Șoferii de TIR la 18 ani, șansa firmelor de transport de a-și continua activitatea
În Articol
Vârsta minimă de obținere a permisului auto pentru categoriile C, CE, D şi DE a fost redusă în România, din luna februarie cu trei ani, astfel că vom avea pe șosele conducători de camioane mari şi tiruri de numai 18 ani și șoferi de autobuze de numai 21 de ani. Noua lege transpune în practică o directivă europeană, întregul continent se confruntă cu o lipsă a șoferilor pe autocamioane.
Până în luna februarie, doar persoanele care au împlinit 21 de ani puteau să devină șoferi profesioniști, la 18 ani fiind posibilă obținerea unui permis de categoria B, care dă dreptul conducerii pe drumurile publice a unui autoturism obișnuit.
Ministerul de Interne a fost însă obligat să schimbe legea, pentru că România trebuie să transpună o directivă europeană, fiind aduse astfel anumite modificări Codului Rutier.
Astfel, Camera Deputaților a adoptat în luna decembrie un proiect de lege care prevede reducerea de la 21 la 18 ani a vârstei minime de obținere a unui permis de conducere pentru categoria C, CE și de la 24 la 21 de ani pentru categoriile D, DE, cu condiția obținerii unui certificat de competență profesională.
Ce s-a schimbat
Categoria de permis auto C cuprinde autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată este mai mare de 3.500 kg, iar Categoria CE cuprinde ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria C şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg.
Conducătorii auto care dețin permis categoria B (autoturisme) se pot înscrie la școala de șoferi pentru camioane chiar de la vârsta de 18 ani și de la 21 de ani pentru categoria D (microbuze și autocare). Joi, 2 februarie, a intrat în vigoare modificarea Codului Rutier prin care Ministerul de Interne a scăzut limitele de vârstă pentru obținerea permiselor de conducere pentru șoferii profesioniști, de la 21 de ani (anterior) la 18 ani pentru camioane, respectiv de la 24 de ani la 21 de ani pentru transport de persoane peste 9 locuri, microbuze și autocare.
În decembrie 2022, Camera Deputaților în calitate de for decizional a aprobat Proiectul de Lege prin care scade limita de vârstă la categoriile C și D, iar președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea la începutul lunii februarie.
Astfel, conducătorii auto care dețin permis categoria B (minimum 18 ani) se pot înscrie la școala de șoferi pentru obținerea permisului categoria C, iar după pregătirea teoretică și practică (durează minimum 2-3 luni) pot susține examenul, iar după promovarea examenului urmează atestatul profesional de la Autoritatea Rutieră Română (ARR). Fără acest atestat profesional (examen teoretic și practic) de la ARR, deținătorul unui permis categoriile C sau D nu poate face transport efectiv de mărfuri sau persoane. MAI și Ministerul Transporturilor urmează să emită un ordin comun de ministru pentru a armoniza Codul Rutier cu noile prevederi intrate în vigoare și cu legislația aplicabilă transportatorilor de mărfuri și persoane.
Deficit de 70.000 de șoferi de TIR
Scăderea limitei de vârstă pentru șoferii profesioniști are la bază o Directivă Europeană, iar transportatorii rutieri au susținut Legea invocând deficitul de conducători auto de pe piață. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) precizează că țara noastră are un deficit de peste 70.000 de conducători auto profesioniști și subliniază că, până la 21 de ani, conducătorii de camioane nu pot ieși din România.
„Chiar dacă vine cu întârziere, această lege poate să ajute în următorii ani atât industria transporturilor rutiere cât și economia națională. În perspectiva adoptării generale la nivel european a vârstei de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere categoria C și CE care le va permite tinerilor să conducă autocamioane și în trafic internațional, România va avea deja pregătită industria și forță de muncă calificată pentru această activitate. UNTRR solicită Președintelui României promulgarea urgentă a legii adoptate de Parlament, pentru a permite tinerilor să obțină permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani, in acest fel răspunzând nevoilor industriei de transporturi rutiere de a angaja conducători auto profesioniști și oferind oportunități de angajare în România pentru tinerii aflați în căutarea unui loc de muncă bine plătit”, a transmis UNTRR.
Salariile nete ajung și la 3.000 de euro
Deși salariul mediu net al unui șofer de TIR în România trecea de 1820 de euro încă din 2019, conform unui studiu realizat de Potrivit KPMG, acest lucru nu este destul de atrăgător pentru șoferii care preferă să lucreze pe comunitate, la firme de transport străine, unde salariile sunt mult mai mari iar condițiile de lucru mult mai bune.
Potrivit KPMG, media veniturilor lunare ale șoferilor de camion în 2019 este de 3.630 euro în Belgia, 3.190 euro în Austria, 2.970 euro în Germania. Media europeană este de 2.058 euro în timp ce în România este de 1.820 euro, potrivit KPMG. La sfârșitul anului trecut, în România, erau înregistrate 40.000 de firme de transport – care au 170.000 de camioane
„Deoarece știu că sunt extrem de căutați, pretențiile șoferilor au crescut , în sensul că doresc și îmbunătățiri în cabine. Un șofer a cerut de exemplu mai multe boxe audio performante.„I-am spus că eu nu angajez DJ, caut șofer pentru transport marfă internațional. Păi, da, dar, zice el, eu am lucrat în altă parte unde mi-au asigurat orice, mie nu-mi ajung două boxe în camion, îmi trebuie patru.” , a declarat Dorin Pop, administratorul unei firme de transport marfă din vestul țării.
Majoritatea șoferilor români preferă să se angajeze în Germania, unde transportatorii plătesc și salarii de peste 3.000 de euro pe lună, mai ales dacă se fac transporturi intracomunitare.
Deși oferă salarii mai mari, toate țările din Europa se confruntă cu o lipsă a șoferilor pentru camioane. Ar fi nevoie, potrivit estimărilor, de peste 400.000.
Analiza sectorului de transport marfă
La sfârșitul anului trecut, în România, erau înregistrate 40.000 de firme de transport – care au 170.000 de camioane.
Sunt înregistrați la Registrul Comerțului peste 41.000 de agenți economici care au ca obiect de activitate principal (primele cinci selectate din codul CAEN) transportul de marfă. Altfel spus, peste 1,7% din totalul agenților economici din România.
Cifra de afaceri a acestor societăți a fost în 2019 de 56,9 miliarde lei. Altfel spus: 12,9 miliarde euro. Profitul obținut de aceste firme a fost de 4,5 miliarde lei (2,43% din profitul net realizat in România).
150.429 angajați a fost numărul angajaților din aceste societăți, reprezentând 3,89% din totalul de angajaților din României.
Principalele companii de transport marfă
Prezentarea pe scurt a celor mai importante societăți din domeniul de transport marfă a fost realizată cu datele obținute cu ajutorul platformei termene.ro.
- 1. International Alexander SRL din Arad
A realizat o cifră de afaceri de 502 milioane lei în 2021 și un profit de 10,4 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 1.008. Simion Ioan Apreutese (90%) și Loredana Mihaela Apreutese (5%) sunt acționarii cei mai importanți societății.
- 2. Vos Logistics Cargo SA din Cluj
A realizat o cifră de afaceri de 473,7 milioane lei în 2021 și pierderi de aproape 3 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 233. Societatea Vos Logistics Romania SRL (99,002%) este acțonarul majoritar. O altă firmă din Olanda, Vos Logitics International BV, este beneficiaul real al firmei din Cluj.
- 3. Dolo Trans Olimp SRL din Argeș
A realizat o cifră de afaceri de 407,8 milioane lei în 2021 și un profit de 7,5 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 488. Gheorghe Cristian Dolofan (70%) și Floriean Dolofan (30%) sunt acționarii societății.
- 4. Duvenbeck Logistik SRL din Brașov
A realizat o cifră de afaceri de 366,6 milioane lei și un profit de 4 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 638. Compania germană Duvenbeck Logistics GMBH este acționarul majoritar (95%), dar și beneficiarul real al firmei din Brașov.
- 5. Rin Trans Activ SRL din Constanța
A realizat o cifră de afaceri de 335,6 milioane lei în 2021 și un profit de 13,8 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 64. Ion Toma este acționarul unic al societății.
- 6. Skiptrans SRL din Cluj
A realizat o cifră de afaceri de 329,2 milioane lei în 2021 și un profit de 13 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 728. Compania Jost Group SA din Luxemburg (99,85%) este acționarul majoritar al societății.
- 7. Carrion Expediotion SRL din Cluj
A realizat o cifră de afaceri de 314,3 milioane lei în 2021 și un profit de 13,8. Numărul salariaților a fost de 912. 1 Almerinova Expansion SL (99,99%) din Spania este acționarul majoritar al societății.
- 8.Quehenberger Logistics Rou SRL din Argeș
A realizat o cifră de afaceri de 290,3 milioane lei în 2021 și un profit de 12,4 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 773. Quehenberger Logitics GMBH din Austria deține acțiunile societății din Argeș.
- 9. HTR Spedition SRL din Iași
A realizat o cifră de afaceri de 221,3 milioane lei în 2021 și un profit de 3 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 184. Compania UAB Hegelmann Transporte din Lituania deține acțiunile societății din Iași.
- 10. International Lazăr Company SRL din Argeș
A realizat o cifră de afaceri de 203,6 milioane lei în 2021 și un profit de 11,4 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 429. Ion Lazăr este acționarul unic al societății.
- 11. Dunca Expediții SA din Timiș
A realizat o cifră de afaceri de 193,3 milioane lei în 2021 și pierderi de 4,2 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 476. Ioan Dunca (50%), firma Holian SA din Luxemburg (28%) și Doru Husarciuc (16%) sunt acționarii societății.
- 12. H Essers SRL din Bihor
A realizat o cifră de afaceri de 191,1 milioane lei și un profit de 3,8 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 624. Compania belgiană Henri Essers En Zonen International Transport NV este acționarul unic al firmei din Bihor.
- 13. Gartner Eurotrans Romania SRL din Timiș
A realizat o cifră de afaceri de 190,4 milioane lei și pierderi de 6 milioane de lei . Numărul salariaților a fost de 422. Gartner Transport Holding GMBH din Austria deține acțiunile societății din Timiș.
- 14. Vio Transgrup SRL din Arad
A realizat o cifră de afaceri de 183,2 milioane lei în 2021 și un profit de 8,1 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 195. International Alexander Holding SRL (64%) și Loredada Mihaela Apreutese (24%) sunt acționarii principali. Beneficiarii reali sunt Simion Ioan Apreutese (64%) și Loredada Mihaela Apreutese (24%).
- 15. Eliton Trans SRL din Argeș
A realizat o cifră de afaceri de 175,1 milioane lei în 2021 și un profit de 1,5 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 278. Dragotin Marinescu (40%), Iulian Nicolae Andreică (30%) și Antonius Cătălin Marinescu (30%) sunt acționarii societății.
- 16. Arcese Transport SRL din Cluj
A realizat o cifră de afaceri de 173,3 milioane lei în 2021 și un profit de 3,5 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 382. Firma italiană Arcese Transporti SPA este acționarul unic al SRL-ului din Cluj.
- 17. Routier European Transport SRL din Cluj
A realizat o cifră de afaceri de 172,5 milioane lei în 2021 și un profit de 6,1 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 148. Sebastian Retegan și Rareș Ioan Retegan sunt co-acționarii societății.
- 18. Total NSA SRL din Sibiu
A realizat o cifră de afaceri de 172,4 milioane lei în 2021 și un profit de 11,3. Numărul salariaților a fost de 393. Ioan Domnariu (90%), Andreea Ioana Donariu (5%) și Daria Elena Domnariu (5%) sunt acționarii societății.
- 19. Filip SRL din Arad
A realizat o cifră de afaceri de 172,4 milioane lei în 2021 și un profit de 4,8 milioane de lei. Numărul salariaților a fost de 318. Firma arădeană Filip Holding SA este acționarul majoritar. Beneficiarii reali sunt Filip Miuțescu (99%) și Aurora Florica Miuțescu (1%)
- 20. Bolintiș Agro SRL din Giurgiu
A realizat o cifră de afaceri de 169 milioane lei în 2021 și un profit de 900.000 de lei. Numărul salariaților a fost de 49. Petrișor Cătălin Bolintiș (90%) și Veronica Bolintiș (10%) sunt beneficiarii reali ai firmei din Giurgiu.