Facturarea electronică devine obligatorie între firme și consumatorii finali, de la 1 ianuarie! Ce spun specialiștii
În Articol
De la 1 ianuarie 2025, facturarea electronică va deveni obligatorie și între companii și consumatorul final, în perioada 1 iulie 2024 – 1 ianuarie 2025 aceasta având caracter opțional, a anunțat Ministerul Finanțelor, într-un comunicat. Reprezentanții mediului de afaceri atrag atenția că timpul de răgaz lăsat contribuabililor pentru a implementa noua regulă ar putea fi prea scurt. În plus, amenzile pentru neconformare sunt disproporționate în raport cu fapta.
În comunicatul emis pe 18 iunie, Ministerul Finanțelor anunță că ”se extinde utilizarea sistemului de facturare electronică și pentru tranzacțiile între afaceri și consumatorii finali (B2C), în mod opțional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 și obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025. În consecință, toate persoanele impozabile care emit facturi către consumatori vor trebui să le raporteze în sistemul RO e-Factura”.
Potrivit ministrului de resort Marcel Boloș ”la nivelul UE este în discuție introducerea facturării electronice obligatorii, bazat pe standardul european, atât în relația B2B, cât și în relația B2C, astfel că această măsură creează premisele pentru implementare. În contextul digitalizării ANAF, informațiile cuprinse în aceste facturi sunt necesare pentru reflectarea cât mai exactă în decontul precompletat RO e-TVA a operațiunilor economice realizate de persoanele impozabile”.
Reacția mediului de afaceri
Ideea de a ține o evidență strictă a facturilor și tranzacțiilor este salutară, dar ar putea avea efecte adverse dacă nu este implementată cum trebuie, susțin consultanții fiscali și oamenii de afaceri.
”O parte dintre partenerii de afaceri pe care îi aveam au renunțat la business odată cu introducerea e-factura. E vorba în special de persoane care obișnuiau să vândă mici obiecte de artizanat creație proprie prin târguri și pentru care noile condiții de afaceri au devenit prea complicate. Așa că autoritățile ar trebui să aibă mare grijă la implementare. Trebuie lăsată o perioadă de acomodare și găsită o soluție viabilă pentru fiecare tip de contribuabil”, a spus pentru termene.ro un mic antreprenor care a dorit să își păstreze anonimatul.
În plus, a remarcat acesta, companiile care au mulți consumatori finali, se vor confrunta cu problema procesării unui număr mare facturi, iar autoritățile trebuie să ia în calcul și acest aspect. ”Nu pot să nu remarc și sârguința Minsterului Finanțelor de a introduce o măsură ce este de abia în discuții la nivelul UE. Desigur, măsura are în vedere reducerea evaziunii, dar nu cred că facturarea electronică rezolvă problemele unei rate de evaziune de peste 30%”, a conchis omul de afaceri.
O nouă obligație pentru contribuabili
”Extinderea sistemului e-factura este o nouă obligație pentru contribuabili, care va îngreuna și mai tare viața mediului de afaceri. În schimb, nu se vine cu nicio formă de compensare. Mai mult, amenzile pentru neconformare în cazul e-factura sunt foarte mari și total disproporționate în raport cu fapta. Practic, statul nu pierde nimic dacă un contribuabil întârzie depunerea e-factura, dar amenzile pot ajunge la 10.000 de lei”, a remarcat la rândul său consultantul fiscal Gabriel Biriș.
Asociațiile si fundațiile, exceptate de la utilizarea e-factura până la jumătatea anului viitor
Potrivit comunicatului, ”vor fi exceptate de la obligația utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura persoanele impozabile care emit facturi pentru operațiuni care nu sunt supuse TVA-ului, sau sumele care nu se includ în baza de impozitare a TVA, conform Codului fiscal, pentru care nu există obligația emiterii unei facturi conform art. 319 din Codul fiscal, precum și misiunile diplomatice și oficiile consulare, Comunitatea Europeană, Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, Banca Centrală Europeană, Banca Europeană de Investiții, Comisia Europeană sau alte organisme internaționale, forțele armate ale statelor membre NATO, cu excepția situației în care acestea optează pentru utilizarea sistemului.”
Comunicatul mai prevede că ”asociațiile, fundațiile și agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori vor fi exceptați temporar de la utilizarea sistemului RO e-Factura până la 30 iunie 2025, în vederea adaptării la sistem. Aceștia vor avea posibilitatea de a opta pentru utilizarea sistemului înainte de această dată, devenind obligatoriu pentru toate aceste categorii începând cu 1 iulie 2025.”
Beneficiarii, îndemnați să notifice Fiscul dacă nu primesc facturile
În cazul în care beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul național RO e-Factura în termenul prevăzut, pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii plătite la momentul livrării/prestării, aceștia vor putea notifica organele fiscale competente, se mai menționează în comunicat.
Totodată, potrivit documentului, ”organele de executare silită, inclusiv executorii judecătorești și Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate vor avea obligația de a transmite facturile prin/în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura atunci când emit facturi în numele și în contul furnizorilor – persoane impozabile stabilite în România conform Codului fiscal, în situația în care furnizorul ar avea obligația de transmitere a facturilor prin sistem sau de raportare a acestora în sistem, și a organizării unui registru în care să figureze aceste organe de executare silită”.