Guvernul României nu sprijină o inițiativă de reducere a impozitului pe profit și a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor
În Articol
Propunerea de reducere a impozitului pe profit și a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor până la sfârșitul anului viitor nu are sprijinul Guvernului. Măsurile vizează atenuarea impactului produs de costurile crescute cu energia consumată.
Un grup de 41 de parlamentari a cerut, în septembrie anul trecut, mai multe modificări de natură fiscală.
Printre cele mai importante se numărau reducerea impozitului pe profit și a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor în perioada 01.10.2022-31 decembrie 2024.
Ce propuneri de reduceri se fac la impozitul pe profit
Inițiativa legislativă susține ca, pentru perioada cuprinsă între 01.10.2022 şi 31.12.2024, contribuabilii care datorează impozit pe profit trimestrial și care înregistrează cheltuieli cu consumul de energie electrică sau gaze naturale să scadă 50% din cheltuielile suplimentare generate de creșterea de prețuri raportată la prețul mediu ponderat de tranzacționare pe Piața pentru Ziua Următoare (PZU) pentru energie electrică și gaze naturale, după caz, din luna ianuarie 2022, ținând cont de cantitățile consumate, din impozitul pe profit datorat pentru trimestrul în care au fost efectuate.
Pentru perioada cuprinsă între 01.10.2022 şi 31.12.2024, contribuabilii care aplică sistemul anual de declarare și plată a impozitului pe profit și care înregistrează cheltuieli cu consumul de energie electrică sau gaze naturale scad 50% din cheltuielile suplimentare generate de creșterea de prețuri raportată la prețul mediu ponderat de tranzacționare pe Piața pentru Ziua Următoare (PZU) pentru energie electrică și gaze naturale, după caz, din luna ianuarie 2022, ținând cont de cantitățile consumate, din impozitul pe profit anual.
Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe profit se reportează în următorii 7 ani consecutivi, la fiecare termen de declarare și plată. Recuperarea acestor sume se va efectua în ordinea înregistrării acestora, în aceleași condiții, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit. Cheltuielile scăzute astfel din impozitul datorat nu sunt deductibile.
Valoarea impozitului pe profit din care se scad cheltuielile menționate reprezintă impozitul pe profit după scăderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit sau redus, sumelor reprezentând sponsorizare și/sau mecenat, burse private, în limita prevăzută de lege, costului de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale li a bonificației prevăzute de Ordonanța de Urgență nr. 153 din 3 septembrie 2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, precum și pentru completarea unor acte normative.
Ce propuneri de reduceri se fac la impozitul pe venituri
Pentru perioada cuprinsă între 01.10.2022 și 31.12.2024, microîntreprinderile scad 50% din cheltuielile suplimentare cu consumul de energie electrică sau gaze naturale generate de creșterea de prețuri raportată la prețul mediu ponderat de tranzacționare pe Piața pentru Ziua Următoare (PZU) pentru energie electrică și gaze naturale, după caz, din luna ianuarie 2022, ținând cont de cantitățile consumate, din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în trimestrul în care au fost înregistrate, în limita impozitului pe veniturile microîntreprinderilor datorat pentru trimestrul respectiv.
Sumele care nu sunt scăzute din impozitul datorat pe veniturile microîntreprinderilor se reportează în trimestrele următoare, pe o perioadă de 28 de trimestre consecutive. Scăderea acestor sume din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat se efectuează în ordinea înregistrării acestora, în aceleași condiții, la fiecare termen de plată a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.
Valoarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor din care se scad cheltuielile menționate reprezintă impozitul pe veniturile microîntreprinderilor determinat după scăderea sumelor prevăzute în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Pentru perioada cuprinsă între 01.10.2022 și 31.12.2024 contribuabilii care intră sub incidența prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, cu completările ulterioare, scad 50% din cheltuielile suplimentare cu consumul de energie electrică sau gaze naturale generate de creșterea de prețuri raportată la prețul mediu ponderat de tranzacționare pe Piața pentru Ziua Următoare (PZU) pentru energie electrică și gaze naturale, după caz, din luna ianuarie 2022, ținând cont de cantitățile consumate, din impozitul datorat semestrial. În cazul în care valoarea reducerii este mai mare decât impozitul datorat în semestrele respective, diferența care nu a fost scăzută se reportează pe următoarele 14 semestre.
Sumele reprezentând 50% din cheltuielile suplimentare generate de creșterea de prețuri, care depășesc impozitul datorat, se scad, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoare adăugată datorată sau din accizele datorate, pe baza unei declarații de regularizare.
Cum își motivează Guvernul refuzul
„Din perspectiva impozitului pe profit/ impozitului pe venitul microîntreprinderilor/ impozitului specific asupra unor activități, precizăm că, începând cu 1 ianuarie 2023, Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activități s-a abrogat, consecința fiind aceea că foștii contribuabili plătitori de impozit specific unor activități devin, după caz, contribuabili plătitori de impozit pe profit sau de impozit pe veniturile microîntreprinderilor”, transmite primul ministru Nicolae Ciucă în punctul de vedere prin care transmite că Guvernul nu susține această inițiativă.