Afacerile Rompetrol Rafinare au scăzut cu șase miliarde de lei în 2023
- Analiză cu datele platformei Termene.ro. Scăderea veniturilor Rompetrol Rafinare SA din Năvodari de anul trecut este explicată prin reducerea prețurilor la carburanți din întreaga Europă față de recordurile atinse în 2022 odată cu invazia Rusiei în Ucraina.
Rompetrol Rafinare SA din Năvodari, județul Constanța, a raportat pe anul trecut o cifră de afaceri de 17,1 miliarde de lei. Asta după ce în anul precedent, în 2022, cifra de afaceri a fost una record de 23 de miliarde. S-a înregistrat astfel o cifră de afaceri mai mică, cu șase miliarde de lei (sau 1,2 miliarde de euro), de la un an la altul, între 2023 și 2022. Altfel spus, cifra de afaceri din 2023 a fost cu 26% mai mică decât cea din 2022.
Scăderea veniturilor și a cifrelor de afaceri a fost înregistrată de mai toate companiile din acest domeniu și sunt motivate de micșorarea prețurilor la combustibili. Ca un alt exemplu, afacerile OMV Petrom au scăzut cu 22 de miliarde de lei în 2023. față de 2022.
Rompetrol este principala marcă a KMG International, grup deținut de KazMunayGas, compania națională de petrol și gaze din Kazahstan.
Compania deține și operează Petromidia din Năvodari, cea mai mare rafinărie locală și una dintre cele mai moderne rafinării din regiunea Mării Negre, cu o capacitate de prelucrare de peste 5 milioane de tone anual. Această poziție strategică, pe coasta Mării Negre, permite o expediere rapidă a produselor petroliere.
Vega, a doua rafinărie a grupului, are o istorie de peste 110 ani, evoluând de la o unitate clasică de rafinare a petrolului într-un producător și furnizor de produse speciale, obținute din produse semifinite livrate de Petromidia. În acest fel, ambele rafinării lucrează în regim integrat pentru a obține produse cu o mare valoare adăugată.
Mai trebuie precizat că rețeaua de stații de combustibili ai Rompetrol nu fac parte din această companie, ci benzinăriile sunt administrate din Rompetrol Downstream care a avut în 2022 o cifră de afaceri de 17 miliarde de lei. Până în acest moment, bilanțul Rompetrol Downstream nu a fost publicat de Fisc.
De la profit în 2022, la pierderi în 2023
Rompetrol Rafinare SA a înregistrat pierderi în 2023 de 550 de milioane de lei. În 2022, compania obținuse un profit de peste 660 de milioane de lei. Scăderea contului de profit/pierdere de la un an la altul a fost de 183%.
Anul trecut, numărul mediu al angajaților a fost de 1.124 de angajați, în creștere cu 4% față de anul 2022.
Domeniul de activitate al firmei este de „fabricarea produselor obținute din prelucrarea țițeiului”, cod CAEN 1920.
Acționariatul este compus din: compania olandeză KMG International NV (48,1136%), statul român prin Ministerul Energiei (44,6959%) și o listă de acționari (7,19%).
KMG International NV face parte din KazMunayGas. La rândul său, KazMunayGas este o companie petrolieră din Kazahstan. A fost fondată în anul 2002 prin fuziunea „Kazakhoil” și „Oil and Gas Transportation”.
Rompetrol Rafinare SA este cotată la Bursa de Valori București. Acțiunile companiei sunt cotate la BVB sub simbolul RRC. Prețul de referință la ședința de vineri a BVB a fost de 0,075 de lei pentru o acțiune a companiei. În ultimul an, cea mai înaltă cotație atinsă a fost în luna decembrie 2023, când o acțiune a fost vândută și cu 0,086 de lei.
Despre Rompetrol
Cu 6.000 de angajați, KMG International Group este un jucător important în zona Mării Negre și Marea Mediterană, având activități în 11 piețe principale.
Marca Rompetrol este reprezentativă pentru operațiunile de rafinare și petrochimie, activitățile de distribuție din România, Moldova, Bulgaria și Georgia, precum și pentru serviciile la sondă din domeniul upstream. Am dobândit acest succes prin dezvoltarea la nivel internațional și prin expertiza obținută în ultimele patru decenii în industria petrolieră.
Prin KMG Trading AG, compania de trading localizată în Elveția, grupul efectuează operațiuni comerciale majore cu petrol și produse petroliere în regiunea Mării Negre și a Mării Mediterane.
„Rompetrol înseamnă energia unei echipe de profesioniști ce își urmează valorile și ambiția pentru a face acest brand din ce în ce mai bun, ducându-l tot mai departe. Este calitate la cele mai înalte standarde, realizată cu tehnologie de vârf și se regăsește în gama de carburant de calitate, are peste 1100 de stații de distribuție a carburanților în 4 țări și un sistem unic de plată la pompă”, spun reprezentanții companiei.