Business News

Concurența neloială a șoferilor de camioane străini afectează firmele din România. „Orice amendă emisă, dacă nu este încasată pe loc, nu mai este urmărită de nimeni”

22 ianuarie 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Transportatorii români au scăpat de controalele la frontierele cu Ungaria și Bulgaria, de exemplu, unde pierdeau foarte mult timp, ceea ce înseamnă mai puțin stres, dar și costuri mai mici în general, pentru că nu mai trebuie să plătească unele taxe specifice formalităților vamale.

Nu în ultimul rând, se reduc timpii de livrare a mărfurilor, iar transportatorii pot să efectueze mai multe curse pe lună, ceea ce înseamnă și venituri mai mari. Sunt, însă, și o grămadă de probleme care nu pot fi trecute cu vederea.

Coada de așteptare virtuală

Reversul medaliei: intrarea în Schengen, inclusiv cu spațiile terestre, a prins oarecum nepregătită țara noastră, cel puțin în ceea ce privește parcările  care nu se ridică la standardele europene și nici nu sunt suficiente, dar și pe vecinii bulgari.

Din păcate, șoferii de camioane n-au scăpat de problemele întâmpinate la vecinii de peste Dunăre, unde sunt în continuare direcționați către o parcare privată la Ruse înainte de a trece în România. Iar la fel se întâmplă și în alte puncte de trecere a frontierei.

Mai simplu spus, „coada de așteptare virtuală” există și acum la Ruse și dă bătăi de cap șoferilor, care pierd ore bune, iar, în plus, mai trebuie să și plătească unei firme private din Bulgaria, după cum au declarat pentru Termene.ro reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTR).

 Tratament diferit

Transportatorii români mai semnalează și modul diferit în ceea ce privește aplicarea amenzilor în România, comparativ cu ceea ce se întâmplă în alte state membre UE, inclusiv la vecinii bulgari sau unguri.

Dacă la noi, șoferii de camioane străini n-au nicio problemă dacă nu plătesc amenzile de circulație și pot să-și vadă liniștiți drumul, când vine vorba de alte state cu totul alta este abordarea: camioanele sunt blocate, iar până când amenda nu este achitată, șoferii nu pot să plece.

„În România dacă iei amendă ca străin, poți să n-o plătești niciodată că nu întreabă nimeni, în timp ce la vecinii noștri bulgari sau unguri dacă ai o amendă de circulație, pe firmă sau ca persoană fizică, te caută când treci pe acolo după numărul de înmatriculare și te pun să o plătești”, a declarat pentru Termene.ro Radu Dinescu, secretar general UNTR.

În România controlul autovehiculelor la frontiere este realizat de CNAIR, iar pe rețeaua națională, activitățile de control sunt realizate de Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), cântărirea fiind una dintre activitățile comune. Ambele se află în subordinea Ministerului Transporturilor.

Cum plătesc străinii amenzile?

Adevărul este că și să vrea, este dificil pentru șoferii străini să plătească o amendă în România.

Radu Dinescu spune că teoretic amenzile ar trebui să fie plătite la trezoreria statului sau la poștă, ceea ce este destul de complicat pentru un șofer străin. Nu mai vorbim de faptul că ele sunt scrise în română cu pixul pe hărtie și nu este trecut niciun cont.

„La noi funcționează așa: plătești pe raza teritoriului unde ai spus că ai domiciliu, dar șoferul din Danemarca la trezoreria cui să plătească? Nu are unde, nu este trecut niciun cont… (…) Orice amendă emisă în România, dacă nu e încasată pe loc, nu o mai urmărește nimeni”, afirmă Dinescu, care adaugă că UNTR a solicitat de nenumărate ori autorităților să monitorizeze încasarea amenzilor de la străini.

Digitalizare cu pixul

Românii stau tare prost la capitolul digitalizare, iar în continuare amenzile sunt scrise de mână. Spre comparație, în alte țări, procesul este digitalizat, iar șoferii au la dispoziție toate datele necesare.

„În România, polițistul de la Rutieră scrie un proces verbal, șoferul de camion îl ia, îl mototolește și îl aruncă, iar la sfârșit zice te-am salutat, pa! Și își vede mai departe de drum. ..(… ) La noi, amenzile sunt scrise în românește și cu pixul, în timp ce în străinătate se dau pe loc, în limba română tipărite la calculator, frumos, cu cod de bare, unde să plătești, cu toate datele, treabă digitalizată. Nouă ne place cu pixul pe hârtie”, declară Dinescu.

Mai trebuie precizat și faptul că șoferii de camioane străini nu pot fi opriți decât în cazul în care sunt ridicate plăcuțele de înmatriculare de către ISCTR, dar nici în această situație nu este deloc simplu să achiți amenda.

Ce spune Codul Rutier

În prezent, în România, există mai multe modalități în care pot fi plătite amenzile de circulație, potrivit legislației rutiere în vigoare

Problemă generală în UE

Amenzile neplătite de către șoferii de camioane constituie o problemă cu care se confruntă nu doar România, ci și alte state UE. Potrivit statisticilor existente la nivelul UE, circa 40% dintre infracțiunile rutiere transfrontaliere rămân nepedepsite, acesta fiind motivul pentru care se încearcă îmbunătățirea infrastructura de colaborare între țările europene.

În 2024, a fost adoptat un nou cod rutier pentru statele membre UE, care prevede că țara unde s-a produs o infracțiune soldată cu amendă va putea colecta direct suma de bani. De asemenea, ea poate cere ajutorul țării de reședință a șoferului pentru sumele mai mari de 70 de euro. Are la dispoziție, însă, doar 11 luni de la data producerii infracțiunii pentru a face acest demers.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro