150 de milioane de lei pentru salvarea învăţământului online
Link Universul juridic: click aici
Ordonanţele Guvernului din timpul pandemiei ajung din nou, săptămâna viitoare, în analiza Curţii Constituţionale a României (CCR). CCR urmează să discute pe 13 mai sesizarea Avocatului Poporului asupra Ordonanţei de urgenţă a Guvernului care reglementează starea de alertă.
„Sursele citate a menţionat că părţile pot trimite Curţii punctele de vedere până pe data de 11 mai. Miercuri, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională cu o excepţie de neconstituţionalitate referitoare la Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă. Potrivit unui comunicat de presă transmis de instituţie, delegarea unor atribuţii de legiferare către autorităţi administrative având ca finalitate restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale încalcă principiul separaţiei puterilor, precum şi prevederile constituţionale potrivit cărora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţării”, notează Agerpres.
Pandemia de COVID-19 a determinat şi grăbirea procesului de informatizare a instanţelor din România.
„Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) lansează, joi, dosarul electronic, iar din 18 mai acesta va putea fi accesat pentru toate secţiile, mai puţin cea de Contencios Administrativ şi Fiscal, unde volumul de acte care trebuie scanate este mai mare. Dosarul electronic pentru această secţie va fi disponibil din 1 septembrie. Procedura de înregistrare în vederea accesului la sistemul de dosar electronic este deja disponibilă pe pagina de internet a Înaltei Curţi”, relatează News.ro.
„Modernizarea paginii de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, eficientizarea motorului de căutare a jurisprudenţei Înaltei Curţi, asigurarea accesului gratuit la sinteze de jurisprudenţă şi la jurisprudenţa istorică a instanţei supreme a României, creşterea gradului de diseminare a hotărârilor pronunţate în cadrul celor două mecanisme de unificare a jurisprudenţei şi creşterea gradului de transparenţă a activităţii instanţei prin noile mijloace de comunicare acum disponibile, inclusiv reţelele sociale sunt alţi paşi avuţi în vedere pentru viitor. Păstrând şi respectând tradiţiile şi practicile celei mai înalte în grad instanţe a României, ÎCCJ creează astfel premisele pentru a deveni o instanţă modernă şi accesibilă, în interesul cetăţenilor pe care este chemată să îi servească”, a transmis ÎCCJ, printr-un comunicat de presă, mai scrie News.ro.
Guvernul a aprobat amnistia fiscală propusă de Ministerul Finanțelor pentru dobânzi, penalități și alte accesorii datorate de firmele care vor achita principalul restanțelor până la data de 15 decembrie 2020.
„Principalele beneficii ale introducerii amnistiei sunt relansarea economiei și depășirea unor probleme economice ale contribuabililor, precum și diminuarea datoriilor acestora. Prin aprobarea amnistie se are în vedere încasarea obligațiilor bugetare restante la «31 martie 2020, precum și obligațiile bugetare cu termene de plată între 1 aprilie 2020 si 15 decembrie 2020», astfel că, pe de o parte, anularea accesoriilor sprijină contribuabilii care pot folosi lichiditățile de care dispun pentru continuarea activității afectată direct sau indirect de criza Covid – 19 și permite curățarea bilanțurilor de datorii, iar pe de altă parte, se asigură o creștere a veniturilor la bugetul general consolidat. MFP estimează un impact bugetar pozitiv de până la 2 miliarde lei. Cei mai mulți beneficiari sunt din sectorul economic privat”, scrie Cotidianul.
„De asemenea, Ministerul Finanțelor a anunțat și că un milion de români care obțin venituri din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, agricultură, chirii, câștiguri de capital și alte forme de venituri pot primi bonificații de până la 10% dacă vor achita impozitele sau contribuțiile până la data de 30 iunie, noul termen de depunere a declarației unice”, mai arată Cotidianul.
Presa readuce astăzi în atenţia opiniei publice situaţia elevilor din mediul rural care nu au posibilitatea de a participa la cursurile online din cauza lipsei internetului şi a echipamentelor IT necesare. Potrivit estimărilor Ministerului Educaţiei, aproximativ 250.000 de elevi nu au posibilitatea de a participa la cursurile online. Pentru ei, Guvernul României a adoptat o hotărâre privind suplimentarea bugetului Ministerului Educaţiei cu suma de 150 de milioane de lei pentru anul 2020. Banii vor fi utilizaţi pentru achiziţia de dispozitive electronice conectate la internet, destinate elevilor din mediile defavorizate.
„Am solicitat inspectoratelor şcolare să centralizeze situaţia elevilor care nu dispun de echipamentele necesare participării la cursurile online, în contextul pandemiei COVID-19. În acest moment, în România, numărul estimat de elevi care au nevoie de aceste dispozitive electronice este de 250.000. Odată cu achiziţionarea acestora, va fi facilitată învăţarea la distanţă şi pentru copiii din mediile defavorizate”, a declarat Monica Anisie, ministrul Educaţiei şi Cercetării, scrie News.ro.
„Criteriile de repartizare vor fi stabilite prin ordin de ministru, în baza propunerilor unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat.Premierul Ludovic Orban a anunţat, în debutul şedinţei de Guvern de joi, că bani din Fondul de Rezervă al Guvernului vor fi alocaţi pentru achiziţionarea de tablete pentru elevii care nu au acces la tehnologie pentru a face cursuri online”, mai arată News.ro.
Seară frumoasă!