Din ce în ce mai mulți tineri ne demonstrează că orice este posibil dacă faci afaceri din pasiune și ești implicat. În acest interviu am stat de vorbă cu doi tineri de 20 de ani, dezvoltatori a două aplicații pentru elevi și profesori. Observăm din interviu o gândire matura orientată spre dezvoltare, dar mai ales gânduri mărețe.

Toate presărate cu devotament și seriozitate. Pandemia a dezvoltat apetitul pentru business al românilor. În timp ce unii au văzut mediul afacerilor o scăpare din robia jobului pe care nu îl plac și au căutat rețete rapide de îmbogățire prin cursurile oportuniștilor, alții chiar și-au făcut un plan de afaceri și au acționat în consecință.

 

Alex si Paul sunt studenți în anul II la American Hotel Academy, respectiv UBB Cluj – Informatică – Engleză.

Este prima dată când ne lovim de crearea unui proiect de interes național, dar și prima dată când ne-am întâlnit cu factori economici, realizarea actelor contabile, legale și tehnice. Hobby-urile noastre au fost încă dintotdeauna implicarea in activități.

Paul a inițiat mișcarea Programare cu Răbdare, iar eu am activat pe partea de marketing încă din liceu cu echipa de robotică la nivel național. Ne străduim să imbunătățim comunitățile în care ne alăturăm sau le facem.

 

Cum au început afacerea

La doar 20 de ani, v-ați gândit e cazul începeți un business online. De ce ați ales asta și cum v-a venit ideea acestor două platforme?

Eu și Paul ne-am cunoscut în 2018 în online, când căutam persoane cu care să învățăm împreună pentru admiterea la informatică. Din moment ce eu am luat-o spre business, iar Paul a rămas pe programare, nu prea am vorbit și nici nu ne-am văzut vreodată în viața reală până prin ianuarie 2020, când pur și simplu am început să schimbăm idei despre cum am putea îmbunătăți sistemul educațional din România.

Am încercat diferite idei de soft-uri pentru școli sau facultăți, însă ne-am dat seama cât de greu este să penetrăm piața, mai ales că vorbim de un stat rigid când vine vorba de inovare sau intratul fără atenții, așa că am lăsat ideile deoparte deocamdată.

Pandemia ne-a mobilizat 

În momentul în care au intrat în vigoare restricțiile pandemiei, ne-am mobilizat cu https://Infonow.ro și in aproape o lună de zile am lansat platforma de meditații la informatică și programare exclusiv online, ce are dorința de a ajuta elevii să-și găsească pe cineva potrivit să-i îndrume când vor să învețe sau să se perfecționeze în domeniul acesta.

Aceeași problemă era și cu site-urile de anunțuri sunt pline de profesori și era greu să alegi pe cineva care să se muleze pe stilul tău sau să te învețe cu drag.

După ce am văzut că prinde avânt, am decis să deschidem și https://MateNow.ro și https://BioNow.ro , iar când ne-am trezit cu sute de accesări zilnice, am decis să deschidem prima noastră afacere, pentru a fi totul ca la carte.

La câteva luni după, am decis să abordăm și o altă piață cu un alt concept, creând https://Meditatii.ro unde oricine își poate pune anunțul de meditații la aproape orice există de predat în lume.

 

Sunteți doi parteneri. Cum înțelegeți? Aveți task-urile împărțite? Mai există și alți oameni în echipa voastră?

Sigur că nu am putea să rezistăm doar noi în echipă. Ba chiar în lunile ce urmează ni se va alătura un nou asociat, acesta fiind interesat de conceptul nostru și achiziționând o parte din companie.

Task-urile sunt împărțite, de fel eu iau mai mult pe partea de marketing, customer care, legal și financiar, iar Paul tot ce ține de programare și proceduri tehnice.

Când vine vorba de echipă, suntem în jur de 10 studenți și elevi din domeniul medicinei, matematicii, programării, marketing-ului și postăm content pentru awareness cu speranța că aducem un plus de valoare comunității de liceeni și studenți.

 

Despre investiția financiară

Presupun a necesitat și o investiție financiară realizarea celor două paltforme. De unde ați avut banii necesari?

Amândoi am fost implicați în multe proiecte și concursuri cu premii, am economisit banii, am fost angajați de la 16 ani, însă după cum știm toți, piața de creare de software este destul de costisitoare, așadar după ce am reușit să lansăm InfoNow, pentru MateNow și BioNow am apelat la părinți și rude care ne-au sprijinit și au crezut în ideea noastră.

După ce ne-am stabilizat firma, nu am cheltuit nimic, ci am reinvestit totul, am mai pus bani de la noi și am și făcut credit pentru a ne duce visul la bun sfârșit.

 

Există în Romania vreo persoană de business pe care o admirați și o urmăriți? Ați avut un mentor care v-a îndrumat în realizarea acestui business?

Am participat în câteva incubatoare de afaceri, însă nu putem spune că au avut un mare efect asupra noastră, însă pe partea de business îl urmărim de ceva timp, chiar amândoi, pe Cristian Onețiu, care reprezintă pentru noi o mentalitate obiectivă la fel cum încercăm să ne menținem și noi, modestă, care dorește dezvoltare continuă și este dedicat planurilor sale.

Sperăm ca la un moment dat să avem parte de ghidarea unui mentor, însă pentru moment, nu ne-a descoperit nimeni sau poate nu suntem de interes pentru cei care nu cunosc mai multe detalii despre această piață a educației.

 

În viitor mai doriți să începeți și alte afaceri?

Plănuim să ne dezvoltăm multilateral, un portofoliu vast este cel mai sănătos. La fel cum ne-a venit ideea într-un moment de criză, noi credem că ne va veni o idee la momentul potrivit, astfel încât să aducem plus de valoare societății și să fie un win-win pentru noi, dar și pentru clienți.

 

Dacă ar fi aveți o suma de bani, zicem 200.000 de euro, în ce domeniu i-ați investi

Am investi prima oară în afacerea deja existentă pentru a acoperi și alte sectoare de piață, am investi în crypto, imobiliare, turism și agricultură fiindcă noi credem cu tărie că acestea vor evolua și vom fi mai dependenți de ele din ce în ce mai mult, însă toate vin la momentul potrivit.

Afacerea pe care o consideră de viitor

O altă ipoteză interesantă ar fi combinatul tuturor elementelor pe care le-am zis într-o afacere tip metaverse, de ce nu(?). Sigur, poate fabulăm, însă nu știm niciodată ce ne rezervă viitorul.

De multe ori tindem să denigrăm astfel de idei, însă de prea multe ori am văzut că filmele sci-fi au devenit la un moment dat ceva real în viața noastră. Ne place să fim vizionari!

 

Care au fost cei mai grei pași în dezvoltarea platformelor și a afacerii voastre?

Suportul financiar și legal din partea statului și al pieței. Legea nu este pregătită pentru tipul ăsta de afaceri, iar piața, din punct de vedere al avocaților și al contabililor, nu este pregătită pentru a consulta astfel de persoane juridice. Sunt pe piață o mână de oameni ce pot ajuta, însă știm foarte bine din lecțiile de economie, că vorbim de cerere și ofertă.

Pentru un start-up/microîntreprindere, poate fi destul de greu să îți permiți astfel de servicii.

Obstacolele prin care au trecut

Din punct de vedere legislativ, nu are rost să ne afirmăm prea mult, statul este în urmă cu reglementarea multor lucruri privind era digitală, iar noi trebuie să găsim portițe pentru fiecare situație. Legea este atât de ambiguă sau veche, încât face munca destul de dificilă de multe ori.

 

Ce au spus profesorii voștri despre voi când au văzut începeți un astfel de proiect? V-au susținut?

Noi, din fericire, am avut o relație foarte bună cu majoritatea profesorilor noștri din liceu. Am legat conexiuni strânse cu cei care au văzut potențial, care au o inteligență emoțională ridicată și nu le este frică să recomande lucruri sau să ajute.

Mai distribuie postări, ne întreabă cum ne merge, iar unii profesori chiar ne-au recomandat elevilor și studenților, ceea ce ne încălzește sufletul de fiecare dată când vedem pe cineva din orașele natale că se înscrie pe site-urile noastre.

 

Ce le-ați recomanda altor tineri ca voi care își doresc înceapă un business de la o vârstă fragedă?

Să nu mai creadă tot ce văd pe social media de la așa-ziși experți care au făcut bani dintr-o întâmplare, din noroc, pe spatele altora, scamatorii sau poate nici măcar nu au ceea cu ce se laudă.

Recomandări către alți tineri

Nu orice idee de business este sustenabilă, oricât de vizionar ești, fiindcă la 18 ani ți se pare că poți face orice. Nu suntem departe de acea vârstă, însă totul vine cu niște limite care depind de la caz la caz.

Poate nu suntem destul de maturi, însă avem destulă experiență cât să sfătuim alți tineri să se întrebe, înainte de a porni o afacere: “Mai e pe piață ceva asemănător ideii mele?”,

“De ce altul nu a făcut ceva de genul ideii mele?” sau “Dacă ăsta a făcut ce-am vrut eu să fac, eu ce pot aduce ca să iau o parte din felie? Merită? Am resursele necesare să-l depășesc în timp util?”

Răspunsurile la genul ăsta de întrebări vin cu analize ca la carte înainte și trebuie date cât mai obiectiv.

 

Dacă ar fi mai alegeți un partener de business, ce antreprenor ați alege? Unul din România și altul din străinătate. Și de ce?

Amândoi avem unul diferit așa că unul a ales Dragoș Petrescu și unul Cristian Onețiu, însă sperăm să compenseze pentrul faptul că nu putem alege pe plan internațional cine am vrea să ne fie partener de business.

 

De când ați deschis acest business și cum s-a dezvoltat? Sunteți mulțumiți de rezultate până acum?

În toamna acestui an facem 2 ani de când am deschis afacerea și suntem mulțumiți de cum se desfășoară activitatea și de progresul acesteia, însă am învățat o lecție care pare probabil evidenta, însă am ajuns să o simțim pe pielea noastră acum: banii pun lucrurile in mișcare. Oh și le pun extrem de tare!

Cu un capital adecvat, vorbă bună și idei inovative, poți muta munții din loc.

Din păcate nu am avut mulți bani, am încercat să facem cât de mult pe cont propriu, așadar nu am putut avea acel boom, însă sperăm să ne vină și nouă rândul cândva. Încet dar sigur!

 

Cum simțiți reacția profesorilor la o astfel de platformă de meditație?

Cei care văd trend-ul, cei care simt pulsul pieței își pun anunț pe internet pentru meditații, caută platforme ca ale noastre și caută “să se dea cu lumea”. Viitorul e digital, poate chiar hibrid, iar profesorii sunt din ce in ce mai aproape să înțeleagă asta și ne bucurăm că facem parte din această mișcare.

 

Care credeți este cel mai mare avantaj al vostru ca business owners?

Faptul că programul de lucru nu mai este un impediment. Ne putem trezi și la 3 dimineața sa lucram pentru afacerea noastră. Nu contează ca lucram mai mult decât un angajat normal, fiindcă știm ca o facem pentru noi. Pe cat de ciudat suna pentru unii, pe atât de satisfăcător este pentru noi.

Este libertatea de care avem nevoie, dar și adrenalina pe care o preferăm să o avem față de alte trend-uri pe care le urmează alt gen de studenți.

 

Care sunt principalele beneficii ale platformei meditatii.ro ?

Ne-am gândit foarte mult timp, la fel cum am spus și mai devreme, la o afacere nouă în domeniul educației. Site-uri unde poți sa-ti pui anunțuri sunt deja, care au anunțuri de meditații și pentru alte obiecte second hand există, iar întrebarea de baraj era “ce putem face să venim pe piață și să aducem un plus valoare?”

Așa ne-am propus și dedicat să creăm o comunitate cât mai puțin toxică, să avem grijă de utilizatorii noștri, să monitorizăm constant raportări, vizitatori ai website-ului care hărțuiesc, participanți ai grupului Meditatii Romania (facebook) care scriu în moduri care nu fac cinste meseriei de profesor sau statutului de student.

Până acum clienții noștri sunt mulțumiți și continuăm această misiune.

 

Ce plan de viitor aveți cu această platformă? Cu ce doriți veniți în plus în viitor?

Știm că ar trebui să dăm un răspuns mai concret, însă tot ce putem spune acum este că planurile noastre apropiate sunt naționale, iar în scurt timp internaționale. Vrem să facem un “roadmap” complet al studentului și să putem crea o comunități în țările unde este acest curent educațional.

 

Credeți daca n-ar fi venit pandemia, v-ați fi mai apucat de afaceri online?

De multe ori ne-am pus întrebarea asta și de multe ori ne răspundem că “sigur găseam noi ceva la un moment dat”. Avem o fire antreprenorială și descurcăreață, zicem noi, iar o idee sigur ne-ar fi venit într-un oarecare context, fie pe cont propriu, fie (cine știe?) tot în formula asta.

 

Cum vedeți voi mediul de business din Romania? Ce place? Ce nu place?

Deși ne plângeam că legislativ suntem în urmă, acest lucru permite totodată multor lucruri să fie dezvoltate fiindcă totul este o împletitură de legi, concepte și interpretări.

Mediul de afaceri din România

Ceea ce nu ne place și am văzut în alte țări, cât am călătorit sau muncit în afară, este că oricine își poate deschide o afacere aici. Faptul că oricine, indiferent de studii, dacă știe măcar să scrie sau să citească, nici nu mai zicem de competențe financiare sau abilități ce țin de inteligența emoțională sau chiar marketing, reprezintă o mare problemă.

De aceea multe afaceri ajung să se închidă sau se strică statistici inter/naționale. De aceea se strică piața de multe ori, din disperarea altora, din munca la negru, din oferte nefondate și așa mai departe.

Din păcate, nu credem că se va rezolva prea curând acest aspect la noi. E foarte mult lobby politic din partea celor anterior menționați.

 

gândiți ca în viitor plecați din țară sau doriți rămâneți dezvoltați proiecte de business în România?

Deocamdată amândoi suntem în țară, însă am mai plecat în afară, ne-am întors și cel mai probabil vom pleca iar. Tindem să evoluăm constant, iar când vom fi atins punctul maxim din cariera profesională, sigur ne vom întoarce și vom continua dezvoltarea societății românești.

Noi ținem la principiul să dăm altora ce nu am avut noi.

 

Ce ați dori le transmiteți conducătorilor acestei țări? Din persepectiva voastră de tineri antreprenori români?

Conducătorilor nu avem ce să le transmitem. Ei sunt imaginea celor care îi votează. Am transmite multe lumii de rând, însă atunci când ești ținut în minimul pe economie, educație precară din orice punct de vedere, nicio perspectivă culturală, iar ca cetățean ești concentrat pe ce pui mâine de mâncare pe masă, e clar că nici nu te va interesa altceva, mai ales politică și pe cine vei vota.

Mai avem mult până se trezesc acești cetățeni. Sperăm să nu ajungem prea târziu.

 

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletterul

 

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 70.000 de companii folosesc platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Distribuie mai departe