Profesiile de educator preșcolar și de paznic vor avea noi denumiri începând din luna decembrie
În Articol
- Guvernul României a modificat clasificarea ocupațiilor din România pentru o parte din profesiile din educația preșcolară. Schimbările sunt motivate în parte prin faptul că educația preșcolară este denumită acum educație timpurie. Pe lângă aceste modificări legate de profesiile din educație, a fost schimbată și titulatura profesiei de paznic.
PrinnHotărârea de Guvern nr. 1.352/2010, Executivul de la Palatul Victoria a modificat structura clasificării ocupațiilor din România, conform Clasificării internaționale standard a ocupațiilor (ISCO 08). Această hotărâre aduce actualizări importante în mai multe domenii cheie, printre care educația timpurie și sectorul de securitate privată. Decizia a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1051 din 21 octombrie 2024.
Ce se schimbă în educație
Una dintre principalele modificări vizează redefinirea grupelor ocupaționale care se ocupă de educația preșcolară și primară. În conformitate cu această nouă hotărâre:
- Grupa minoră va avea „Profesori în învățământul primar și educație timpurie”
Profesia de „Profesori în învățământul primar și preșcolar” a fost redenumită în „Profesori în învățământul primar și educație timpurie”. Această schimbare reflectă o accentuare a importanței educației timpurii, recunoscută la nivel național și internațional pentru influența sa asupra dezvoltării copiilor.
- Grupa de bază va avea „Profesori și educatori pentru educație timpurie”
Profesia de „Educatori în învățământul preșcolar” a devenit „Profesori și educatori pentru educație timpurie„, subliniind rolul complex al personalului din educația preșcolară în formarea copiilor la începutul vieții.
- Grupa minoră va avea „Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”
Categoria de „Personal de îngrijire copii inclusiv în serviciile-suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” a fost, de asemenea, modificată, purtând noua denumire de „Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”. Astfel, hotărârea extinde și clarifică aria de responsabilități a personalului implicat în sprijinul educațional.
- Grupa de bază va avea „Personal în domeniul serviciilor-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”
Categoria profesională „Personal în domeniul serviciilor-suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” a primit o denumire nouă:„Personal în domeniul serviciilor-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”.
Securitate privată – o nouă denumire
Pe lângă modificările din domeniul educațional, hotărârea aduce schimbări și în sectorul securității private.
Grupa de bază „Paznici” a fost redenumită în „Lucrători în servicii private de securitate”.
Aceste modificări din structura Clasificării ocupațiilor din România vor intra în vigoare în termen de 60 de zile de la publicarea acestei hotărâri (undeva pe 21 decembrie). Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, împreună cu Institutul Național de Statistică, vor aduce modificările corespunzătoare și în ordinul comun nr. 1.832/856/2011, care reglementează Clasificarea ocupațiilor la nivel de detaliu (șase caractere).
Educația timpurie
Educația timpurie a devenit un subiect de interes major la nivel global, fiind recunoscută pentru impactul său profund asupra dezvoltării cognitive, emoționale și sociale a copiilor.
Aceasta acoperă perioada critică de la naștere până la vârsta de aproximativ 6-7 ani, înainte ca aceștia să intre în învățământul primar. Educația timpurie poate include în mod specific educația preșcolară, care acoperă vârstele de la 3 ani până la începutul școlii primare.
Educația timpurie se referă la perioada de dezvoltare a copilului de la naștere până la vârsta de aproximativ 6-7 ani, înainte ca aceștia să intre în învățământul primar. În unele sisteme educaționale, educația timpurie poate include în mod specific educația preșcolară, care acoperă vârstele de la 3 ani până la începutul școlii primare, însă conceptul mai larg include și stimularea și învățarea din primii ani de viață, inclusiv grădinița și creșa.
Astfel, educația timpurie cuprinde diverse etape, cum ar fi:
- Perioada 0-3 ani (educația informală, acasă sau la creșă);
- Perioada 3-6 ani (educația preșcolară, grădinița).