Business News

2023, un an important pentru firmele din turism. Principalele companii și-au stabilit creșteri cu minimum 20% a cifrelor de afaceri

13 martie 2023, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

După o perioadă de trei ani cu restricții cauzate de pandemia de COVID-19, sectorul turistic are în acest an o perioadă în care trebuie să demonstreze dacă își poate reveni la normal.

 

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului și companiile din domeniu doresc ca încasările din domeniul turistic să crească în 2023 cu peste 20% față de anul trecut. Sectorul turistic a avut, în 2021, venituri de 1,1 miliarde dolari: segmentele cu cele mai mari încasări au fost cele ale agențiilor de turism și hotelurilor. Veniturile înregistrate de către companiile care au oferit pachete de vacanțe au fost de circa 697 milioane dolari, conform datelor platformei statista.com. Pentru 2022, estimările se ridică până la 1,4 miliarde de dolari

Sprijinul guvernamental

Programele ministerului pe care autoritățile le vor promova în acest an pentru a susține creșterea sectorului sunt

Impozitarea în HoReCa

Turismul va fi afectat și de modificările din sectorul complementar, cel din HoReCa, unde s-a schimbat sistemul de impozitare de la 1 ianuarie 2023.

„Aș prezenta situația de la sectorul HoReCa, în care termenul de intrare în vigoare a impozitului pe cifra de afaceri de 1% sau a opțiunii pentru impozit pe profit a fost dus către data de 1 ianuarie 2023. O modificare importantă a Codului fiscal în beneficiul economiei, din punctul nostru de vedere, o reprezintă extinderea facilității de scutire a profitului, scutirea de impozit a profitului reinvestit și pentru zona de dezvoltare, de procesare, producție, pentru că avem acest feedback în economie. Economia reacționează pozitiv atâta timp cât este sprijinită și trebuie să fie sprijinită și fiscal”, a menționat la finalul anului trecut ministrul Finanțelor, Adrian Câciu.

El a arătat că au fost eliminate din actul normativ o serie de excepții, cum ar fi cota redusă de TVA de 5% la serviciile de restaurant, cazare și catering, în aceste sectoare revenindu-se la cota de 9%. De asemenea, s-a revenit la cota de TVA de 19% la băuturile pe bază de îndulcitori sau zahăr.

Analiza pe 2022

Sectorul turistic și-a revenit în 2022, după pandemie, iar pentru anul care urmează își propune să crească. TUI TravelCenter chiar și-a propus dublarea cifrei de afaceri, așa cum a declarat în cadrul unei conferințe de presă, Ştefan Leontin Joos, CEO al companiei. 

El a spus că efectele războiului de la graniță s-au resimțit în piața de profil cel mai mult în luna martie, în prezent întrebarea pe care o are toată lumea fiind „cum se va ieși din această iarnă?”. În opinia reprezentantului TUI, pe fondul situației geo-politice și economice, paradigma s-a modificat într-o anumită măsură, iar unii turiști și-au schimbat prioritățile, acum preferând să călătorească decât să dețină o casă spațioasă ori o mașină luxoasă, de exemplu.

În ceea ce privește profilul clientului TUI, categoria turiștilor care aleg destinațiile exotice este formată în special din cupluri și mai puțin din familii cu copii, raport ce este răsturnat în cazul destinațiilor considerate de masă, precum Antalya sau Egipt, două dintre locațiile către care compania va opera zboruri și în sezonul de iarnă, pentru care se fac rezervări chiar începând cu jumătatea lunii august.

Și agenția de turism Eturia estimează pentru 2022 afaceri de aproximativ 20 milioane de euro comparativ cu 2019, anul de referință al turismului mondial când Eturia a înregistrat o cifră de afaceri de circa 13 milioane de euro. Compania a împlinit 15 ani de activitate, timp în care a creat peste 55.000 de vacanțe în 160 de țări ale lumii și a totalizat circa 110 milioane euro încasări, a declarat pentru News.ro Daniela Shah, cofondator Eturia. Ea spune că după 2020, piața de turism s-a modificat, și nu numai, şi a fost totodată remodelat și comportamentul consumatorului. Daniela Shah arată că a observat o dorință de explorare a destinațiilor mai îndepărtate și alocarea unei perioade de ședere mai lungă. Un client Eturia are minimum două vacanțe pe an pentru care alocă un buget mediu de 3.000 euro pe pachet.

 „Dacă ar fi să transpunem întreaga perioadă în cifre, am avut peste 80.000 de clienți, care au ales cel puțin o dată serviciile noastre, am creat peste 55.000 de vacanțe în 160 de țări ale lumii și am totalizat cam 110 milioane euro încasări”, a declarat Daniela Shah, cofondator Eturia.

Cifrele sectorului turistic

Numărul agenților economici din sector este de 1.572, ceea ce reprezintă 0,07% din totalul agenților economici din România.

Cifra de afaceri a fost de peste un miliard de lei (229,5 milioane euro). Numărul de angajați era de 2.767 de angajați. Profitul înregistrat de 0,07% din totalul de angajați din România.

Cele mai importante companii din domeniu, raportat la cifra de afaceri pe 2021, sunt:

A avut o cifră de afaceri de 119 milioane lei.

A avut o cifră de afaceri de 47,2 milioane lei.

A avut o cifră de afaceri de 46,4 milioane lei.

A avut o cifră de afaceri de 37,9 milioane lei.

A avut o cifră de afaceri de 31,4 milioane lei.

A avut o cifră de afaceri de 25,8 milioane lei.

A avut o cifră de afaceri de 24,4 milioane lei.

A avut o cifră de afaceri de 22,4 milioane lei.

A avut o cifră de afaceri de 13,3 milioane lei.

A avut o cifră de afaceri de 12,9 milioane lei.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro