• Introducerea sistemul all-inclusive în hotelurile românești, diversificarea ofertelor de cazare și de meniu, organizarea unor evenimente de genul Neversea, o ofertă bogată de alte activități în afară de accesul la plaje, lărgirea și amenajarea plajelor sunt o parte din arsenalul agențiilor de turism și al hotelierilor de a opri turiștii român să mai plece în vacanță pe litoralul bulgăresc în 2024.

Dacă ar fi să comparăm litoralul românesc cu cel bulgăresc, atunci putem spune că bulgarii stau foarte bine la capitolul prețuri, în timp ce România stă bine la capitolul distracție, a spus pentru termene.ro Traian Bădulescu consultant de comunicare în cadrul Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT).

Avantajul net al Bulgariei, reprezentat de cei peste 250 de kilometri de plajă (comparativ cu cei doar 90 de kilometri ai României), este imposibil de surclasat. La acest capitol toate țările cu care concurează România sunt în avantaj net, Grecia, Turcia sau Portugalia având mii de kilometri de plajă. În plus, comparativ cu România toate aceste țări sunt situate mai la sud, așa încât și sezonul de vară durează mai mult.

Însă, chiar dacă în ritm de melc, România face an de an pași importanți pentru a recupera decalajul.

Tot mai multe structuri all-inclusive

Astfel, an de an apar și la noi mai multe unități cu sejururi all-inclusive, considerate în anii trecuți de români drept principala atracție a litoralului bulgăresc.

„În Bulgaria există peste 200 de hoteluri care oferă sejururi all-inclusive, iar în România numărul acestora a ajuns la aproximativ 40, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă în raport cu situația de acum 10 ani, când doar 10 unități de acest tip”, spune Traian Bădulescu, consultat al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism.

În plus, remarcă acesta, unele hoteluri de la noi vin cu ceva în plus față de Bulgaria. „Dacă ar fi să luam doar un exemplu, cel al hotelului Poseidon, vedem că, într-adevăr, în Bulgaria un sejur pentru o familie este mai ieftin decât în hotelul cu același brand din România, dar oferta românilor este mai bogată. Astfel, în tariful de all inclusive se oferă băuturi de import, meniul e mai bogat, incluzând și preparate mai speciale din vită, de exemplu, ceea ce nu găsim în Bulgaria”, spune consultantul.

Lărgirea plajelor

Un alt plus al litoralului românesc în acest an, și care ar mai putea ajuta la recuperarea decalajului pe care îl avem față de Bulgaria, este lărgirea plajelor de la Agigea și Eforie Sud, un program care va continua și în ceilalți ani.

 

La recuperarea decalajului ar putea ajuta și atuurile pe care România le are față de Bulgaria și care țin de diversitatea stațiunilor, și, în ultimii ani, de dezvoltarea industriei de divertisment. ”De exemplu, în ultimii ani s-a dezvoltat foarte mult zona Mamaia Nord, care ține de Năvodari, și care a devenit un fel de Miami al litoralului. Deosebită este și zona Vama Veche, 2 Mai, care a mai păstrat ceva din aerul boem de odinioară. În plus, avem evenimente precum Neversea, care atrag vizitatori din toată Europa”, spune Traian Bădulescu.

Ce ar mai fi de făcut

Pe viitor ar fi ideal ca și România să ajungă să atragă pe litoral turiști din afara țării. Asta ar însemna ca investițiile în hoteluri să crească, iar turismul la Marea Neagră să prezinte oferte pentru tot timpul anului, nu doar pentru perioada de vară. Potențialul de dezvoltare este imens, ținînd cont că în stațiunile de la Marea Neagră se află aproape o treime din capacitatea de cazare a țării.

„Există încă multe unități hoteliere fără sistem de încălzire, care pe timpul verii se bazează doar pe căldura soarelui”, spune Traian Bădulescu. În plus, pe zona de turism balnear și de turism de business există potențial de creștere. „În prezent, turismul de business este concentrat în stațiunile în care au în apropiere orașe, respectiv Mamaia, Mangalia etc. Zona de turism balnear s-a dezvoltat și există premise ca să se mai dezvolte în perioada următoare”.

Comparația România versus Bulgaria

  • Turiști români în Bulgaria

Peste 610.000 de români s-au cazat în unități de cazare autorizate din Bulgaria în timpul sezonul estival din 2023, între lunile iunie și august, conform autorităților din statul vecin.

Înscrierile de turiști străini se apropie de 1,3 milioane în perioada iunie-iulie 2023, cu o creștere de 20% față de aceeași perioadă a anului 2022, potrivit Institutului Național de Statistică din Bulgaria. Dintre străinii care au mers pe litoralul bulgăresc anul trecut, turiștii românii au fost cei mai mulți cu 348.000 de înscrieri. Pe locul trei se află polonezii – cu peste 144.000 de înscrieri, urmați de turiștii germani – cu peste 98.000 de înscrieri. Turiștii din Cehia au avut 75.000 de înscrieri, cei britanici – peste 68.000, iar cei din Israel – peste 54.000 de înscrieri.

Cea mai bună lună pentru turismul estival din Bulgaria este august. Potrivit INS Bulgaria, numărul de sosiri al turiștilor străini în Bulgaria în luna august 2023 pentru vacanță și recreere a fost de 640.148, iar majoritatea turiștilor au venit din România, respectiv 265.442.

Rezultă că litoralul bulgăresc a fost vizitat anul trecut de 1,74 de milioane de turiști în perioada iunie-august, dintre care peste 610.000, aproape 40%, au fost români.

Ca o comparație, numărul bulgarilor care au mers la plajă pe propriul litoral a fost de 1,7 milioane pe perioada lunilor de vară.

  • Turiști bulgari în România

În 2023, circa 13,6 milioane de sosiri ale turiștilor a înregistrat România. Dintre care 85% au fost români care și-au vizitat propria țară și doar 15% au fost străini, arată un comunicat transmis de Institutul Național de Statistică.

Pe judeţe, numărul de sosiri ale turiștilor a înregistrat valori mai mari în: Municipiul București (1,8 milioane de persoane), Constanța (1,5 milioane de persoane) și Brașov (1,5 milioane de persoane).

Pe țări, cele mai multe sosiri ale turiștilor străini au provenit din: Germania (218,3 mii persoane), Italia (186,7 mii persoane) și Israel (150,5 mii persoane).

Peste 1,95 de milioane de turiști străini au venit anul trecut în România, în creștere cu 24% față de 2022. Peste 77.000 de bulgari au venit în România în 2023. Tot pe plus sunt și turiștii din Republica Moldova.

 

 

 

 

 

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe