Afacerile cu flori au crescut considerabil în ultimul deceniu. Din 2014 până în 2019 s-a înregistrat un salt de 96% în ceea ce privește afacerile cu distribuția florilor. Este vorba de cunoscuta activitate de florărie, fie că este fizică, fie că este doar online. În ultimii trei ani, afacerile anuale din domeniu au trecut de 600 de milioane de lei. Specialiștii din domeniu consideră că până în 2025 se poate depăși pragul de livrări cu flori anuale de peste un miliard de lei.

 

„8 Martie este de departe cea mai bună zi din an pentru o florărie. Aici mă refer la cei care livrează astfel de produse, nu la firmele care le importă, deși posibil că și acolo să fie o creștere a activității în aceastăperioadă. De 8 Martie, sunt livrări de flori și de 1.000 de ori mai multe decât o zi obișnuită”, ne spune Antonia Parfene, reprezentata unei florării din București. Ziua Femeii este așadar cel mai profitabil moment al activității de livrare cu flori. Aceste afaceri au crescut constant în ultimii ani, beneficiind de creșterea comerțului online.

Business-urile din domeniul floral din România atingeau în 2020 450 milioane de lei, potrivit estimărilor analiștilor KeysFin. Era un salt de 15% față de anii precedenți.

„Activitatea din domeniul floral a căpătat avânt în ultimii ani și nu putem să nu remarcăm faptul că peste 90% din antreprenorii din domeniu sunt români. Florile nu sunt doar frumoase, ci pot fi și profitabile“, explicau reprezentanții KeysFin.

Analiza a avut la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companiile selectate în urma analizei interne calitative la Ministerul Finanțelor și care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile:

  • CAEN 4622 – comerț cu ridicata al florilor și al plantelor;
  • CAEN 4776 – Comerț cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor; comerț cu amănuntul al animalelor de companie și a hranei pentru acestea, în magazine specializate;
  • CAEN 0119 – cultivarea altor plante din culturi nepermanente;
  • CAEN 4779 – comerț cu amănuntul al bunurilor de ocazie vândute prin magazine.

Faptul că acest comerț cu flori nu este bine delimitat, este dificilă o analiză doar a firmelor care livrează flori în condițiile în care domeniul este dominat de importatori en-gros.

Din punct de vedere valoric, România importă de 50 ori mai multe flori decât exportă. Asta conform datelor Institutului Național de Statistică din ultimii cinci ani. Mai mult peste 85% din florile vândute cu amănuntul în România provin din afara țării.

Țara Lalelelor este așadar furnizorul cel mai important de flori al României, iar valoarea importurilor a fost de aproximativ 80 de milioane de euro în perioada de dinaintea pandemiei. În topul țărilor din care România importă flori se mai regăsesc și Ungaria, cu 12% din totalul de importuri menționat mai sus, și Italia, cu 8% din același total.

Olanda este de altfel lider de necontestat în domeniu, cu peste 40% din exporturile de flori la nivel global.

Reprezentanții companiilor din domeniu consideră că livrările cu flori au crescut în ultimii ani cu peste 20% în ultimul an, până la 600 de milioane de lei în anul 2022. Unii dintre investitorii în acest domeniu cred că se pot atinge livrări anuale de peste un miliard de lei până la finalul lui 2025

Capitala e în frunte și la livrarea florilor

București se află pe primul loc în topul județelor în funcție de cifra de afaceri a business-urilor din domeniul floral care au sediul aici, însumând 113 milioane de lei, 34% din totalul la nivel național, conform analizei KeysFin. Capitala este urmată în clasament de județul Bistrița-Năsăud, cu 10% din total și o cifră de afaceri de 32,5 milioane de lei, și județul Ilfov, cu 9% din total și o cifră de afaceri de 30 milioane de lei. Companiile înregistrate în cele trei județe cumulează peste 50% din totalul cifrei de afaceri locale a acestui sector..

Florăriile online

Piața online din România crește de la an la an. Potrivit datelor din domeniu, în acest moment există peste 100 de magazine online de flori, iar cele mai ocupate luni pentru acestea sunt lunile februarie, martie și decembrie.

„Sărbătorile locale, precum 1 martie sau Dragobetele, dar și cele internaționale, precum Valentine’s Day sau 8 martie, contribuie așadar semnificativ la veniturile comercianților online de flori. În ceea ce privește avantajele competitive, majoritatea magazinelor online se întrec în a oferi durate mici de livrare a florilor, de chiar și o oră sau două, mizând pe spontaneitatea clienților”, spun specialiștii KeysFin.

Analiza celor mai cunoscute florării

Datele din această analiză sunt obținute cu ajutorul platformei termene.ro.

  • Comgaby Moln SRL din Bistrița-Năsăud (Florăria Magnolia)

Firma a avut o cifră de afaceri de 54,1 milioane lei în anul 2021 și un profit de 7,4 milioane de lei. A raportat 121 de angajați.
Acționarul unic al societății este Alexandru Gabriel Molnar.

Compania care operează rețeaua de florării Magnolia a fost înființată în anul 1997 la Bistrița și este deținută de Alexandru Gabriel Molnar şi de soția lui, Ioana Molnar. Magnolia deține o rețea de magazine tip florării în 10 orașe, reședințe de județ (Cluj-Napoca, Bistrița, Baia Mare, Oradea, Târgu-Mureș, Brașov, Constanța, Galați, Timișoara, Sibiu) și în București. „Pe lângă aceasta, Magnolia colaborează cu peste 58.000 de florării internaționale din 140 de țări, facilitând astfel livrările de flori oriunde în lume”, susțin reprezentanții societății.

  • Flor de los Andes SRL din București (florandes.ro)

Firma a avut o cifră de afaceri de 21,3 milioane lei în anul 2021 și un profit de un milion de lei. A raportat 12 angajați.
Co-acționarii societății sunt Niculae Mihai Croitoru și Georgiana Voinea-Croitoru.

Flor de los Andes este o companie romanească înființată în vara lui 2007 și se ocupa „cu importul și comercializarea de flori proaspete tăiate, dar și flori și frunze exotice de lux din America de Sud, Olanda si Kenya”, susțin reprezentanții florăriei.

Numele vine de la „florile importate din Ecuador, unde sunt cultivate in Anzi – los Andes -, îndeosebi trandafirii, care sunt cei mai frumoși din lume”, mai precizează reprezentanții societății.

  • Flowers Market Holland SRL din Ilfov

Firma a avut o cifră de afaceri de 27,1 milioane lei în anul 2021 și un profit de 560.000 de lei. A raportat 25 de angajați.
Co-acționarii societății sunt Gheorghe Aldea și Viorica Aldea.

„Achizițiile se fac direct, având propriul nostru broker. Un broker care cumpără pentru propria firmă și este 100% dedicat. Însă, cel mai mare atu al nostru este că nu realizăm cuplaje la transporturi, iar produsele noastre nu suferă șocuri termice.
Dispunem de un spațiu de 2.500 metri pătrați, un spațiu amenajat la standarde europene, unde găsiți tot timpul varietăți de trandafiri, plante, specialități și multe altele”, explică reprezentanții florăriei care au fost primul Cash&Carry în această branșă.

Tria’s Amway SRL din București (Floraria Trias)
Firma a avut o cifră de afaceri de 21,3 milioane lei în anul 2021 și un profit de 1,2 milioane de lei. A raportat 74 de angajați.
Acționarul majoritar este firma belgiană Schiettekatte Maria Josefina (cu 55%). Din acționariat mai fac parte și persoanele Ciprian Săplăcan (25%) și Traian Mihai Săplăcan (20%).

„Familia Florăria Tria’s a apărut în urma cu mai mult de 20 de ani ca o simpla idee a doi oameni iubitori de frumos. Multora poate ca nu o sa le vină sa creadă dar totul a început cu câteva ghivece pe un balcon undeva în București. La început a fost mai greu. Am început cu un chioșculet undeva într-o piața bucureșteană”, este prezentarea societății realizată pe propriul site.

În prezent, societatea are o rețea de 15 magazine proprii și o puternică rețea de dealeri Tria’s la nivel național, dar și o seră proprie.

  • Florăria Iris SRL din București

Firma a avut o cifră de afaceri de 11,8 milioane lei în anul 2021 și un profit de 2,5 milioane de lei. A raportat 37 de angajați.
Acționarul unic al societății este Lidia Avrămița.

„Ne mândrim cu faptul că Floraria Iris este o afacere de familie, ajunsă acum la a doua generație ce duce mai departe unul dintre cele mai frumoase branduri pur românești”, susțin reprezentanții societății.

  • Iriscom SRL din București

Firma a avut o cifră de afaceri de 11,7 milioane lei în anul 2021 și un profit de 2,4 milioane de lei. A raportat 37 de angajați.
Acționarul unic este Adrian Avrămiță.

  • Floria SRL din București (Floria.ro)

Firma a avut o cifră de afaceri de 12,1 milioane lei în anul 2021 și un profit de 0,5 milioane de lei. A raportat 8 angajați.
Acționarii societății sunt Alexandra-Florina Arsene (56%) și Mariana-Alexandra Popescu (44%).

  • Wonder Flower SRL din București (Florăria La Maison d’Or)

Firma a avut o cifră de afaceri de 1,9 milioane de lei în anul 2021 și un profit de 441.00 de lei. A raportat 10 angajat.
Acționarul unic al societății este Andreea Sârbu.

La Maison d’Or, „florile sunt pe mâini sigure și orice comandă devine un proiect floral în adevăratul sens al cuvântului, pentru echipa noastră. Echipa Maison d’Or înseamna șase oameni cu experiență și studii în domeniul horticulturii, designului și aranjamentelor florale”, susține conducerea societății.

Afaceri mai mici, dar active online

Smiles&Clouds SRL din București (californiaflowers.ro)
Firma a avut o cifră de afaceri de 200.000 de lei în anul 2021 și pierderi de 7.000 de lei. A raportat un singur angajat.
Acționarul unic al societății este Ramona Cezara Dumitriu.

Băiatul cu flori SRL din București (băiatulcuflori.ro)
Firma a avut o cifră de afaceri de 74.000 de lei în anul 2021 și un profit de 50.000 de lei. Nu a raportat angajați.
Acționarul unic al societății este Carmen-Elena Manu Ioniță.

Athrium Atelier de Creație SRL din București (Flori24.ro)
Firma a avut o cifră de afaceri de 350.000 de lei în anul 2021 și un profit de 32 de lei. A raportat 4 angajați.
Acționarul unic al societății este Mircea Andrei Tache.

Tulipa Flowers Garden din Ilfov (Flowers-Garden.ro)
Firma a avut o cifră de afaceri de 565.000 de lei în anul 2021 și un profit de 32 de lei. A raportat 1 angajat.
Acționarii societății sunt Ștefan Nicolae Dițu (80%) și Camelia Paula Dumitru (20%).

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe