan, unul dintre cei mai mari producători de vehicule comerciale din Europa, a marcat astăzi oficial debutul livrărilor de mașini electrice către clienții Ford din întreaga Europa. Producția de serie a modelelor Puma Gen-E, E-Transit Courier și E-Tourneo Courier a început la finalul anului trecut la fabrica din Craiova, consolidând rolul Ford Otosan ca hub strategic de producție pentru Ford în Europa. Conform oficialilor Ford Otosan, uzina din România este una dintre cele mai complexe și inovative unități din cadrul ecosistemului de producție Ford. În prezent, uzina din Craiova este singura din Europa care produce atât autoturisme, cât și vehicule comerciale pe aceleași linii, în versiuni cu motoare cu combustie internă și electrice, anunță Economica.net.
Agenția de rating Moody’s reduce perspectiva de rating a României, din cauza problemelor bugetare
Planul UE pentru investiții în industria de apărare
UE intenționează să lanseze un proiect masiv pentru dezvoltarea industriei sale de apărare, cu scopul de a descuraja Rusia și de a sprijini Ucraina, în timp ce SUA se retrag de pe continent, potrivit unui draft al așa-numitei „Cartei albe” privind apărarea, obținut de Politico și Euractiv și citate de Curs de Guvernare. „Reconstruirea apărării europene necesită o investiție masivă pe o perioadă susținută”, se spune în proiect. Documentul, pregătit de comisarul european pentru Apărare Andrius Kubilius și de diplomații de top ai UE, Kaja Kallas, urmează să fie prezentat săptămâna viitoare liderilor UE. Proiectul ar putea suferi modificări înainte de a fi publicat. Elementele cruciale ale noii politici a UE includ favorizarea producției de arme în interiorul blocului și a „companiilor din țări terțe care împărtășesc aceleași principii”, încurajarea achizițiilor comune de armament, facilitarea finanțării proiectelor de apărare, concentrarea pe domenii cheie unde blocul are o lipsă de capacitate, cum ar fi apărarea aeriană și mobilitatea militară, și reducerea birocrației în investițiile de apărare.
România nu mai poate evita reforma statutului
Președintele interimar al României, Ilie Bolojan, a declarat, vineri, că nu poate fi evitată o reformă a statului, iar acest lucru se poate face etapizat, programat sau, când apare o recesiune, să se acționeze „ca în urgență”. „Nu trebuie înțeles că suntem într-o situația gravă, dar trebuie să recunoaștem că suntem într-o situație dificilă, în condițiile în care avem deficite foarte mari”, a precizat Ilie Bolojan. El a adăugat că, dacă apare o recesiune economică, România ar putea să ajungă într-o situație ca aceea pe care am evocat-o cu o zi înainte, respectiv Guvernul Boc, care a trebuit să ia măsuri radicale, în urmă cu 15 ani, de tăiere a salariilor și pensiilor, conform Economedia.ro.
Au crescut importurile de energie
Producția internă de energie primară a României a scăzut cu 5,8% în ianuarie, la 1,43 milioane tone echivalent petrol, față de ianuarie 2024.Producția internă de energie primară a României a însumat 1,431 milioane tone echivalent petrol (tep), în scădere cu 88.400 tep (-5,8%) față de ianuarie 2024, iar importul a fost de 1,294 milioane tep, în creștere cu 162.300 tep (+14,3%), arată datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Producția internă de energie primară a totalizat 1,43 milioane tone echivalent petrol (tep), în scădere cu aproape 6% față de aceeași lună din 2024. Importurile au crescut cu 14.3%, până la 1,29 mil. Tone tep, arată datele publicate vineri de INS și citate de Curs de Guvernare.