Cum să oferi servicii de calitate într-o școală privată? 20 idei
Serviciile de calitate in educatie, inclusiv intr-o scoala privata, se bazeaza pe o serie de principii. Scopul educatiei de calitate este acela de a creste indicatori importanti cum ar fi, de pilda, ratele de succes la examene, la testarile nationale si internaționale (PISA, TIMSS). Asemenea principii sunt dezbatute in forurile internationale privind educatia si formarea profesionala in viitoarele decenii. Iata care sunt cele mai importante idei care stau la baza conceptului de educație de calitate:
- înțelegerea calității educației școlare ca fundament al învățării permanente, în contextul economic, social, cultural al țării respective.
- elevul este încurajat să se autoevalueze, iar pentru asta este nevoie să folosească diverse manuale si teste pentru disciplinele școlare: matematică, limba și literatura română, istorie, geografie, limbi străine, fizică, chimie, biologie, literație digitală clasele I_XII.
- Monitorizarea pregresului înregistrat de elev și, dacă este nevoie, consiliere metodologică și încurajarea autoevaluării.
- Asumarea responsabilității pentru progresul școlar și rezultatele obținute.
- Încurajarea creativității și a efortului individual.
- Încurajarea muncii în echipă (gen dezbateri pe anumite teme de interes).
- Sprijinirea instituțiilor școlare (școli de stat, sau școli particulare) să comunice și să învețe unele de la altele anumite instrumente de lucru, sau medode pedagogice. Este important, de exemplu, să se identifice bunele practici (metode eficiente) precum și exemplele de excelență din fiecare școală.
- Este nevoie în fiecare școală, inclusiv în cele private, de construirea unor rețele de sprijin reciproc, astfel încât toți elevii să poată deveni mai buni.
- Poate ajuta foarte mult apelarea la o expertiză internațională (europeană), pentru a se realiza schimburi de idei și experiențe între profesori și managementul școlar.
Trebuie subliniat că în domeniul calității în educație (fie cea preuniversitară, fie cea universitară) se pune accentul pe 2 elemente importante care țin de managementul calității:
- autoevaluarea elevului sau studentului: instrument fundamental în asigurarea calității în educație.
- necesitatea existenței unui schimb de practici continuu între instituțiile școlare.
Calitatea în educație nu este un concept lipsit de sens. Literatura de specialitate identifică cel puțin 6 factori care pot afecta calitatea educației în diverse regiuni de pe glob:
- factorii care țin de tipul de educație;
- contextul economic al țării;
- contextul social din țara respectivă;
- resursele umane (calitatea profesorilor și a corpului auxiliar care lucrează în educație);
- materialele didactice folosite în procesul educațional;
- monitorizarea rezultatelor și beneficiilor educației.
De altfel, calitatea în educație se bazează pe elemente precum:
- eliminarea inechităților în ceea ce privește oferta educațională și mai ales accesul la diversele tipuri de resurse și la tehnologiile de ultimă generație.
- înțelegerea conceptului de calitate a educației, într-o societate a cunoașterii și într-o lume tot mai globalizată.
- introducerea noilor tehnologii în programele educaționale.
- accentuarea importanței pe care o are educația timpurie.
- grija deosebită față de comunitățile cele mai dezavantajate din punctul de vedere educațional (regiuni care nu au acces la internet, sau cele în care nu există școli).
- promovarea invatarii limbilor străine tocmai în contextul globalizării.
Dimensiunea umanistă și internațională în educație
Tot mai mult în forumurile internaționale se vorbește despre dimensiunea umanistă și internațională în educație. Ce înseamnă acest lucru? În principal este vorba despre:
- asigurarea independenței gândirii elevilor;
- respectarea partenerilor la dialog și a ideilor acestora;
- promovarea onestității și a drepturilor celorlalți;
- decență în exprimare și comportament;
- promovarea principiilor care stau la baza dezvoltării unei societăți democratice;
- interesul pentru creșterea bunăstării la nivel de societate, inclusiv în rândul celor mai puțin favorizați.
Educația de calitate nu este un concept de neatins, atâta vreme cât sunt implicați elevi, profesori, părinți, specialiști în educație, personalul auxiliar din școli.