România exportă tot mai mult în spațiul UE. Cum se descurcă IMM-urile și care este destinația mărfurilor românești
În Articol
- România respectă trendul anunțat de Comisia Europeană din care reiese că state membre ale Uniunii și-au inversat balanța comercială comunitară. În medie, statele membre UE exportă mai mult între ele decât în afară spațiului comun. Asta după ce în 2022, balanța era negativă, cu exporturi în valoare de 436 de miliarde de euro mai multe în afara granițelor Uniunii Europene. Peste 70% din exporturile, dar și din importurile românești ajung în celelalte 26 de state membre ale Uniunii Europene.
Eurostat, agenția de statistică a Uniunii Europene, a anunțat la sfârșitul lunii martie că „între 2022 și 2023, soldul UE a trecut de la minus 436 miliarde de euro la +38 miliarde euro” atunci când vine vorba de exporturile în afara celor 27 de state membre ale Uniunii Europene.
„În 2023, marea majoritate a țărilor UE au făcut comerț mai mult pe piața internă a UE decât cu țări din afara UE”, subliniază și experții Comisiei Europene într-un comunicat de presă.
„Statele Unite au fost cea mai mare destinație pentru exporturile UE de mărfuri în 2023, în timp ce China a fost cea mai importantă origine pentru importurile de mărfuri din UE”, mai precizează Eurostat.
Cum stă România
În 2023, exporturile ale României au atins suma de 93,09 miliarde de euro, înregistrând o creștere modestă de 1,3%, în timp ce importurile au înregistrat o valoare de 122,04 miliarde de euro, în scădere cu 3,2% față de anul 2022.
Din exporturile de 93 de miliarde de euro, valoarea schimburilor de bunuri în cadrul Uniunii Europene a fost de 67,574 miliarde de euro, reprezentând 72,6% din totalul exporturilor.
Din importurile de 122,04 miliarde de euro înregistrate anul trecut, bunurile aduse din spațiul comun european au fost de e 89,500 miliarde de euro pentru importuri, reprezentând 73,3% din totalul importurilor.
„Piața comună a celor 27 de state membre ale Uniunii Europene au devenit țină principală a exporturilor, dar și sursa importurilor. Este foarte bine că exportăm în UE, asta înseamnă că avem produse competitive”, ne spune Ionuț Balaban, analist comercial.
„Pe de altă parte, statisticile nu sunt numai roz. Ne arată că deși nu suntem fruntași în UE la puterea de cumpărare, la nivelul de viață, nici nu producem destul pentru viața cotidiană. Importăm din UE, și nu numai, mult mai mult decât exportăm. Asta nu este bine”, ne mai spune specialistul.
De altfel, în 2023, deficitul balanței comerciale al României a înregistrat o valoare de 28,947 miliarde de euro, reflectând o scădere de 5,142 miliarde de euro (-15,1%) față de nivelul din 2022, conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS).
Alte date statistice
În 2023, grupele de produse cu ponderi semnificative în structura exporturilor și importurilor au fost mașinile și echipamentele de transport, care au reprezentat 44,8% din totalul exporturilor și 36,8% din totalul importurilor, și alte produse manufacturate, care au contribuit cu 29,8% la exporturi și 28,7% la importuri.
În ceea ce privește schimburile de bunuri cu statele non-UE27, valoarea exporturilor a fost de 25,523 miliarde de euro, iar valoarea importurilor a fost de 32,544 miliarde de euro, reprezentând 27,4% din totalul exporturilor și 26,7% din totalul importurilor.
Conform Institutului Național de Statistică (INS), soldul balanței comerciale este determinat prin calcularea diferenței dintre valoarea exportului FOB și importul. Atunci când această diferență este negativă, se vorbește despre deficit în balanța comercială, iar când este pozitivă, se numește excedent.
Exportul și importul României se desfășoară, cu precădere, cu statele europene (88,3% din total export, respectiv 87,4% din total import). Comerțul intracomunitar (România cu cele 26 țări membre ale UE) reprezintă o pondere de 73,8% la export și de 73,3% la import.
Cele mai exportate produse ale agriculturii din România în 2023
În ceea ce privesc exporturile de grâu, în perioada iulie 2022 – februarie 2023, datele arată că România a exportat aproximativ 600.000 de tone către Egipt, peste 291.000 de tone către Algeria și 104.000 de tone către Maroc, iar la nivelul Uniunii Europene, în perioada 1 iulie 2023 – 1 noiembrie 2023, România ocupa locul 1 la exportul de grâu.
De asemenea, în ceea ce privește exporturile de orz, România ocupă poziția a treia ca mărime, exportând aproximativ 1,1 milioane de tone. Această cifră este depășită doar de Franța, cu 3,2 milioane de tone, și Germania, cu 1,5 milioane de tone.
Chiar dacă anul 2023 a fost dificil pentru producția totală de vin, România a reușit să producă 4,4 milioane de hectolitri de vin, consolidându-și astfel poziția de al șaselea cel mai mare producător de vin din Europa.
În sezonul 2022-2023, care s-a încheiat la data de 30 iunie 2023, România a exportat către destinații NON-UE următoarele volume de produse:
- Grâu: 4.685.000 tone
- Porumb: 2.100.000 tone
- Orz: 1.215.000 tone
- SFS (șofran și floarea-soarelui): 252.000 tone
- Rapiță: 146.000 tone.
IMM-urile exportă în UE
Întreprinderile românești exportă cantități din ce în ce mai mari către Europa, înregistrând o creștere de 20% a volumului de mărfuri transportate către piețele externe în 2023 față de anul precedent. Potrivit datelor furnizate de DSV Road, parte din grupul danez DSV, a treia cea mai mare companie de servicii de transport de mărfuri din Europa, cele mai transportate mărfuri sunt din categoriile produse alimentare, articole de îmbrăcăminte și încălțăminte și industrie ușoară.
„Observăm o creștere semnificativă în exporturile IMM-urilor românești de la an la an. Acest lucru demonstrează nu doar abilitatea acestor companii de a se adapta mediului concurențial european, dar și dorința lor de a contribui la dezvoltarea economiei românești prin extinderea activității pe piețele internaționale”, declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.
Conform raportului DSV Road, IMM-urile românești efectuează lunar transporturi cu cantități cuprinse între 2.000 și 5.000 de tone de mărfuri, totalizând 900 de transporturi pe lună. Principalele destinații ale mărfurilor exportate de IMM-urile românești sunt Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Republica Cehă și Ungaria, ceea ce indică o diversificare a piețelor și capacitatea companiilor românești de a se adapta cerințelor internaționale.
Destinația favorită a exporturilor în UE
În primele două luni ale anului 2023, primele 10 țări de destinație pentru exporturile românești ca pondere în totalul exportului României au fost: Germania (21,3%), Italia (10,7%), Franța (6,8%), Ungaria (6,6%), Bulgaria (4,1%), Polonia (3,7%), Turcia (3,5%), Cehia (3,3%), Olanda (2,9%) și Marea Britanie (2,9%). Ponderea cumulată a acestor țări a fost de 65,8% în total export.
La import, primele 10 țări partenere ale României (țări de origine pentru importuri extracomunitare şi de expediție pentru importuri intracomunitare) dețin o pondere de 67,8% din total import realizat în primele două luni ale anului 2023, respectiv: Germania (20,1%), Italia (8,3%), Ungaria (6,6%), Polonia (5,9%), China (5,4%), Turcia (4,6%), Bulgaria (4,6%), Franța (4,6%), Olanda (4,1%) și Austria (3,6%).