Ministerul Finanțelor vrea să mențină anularea a 50% din datorii pentru firmele aflate în dificultate
În Articol
- Într-un proiect de ordin al ministrului Finanțelor pus în dezbatere în această săptămână, se precizează că societățile comerciale cu datorii până la 31 decembrie 2021 vor beneficia de ștergerea a 50% din datoriile bugetare principale. Această înlesnire se va aplica și în situația în care au fost stabilite obligații printr-un act de control, ca urmare a emiterii, anterior, a unei decizii de desființare de către organul de soluționare a contestației.
Printr-o nouă inițiativă, Ministerul Finanțelor propune „menținerea procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie 2021, stabilite inclusiv printr-o decizie de impunere emisă”, se precizează în documentele ministerului. Decizia a fost emisă ca urmare a desființării actului administrativ fiscal de către organul de soluționare a contestației.
Altfel spus, firmele cu datorii până la finalul anului 2021 pot beneficia, în anumite condiții, de anularea a 50% din datoriile bugetare principale, chiar dacă anterior organele fiscale au impus integral plata datoriilor.
Această propunere fiscală este stipulată într-un proiect de ordin al ministrului Finanțelor, inițiativă pusă în dezbatere luni, 8 iulie.
Prevederile proiectului
Este vorba de un „Ordin pentru modificarea și completarea procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.810/2019”.
În temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare, ministrul Finanțelor emite:
La articolul 3 din Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.810/2019, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (8 prim), cu următorul cuprins:
„În situația prevăzută la art. 35 lit. a) din ordonanță, înlesnirea la plată își menține valabilitatea și în situația în care debitorul are inclusă în planul de restructurare măsura de anulare a unui cuantum de maximum 50% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale. În acest caz, se modifică în mod corespunzător decizia de înlesnire la plată și, conform planului de restructurare ajustat, se amână în vederea anulării suma în cuantum de maximum 50% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale stabilite prin decizia de impunere emisă ca urmare a desființării actului administrativ fiscal de către organul de soluționare a contestației, iar restul sumei va fi inclusă în eșalonare, urmând a se modifica ratele de eșalonare în mod corespunzător.”
Anexele nr. 1-31 fac parte integrantă din prezenta procedură.
Explicațiile Ministerului Finanțelor
Reprezentanții ministerului susțin că acest proiect este necesar „în vederea clarificării modului de menținere a restructurării în condițiile în care au fost stabilite obligații bugetare printr-un act de control, ca urmare a emiterii, anterior, a unei decizii de desființare de către organul de soluționare a contestației”.
În aceste situații se propune „să se mențină proporțiile, debitorul beneficiind de amânarea în vederea anulării a unui cuantum de maximum 50% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale stabilite prin decizia de impunere emisă ca urmare a desființării actului administrativ fiscal de către organul de soluționare a contestației, conform planului de restructurare ajustat, iar restul sumei va fi inclusă în eșalonare, urmând a se modifica ratele de eșalonare în mod corespunzător”, mai explică reprezentanții ministerului.
Alte obligații pentru a beneficia de anularea a 50% din datorii
În cazul debitorilor care au inclusă în planul de restructurare măsura de anulare a unui cuantum de maximum 50% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale, pe lângă sumele plătite conform alin. (7), trebuie să achite până la data depunerii cererii prevăzute la alin. (6) și următoarele obligații bugetare:
- 5% din cuantumul obligațiilor bugetare care fac obiectul înlesnirii la plată, pentru anularea unui cuantum de maximum 30% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale;
- 10% din cuantumul obligațiilor bugetare care fac obiectul înlesnirii la plată, pentru anularea unui cuantum cuprins între 30% și 40% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale;
- 15% din cuantumul obligațiilor bugetare care fac obiectul înlesnirii la plată, pentru anularea unui cuantum cuprins între 40% și 50% inclusiv din totalul obligațiilor bugetare principale.
Care sunt firmele care pot beneficia de anularea datoriilor
Conform Ordonanței de Guvern nr. 6 din 31 iulie 2019 (https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/216805), condițiile care trebuie îndeplinite de debitor până la aprobarea restructurării obligațiilor bugetare sunt următoarele:
- a) să nu îndeplinească condițiile pentru a beneficia de eșalonarea la plată reglementată de Codul de procedură fiscală;
- b) să prezinte un plan de restructurare și un test al creditorului privat prudent, întocmite de un expert independent;
- c) să nu se afle în procedura insolvenței potrivit legii la data emiterii deciziei de aprobare a restructurării obligațiilor bugetare. Debitorul care se află în procedura insolvenței până la data de 30 septembrie 2019 și dorește restructurarea obligațiilor bugetare poate notifica organul fiscal cu privire la intenția sa, cu condiția ca până la data emiterii deciziei de aprobare a cererii de restructurare să iasă din procedura insolvenței;
- d) să nu fi fost dizolvat, potrivit prevederilor legale în vigoare;
- e) să fie îndeplinite obligațiile declarative, potrivit vectorului fiscal, la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- f) să îndeplinească testul creditorului privat prudent.