Recomandarea ANAF făcută structurilor din teritoriu, de a nu sancționa nerespectarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale, s-ar putea dovedi dificil de implementat din cauză că Fiscul nu a transmis și un Ordin care să prevadă aceste măsuri.

Recomandarea era făcută pe 25 mai, în contextul în care platforma ANAF a fost blocată în repetate rânduri în plin termen de depunere a declarațiilor pentru bilanț.

Problema a fost semnalată, de mai multe ori, pe data de 23 și 24 mai.

Ping – pong administrativ

În plină perioadă de blocare a platformei, pe 25 mai, l-am întrebat pe Cristian Marin, șeful Serviciului de Comunicare, Relații Publice din cadrul Ministerului Finanțelor, ce măsuri s-au luat ca situația de blocare a platformei ANAF să nu se mai repete și dacă se va prelungi termenul de depunere a declarațiilor. 

„Sunt în concediu și, oricum, nu lucrez la ANAF. Întrebați-i pe cei de la ANAF”, a fost răspunsul șefului Serviciului de Comunicare, Relații Publice din cadrul Ministerului Finanțelor acordat pentru Termene.ro.

Aceleași două întrebări au fost semnalate și serviciului de presă al ANAF, unde am fost rugați să trimitem solicitarea în scris, pe email.

„Vă rugăm să adresați solicitarea dvs. Ministerului Finanțelor. Cu deosebită considerație, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Serviciul comunicare, relații publice și mass – media”, a transmis biroul de presă.

Blocarea cu repetiție a portalului ANAF

Primele raportări că nu funcționează portalul au fost la finalul zilei de 23 mai, fiind însă și contabili care susțineau în spațiul electronic că au putut depune bilanțul. 

Pe 24 mai, platforma nu a funcționat o mare parte din zi. Termene.ro a încercat de trei ori să verifice dacă platforma funcționa ieri și de fiecare data apărea un mesaj de eroare, că serverul ANAF nu poate fi găsit. 

Toate aceste încercări au fost făcute între orele 9.00 și 14.00, în cursul zilei de 24 mai 2023.

Reacția târzie a ANAF

În cele din urmă, Fiscul a decis să iasă cu o poziție publică și a promis că nu vor exista sancțiuni.

„Dată fiind informarea primită de către Agenția Națională de Administrare Fiscală din partea Centrului Național pentru Informații Financiare, aflat în subordinea Ministerului Finanțelor, cu privire la sincopele de funcționare ale portalului ANAF și la imposibilitatea remedierii acestor sincope la timp pentru a sprijini contribuabilii în depunerea declarațiilor fiscale în termenul de 25 mai, conducerea Agenției recomandă structurilor sale executive din teritoriu ca, pentru situațiile de nerespectare a termenului de depunere, să-și manifeste rolul activ și să aibă în vedere prevederile din Codul de procedură fiscală referitoare la buna-credință a contribuabililor, potrivit articolului 7, coroborat cu articolul 12. Ne cerem scuze contribuabililor pentru situația întâmpinată, dar avem încredere că odată cu finalizarea procesului de digitalizare a administrației fiscale, nu vor mai avea loc astfel de sincope”, a transmis ANAF.

Ordinul care lipsește

Declarația de presă a ANAF nu poate ține însă locul unui Ordin privind prelungirea termenului declarațiilor. În lipsa acestuia, firmele nu pot avea certitudinea că nu vor fi sancționate pentru nerespectarea termenului. 

Conform Codului de procedură fiscală, situațiile în care termenele prevazute de lege pentru depunerea declarațiilor fiscale se pot prelungi sunt următoarele: 

(1) Termenele prevăzute de lege pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale, după caz, nu încep să curgă sau se suspendă în situația în care îndeplinirea acestor obligații a fost împiedicată de ivirea unui caz de forță majoră sau a unui caz fortuit.

(2) Obligațiile fiscale se consideră a fi îndeplinite în termen, fără perceperea de dobânzi, penalități de întârziere sau majorări de întârziere, după caz, ori aplicarea de sancțiuni prevăzute de lege, dacă acestea se execută în termen de 60 de zile de la încetarea evenimentelor prevăzute la alin. (1).

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe