Cum se poate implementa sistemul RO e-Factura în mod opțional
- Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat marți, 2 iulie, primele date privind Registrul RO e-Factura opțional în care se pot înscrie entitățile care aleg să implementeze sistemul e-Factura deși nu au (încă) obligația să o facă. Informațiile sunt cuprinse într-un proiect de ordin publicat pe site-ul ANAF.
Astfel, potrivit proiectului, sistemul RO e-Factura opțional se adresează entităților care nu au obligația, dar pot opta pentru utilizarea sistemului național RO e-Factura, respectiv:
- persoanele prevăzute la art.294 alin.(1) lit.j) – n) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal), pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către acestea;
- institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate, până la data de 1 iulie 2025;
- asociațiile și fundațiile constituite în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024 – 30 iunie 2025;
- agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 3151 din Codul fiscal, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024 – 30 iunie 2025;
- operatorii economici nestabiliți în România conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, în relația comercială B2B sau în relaţia B2G.
Înscrierea în Registrul RO e-Factura opțional
Proiectul oferă detalii cu privire la modalitatea de înscriere a contribuabililor în registru.
Astfel, pentru a face acest lucru contribuabilii trebuie să completeze și să transmită, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, formularul 081, ”Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional/ renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional”, având bifată secțiunea III.
Înscrierea va avea loc cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului (081), iar de la momentul înscrierii emitentul dobândește și calitatea de destinatar, se precizează în draft.
Proiectul de ordin prevede și posibilitatea de a renunța la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional, această opțiune putând fi exercitată până la data înscrierii acestora în Registrul RO e-Factura opțional, respectiv până la data de 1 a lunii următoare transmiterii cererii de înregistrare, prin transmiterea unui nou formular (081) având bifată secțiunea IV.
Registrul va fi public
Conform draftului, registrul opțional va fi publicat pe pagina de internet a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, ce mai probabil odată cu aprobarea actualului proiect de ordin.
„În situația în care emitentul facturii electronice optează pentru transmiterea acesteia în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, acesta este obligat să fie înregistrat în Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, denumit în continuare «Registrul RO eFactura opţional»”, se precizează în proiect.
Societățile comerciale pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura.
În situația în care optează pentru transmiterea facturilor în sistemul național RO e-Factura, aceste persoane juridice sunt obligate să fie înregistrate în Registrul RO e-Factura opţional.
Societățile comerciale care au optat pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura sunt înscrise în Registrul RO e-Factura opțional începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opțiunii.