Când Alexandru Mărăcineanu — acum Chief Technology Officer  — a ajuns la Termene.ro, în urmă cu trei ani și jumătate, echipa de programatori avea patru oameni. Acum sunt 18 oameni în echipa de programare, iar această informație poate fi suficientă pentru a înțelege cât de importantă e dezvoltarea de servicii noi pentru platformă. Termene.ro deține acum unul dintre cele mai moderne data centere din România, are specialiști dedicați pentru zona de machine learning și le oferă celor recrutați ocazia să lucreze într-un mediu care-i pune în valoare. 

Alexandru, sau KraW, așa cum îi zic colegii, are 35 de ani și a urmat cursurile Facultății de Electronică și Telecomunicații din cadrul Universității Politehnica București. E foarte pasionat de sporturi și, înainte să facă parte din actuala echipă, a lucrat aproape cu toți actorii importanți din domeniul handbalului. A făcut, între altele, un sistem de livescore și de reporting care la momentul acesta e folosit la toate meciurile de handbal din țară. 

Am discutat cu el despre relația dintre oameni și tehnologie, despre dezvoltarea de noi servicii și despre cum a trăit zilele de după incendiul din Franța care a distrus inclusiv serverele platformei. 

Alexandru Mărăcineanu

Alexandru Mărăcineanu

Care e rolul tău la Termene?

Ca scurt istoric, la Termene sunt de trei ani și jumătate, din august 2017. M-am ocupat în principal de partea de front end a site-ului, cea pe care o văd utilizatorii. Ca servicii, m-am ocupat de dezvoltarea serviciului RedBill – colectare creanțe, rezultatul unui parteneriat cu KRUK România. M-am ocupat de modulul de compliance pentru OMV Petrom și de PartnerScan, care este un produs realizat în parteneriat cu Deloitte România. M-am ocupat deci în principal de dezvoltarea de produse împreună cu partenerii externi. 

În ultimele 9 luni am lucrat, împreună cu Adrian Dragomir, la un nou produs pe care noi îl numim Business Identity, gândit să ofere antreprenorilor și companiilor din România “un cuvânt de spus” asupra modului în care platforma Termene.ro prezintă imaginea lor către cei care vor să afle informații despre ei.

Câți oameni sunt în echipa de programatori în momentul ăsta?

La ora actuală suntem 18: sunt cinci operatori de date, trei specialiști în machine learning, iar restul suntem programatori full stack. Știm să facem cam din toate. 

Termene a investit foarte mult în zona asta ce ține de viitor. Poți să-mi spui ce-au însemnat investițiile astea?

În primul rând, Termene a investit în tehnologie. Avem un data center de un milion de euro, care este printre cele mai moderne din țară. Și chiar în procesul de recrutare a fost un atu, întrucât pentru machine learning ai nevoie de niște resurse foarte puternice din punct de vedere tehnic. 

Și în partea de resurse umane investește Termene. Ne-am mărit echipa începând din iulie 2020. Când am început colaborarea cu Termene, eram patru inși, apoi cinci. Iar în momentul ăsta suntem 18. Iar totul s-a întâmplat odată cu debutul proiectului european, de la jumătatea lui 2020 până acum. 

Cei care au venit în proiect sunt persoane care au apreciat în primul rând nivelul tehnic și posibilitatea de a lucra cu asemenea resurse și apoi au venit pentru proiect, pentru că e o tehnologie a viitorului și au șansa să realizeze ceva de care să fie mândri și care să fie apreciat atât în cadrul companiei dar și în afara ei, pentru că la Termene vorbim despre oameni. Dacă lucrezi la Google ești unul dintr-o mie sau zece mii de programatori. În schimb, la Termene încercăm să punem accent pe numele oamenilor, îi ajutăm să iasă în față. Sunt „Alex de la Termene” sau „KraW”, cum mă știu colegii. Inclusiv în mailurile pe care le schimb cu partenerii, sunt cu nume și prenume, ei știu de existența mea, iar rolul meu primește un boost. Numele meu, ca brand personal, primește „puncte” suplimentare. 

Mi se pare foarte interesant că, deși vorbim despre automatizare, tot oamenii sunt importanți în ecuația asta a tehnologiei.

Da. Noi, la ora actuală, ne dorim să automatizăm foarte multe servicii, dar suportul uman rămâne, în toate analizele, punctul cel mai tare al Termene. De peste tot primim felicitări pentru partea de suport: întotdeauna răspunde cineva la telefon și e pregătit să ajute, pe o platformă care ar trebui să fie tranzacțională (ai date, cauți, găsești și-atât). Partea de suport e un diferențiator. 

Cu ce sugestii vin oamenii către voi? 

Unul din diferențiatorii noștri puternici este faptul că ne-am pliat pe dorințele și cerințele clienților. În momentul în care a fost lansată platforma, s-a decis să mergem pe o cale. Apoi însă, odată cu apariția nevoilor diversificate ale clienților am încercat să acoperim cât se poate de mult și aceste domenii, să ne extindem. Tocmai de aceea platforma a ajuns — de la un singur serviciu furnizat acum șase ani — la 36 de servicii numai pe partea de firme. 

Am mers foarte mult pe custom request și încercăm, pe cât se poate, să dezvoltăm servicii pentru clienții noștri, la cerere. 

Foarte mult din feedback-ul lor ne-a ajutat să luăm serviciul acela și să-l dezvoltăm nu numai pentru ei, ci să-l oferim mai departe și celorlalți clienți, să le aducem un plus din know-how-ul unor jucători foarte mari care ne-au propus să dezvoltăm lucruri. 

Se vorbește mult despre digitalizare, despre cum statul trebuie și vrea să mai „prietenos”, să ceară mai puține hârtii și să ofere mai multe lucruri online. Ai simțit un efort mai mare din partea statului?

Am văzut concret că în ultima perioadă se fac pași în direcția asta, că au început să transparentizeze mai mult lucrurile. Pentru noi ăsta a fost și un plus, pentru că reușim să obținem datele astea din descentralizarea datelor lor și să facem un produs util oamenilor. Bănuiesc că până o să facă statul ceva asemănător, să pună sursele laolaltă, o să mai dureze. Dar am văzut că există o deschidere din partea instituțiilor pentru a transparentiza și a oferi suport în anumite direcții. Evident, nu toate serviciile statului par că își doresc acest lucru, dar unele dintre ele chiar fac pași în direcția asta. 

Voiam să te întreb câte ceva despre criza serverelor din Franța, de-acum o lună. Cum au fost zilele acelea, după momentul în care ai aflat de incident?

Noi avem un program de lucru flexibil. Putem să începem la cât vrem și să terminăm la cât vrem, atâta timp cât ne facem treaba. În ziua aceea, la 6.40 a sunat telefonul, iar eu abia mă trezisem. Aud: „Trebuie să vii la muncă! Avem o mare problemă: a luat foc centrul din Franța”. Am crezut inițial că e o glumă, dar mai tarziu s-a confirmat ca nu era deloc așa. Ajung acolo, era dezastru: cei din Franța nu anunțaseră nimic concret, era doar ce vedeam noi pe agențiile de știri. Ei aveau patru clădiri, iar una singură luase foc complet și mai era una avariată. Cum să ia foc tocmai clădirea în care avem noi serverele? Colegii mei au zis că da, a picat ghinionul pe noi. Am văzut că nu mai funcționa nimic. 

În momentul acela am început procedura de restore pentru toate serviciile noastre — mutând toate conexiunile ce duceau către Franța spre data center-ul nostru. Exista o procedură de mutare, însă estimam că va dura undeva la șase luni să mutăm tot ce aveam noi în Franța. Incendiul a grăbit procedura: am realizat-o în două săptămâni în loc de șase luni. Zilele au fost foarte lungi: de la 7-8 dimineața până seara la 12, uneori chiar mai târziu. Dar principalul lucru pe care l-am observat, pe lângă faptul că suntem IT-iști, că suntem o firmă, a fost că suntem o echipă. Toată lumea și-a făcut treaba nu numai într-un mod profesionist, ci fiecare s-a mișcat pentru a-l ajuta pe celălalt să-și recupereze serviciile și datele. Pentru că noi am lucrat într-o manieră oarecum descentralizată și fiecare avea părticica lui, am fost afectați în mod diferit de incendiu: unii au pierdut mai mult, alții mai puțin. Așa că, în cazul ăsta, au întrebat: „Cu ce pot să te ajut?”. Asta pe lângă planul de dezastru, cu pași foarte bine stabiliți. 

A durat, pentru că avem date foarte multe, iar volumul ăsta mare aduce din start un handicap. Totul durează. În planul vechi, o simplă repunere în funcțiune putea dura 18-24 de ore din cauza volumului mare de date. În planul nou, la care lucrăm acum, încercăm să nu mai avem down time mai mult de 5-10 minute, chiar și pentru un caz cum a fost cel din Franța. 

Ce va fi important în viitor pentru Termene? 

Punctul nostru forte este comunicarea cu partenerii externi. Noi suntem deschiși să ne pliem pe nevoile clienților. Chiar dacă e un punct forte, facem eforturi constante să îmbunătățim partea asta și să avem întotdeauna un feedback din partea clienților. Pe partea de tehnologie, ne propunem ca ceea ce dezvoltăm în proiect, în zona de machine learning, să devină un diferențiator puternic pentru Termene. 

 

Dacă ți pe par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletter-ul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe