De ce firmele românești sunt codașele UE la munca la distanță
În Articol
România ocupă a treia poziție din coada clasamentului țărilor europene ce au adoptat munca de la distanță, mult sub media Uniunii Europene. O posibilă explicație ține atât de nivelul de digitalizare a firmelor cât și de cel al cunoștințelor angajaților.
În contextul pandemiei COVID-19, modelele de lucru au suferit schimbări ce au determinat multe companii să apeleze la întâlniri virtuale pentru a reduce distanța fizică și a-și menține afacerile pe linia de plutire.
În 2022, 50% dintre firmele UE cu 10 sau mai mulți angajați sau persoane care desfășoară activități independente au organizat întâlniri la distanță prin internet, se arată într-un raport Eurostat.
Nivelul slab al digitalizării în România
În rândul membrilor UE, a existat o mare variație a procentului de întreprinderi care au folosit această opțiune. Cele mai mari cote au fost înregistrate în Suedia (79,4%) și Finlanda (78,5%), urmate de Danemarca (78,0%), Malta (68,3%) și Irlanda (63,6%).
La polul opus, cele mai mici cote au fost înregistrate în Bulgaria (28,2%), Ungaria (29,4%), România (31,2%), Grecia (32,9%) și Slovacia (35,2%).
„Reflectă nivelul de digitalizare a firmelor românești și cunoștințele de IT ale angajaților. Pe de o parte, se dovedește că firmele trebuie să investească în infrastructura IT, hardware și software, dar și angajații să știe să folosească aplicații. Asta înseamnă bani de investit și timp să învețe”, oferă o posibilă explicație a fenomenului Radu Oprea, președintele Patronatului Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud – Est.
În opinia sa, o piedică importantă este generată și de mentalitatea sau inflexibilitatea conducătorilor de companii.
„Unii angajatori consideră mai eficientă munca la birou decât offline”, susține Oprea.
Cine a sprijinit lucrul de la distanță
Datele statistice privind accesul la distanță urmăresc să măsoare pregătirea tehnologică a companiilor de a face posibil ca angajații lor să lucreze de la distanță, oferindu-le acces la trei tipuri de resurse ale întreprinderii: la sistemul de e-mail, la documente și la aplicațiile de afaceri sau software-ul companiei.
În 2022, în UE, aproape 6 din 10 firme (57,0%) cu 10 sau mai mulți angajați sau persoane care desfășoară activități independente au oferit angajaților toate cele trei tipuri de acces la distanță.
În ceea ce privește dimensiunea companiilor, 91,0% dintre cele mari (250 sau mai mulți angajați sau persoane care desfășoară activități independente) au oferit toate cele trei tipuri de acces la distanță angajaților lor, în timp ce același lucru s-a întâmplat în 77,2% dintre întreprinderile mijlocii (de la 50 la 249 de angajați sau persoane care desfășoară activități independente) și 52,4% din întreprinderile mici (de la 10 la 49 de angajați sau persoane care desfășoară activități independente).
Exemplul marilor companii
Întreprinderile mari conduc la toate capitolele care vizează munca la distanță. Aproape toate întreprinderile mari au oferit acces de la distanță la sistemul de e-mail al întreprinderii (97,2%), la documentele întreprinderii (de exemplu, fișiere, foi de calcul, prezentări, diagrame, fotografii – 94,0%) și la aplicațiile de afaceri sau software-ul întreprinderii ( de exemplu, acces la contabilitate, vânzări, comenzi, sisteme de management al relațiilor cu clienții – 92,4%).
În ceea ce privește întreprinderile mijlocii, 90,9% le-au oferit angajaților acces de la distanță la sistemul de e-mail, 83,0% la documentele întreprinderii și 80,4% la aplicațiile de business sau software-ul întreprinderii.
Comparativ, întreprinderile mici au oferit acces la distanță într-o măsură mai mică: 74,8% dintre acestea le-au oferit angajaților acces de la distanță la e-mail, 60,9% la documente și 57,5% la aplicațiile de afaceri sau software-ul companiei.