Loading the Amira Audio Citește articolul...
  • Proiectul de ordonanță prin care Ministerul Agriculturii își propune să limiteze la 20% adaosul comercial în cazul produselor agroalimentare românești este hazardat, încalcă regulile de piață și ar putea chiar dăuna procesatorilor români, a declarat pentru termene.ro Sorin Minea, președintele Romalimenta, federație ce grupează mai multe asociații și patronate din industria alimentară.

În urmă cu câteva săptămâni, Florin Barbu, ministrul Agriculturii, anunța că ministerul pe care îl coordonează lucrează în aceste zile la proiectul de ordonanță, ce urmează să fie lansat în dezbatere. Acesta a precizat că pe lista mărfurilor cu adaos plafonat se vor afla toate alimentele produse în România cu materie primă din România.

”Din ceea ce s-a discutat până acum legat de această ordonanță, singura care rămâne fără adaos este materia primă, în rest, și procesatorul, și producătorul, vor avea adaosul limitat la 20%. Este o lege ca în vremea comunismului, care nu respectă regulile pieței libere”, a comentat președintele Romalimenta.

Ar putea fi încurajate importurile

În opinia lui Sorin Minea, noua normă ar putea avea un efect contrar celui scontat, pentru că retailerii vor fi astfel încurajați să vândă mai multe marfă de import.

”În acest condiții, supermarketurile se vor gândi probabil să ia mai multe produse de import, deoarece adaosul poate fi mai mare de 20%”, a mai spus Sorin Minea.

”În plus, nu este o garanție că prin această lege va crește consumul de produse românești, deoarece fiecare client alege de la raft produsul care îi place. Totodată, trebuie să ne gândim că o astfel de lege poate conduce și la scumpiri nu doar la ieftiniri pentru că un procesator care are, de exemplu, un adaos de 10% la un anumit produs va fi tentat să crească acel adaos la 20%. Singurele produse unde am putea găsi ieftiniri sunt cele de calitate proastă și care acum se vând greu”, a atras el atenția.

20%, insuficient pentru acoperirea costurilor

Un alt element pe care legiuitorii nu l-au luat în calcul este că un procent de 20 ar putea fi insuficient pentru acoperirea costurilor. Mai mulți reprezentanți ai unor magazine de proximitate au anunțat deja că limitarea adaosului comercial i-ar putea face să își închisdă afacerile. Puterea de negociere a acestora cu producătorii este mică, costurile sunt destul de mari și cu greu ar putea fi acoperite din adaosul plafonat, au comentat aceștia.

”În plus, să nu uităm și că, în trecut, prin modificările aduse legii 321 (legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare), magazinele au fost obligate să renunțe și la taxa de raft. Era vorba de un cost pe care un producător îl plătea supermarketului pentru promovarea produselor, și care nu se regăsea în prețul produselor. Pentru că a dispărut această taxă supermarketurile au inclus costurile cu marketingul în adaos care acum însă este limitat la doar 20%”, a spus la rândul său Sorin Minea.

Probleme la implementare

În fine, noua normă ar putea ridica probleme mari și la nivel de implementare, atât în cazul presatorilor, cât și în cazul comercianților.

”Dacă eu, ca producător, folosesc carne din Spania și din România cum se va putea determina ce produse sunt făcute cu carne din România și ce produse conțin carne din Spania? E foarte greu de determinat”, a punctat președintele Romalimenta.

Reprezentanții magazinelor de proximitate au atras totodată atenția că vor avea probleme cu stabilirea preturilor. Acest tip de retaileri se bazează de regulă pe o evidență foarte simplă, lucrează cu unul sau doi angajați, prin urmare cum vor putea identifica produse românești, făcute din materie primă românească, pentru a limita adaosul al 20%?, au comentat aceștia.

 

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe