Organizațiile non-guvernamentale vor încasa, din acest an, o bună parte din donațiile, sponsorizările oferite de microîntreprinderi, după ce acestea vor trece mai întâi prin conturile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Președintele Fiscului susține că noua inițiativa care se aplică de la finalul anului trecut va ajuta firmele și organizațiile non-guvernamentale.

 

Din data de 20 septembrie 2022, în urma unui ordin al președintelui agenției, Lucian Heiuș, procedura donațiilor realizate de microîntreprinderi s-a schimbat. Este vorba de ordinul nr. 1679 pentru aprobarea procedurii privind redirecționarea impozitului pe profit. Aproape 90.000 de organizații non-guvernamentale sunt înregistrate în registrul național de profil din România.

În teorie, schimbarea ar trebui să fie una benefică, dar implică și faptul ca administratorul unei firme să mai depună o declarație suplimentară la Fisc.

„Nu este vorba de o donație directă conform noilor reglementări, atât timp cât ea se realizează după depunerea Declarației D101, respective a Declarației D100 pentru trimestrul IV și după plata impozitului pe profit, respectiv impozit pe veniturile microîntreprinderilor”, explică Cristina Săulescu, expert fiscal și partener la Cabot Transfer Pricing.

Ce s-a schimbat

Pe scurt, microîntreprinderile depun cele două declarații pentru ultimul trimestru fiscal al anului și efectuează plata impozitului rezultat conform calculelor. Dacă nu a utilizat în mod integral suma pe care avea dreptul să o utilizeze în scop de sponsorizare / mecenat / burse private, poate depune Formularul 177. Prin Formularul 177 se nominalizează entitățile beneficiare ale sumelor/diferențelor de sume, iar ANAF se ocupă de redirecționarea banilor în termen de 45 de zile de la depunerea formularului.

Noile prevederi vizează societățile din România care au venituri anuale sub 500.000 de euro în 2023.

Microîntreprinderile pot dona unui ONG și beneficia de deduceri fiscale (practic nu mai plătesc impozit, dacă fac acte caritabile) pentru o sumă echivalentă cu 20% din impozitul pe venituri sau 20% din impozitul pe profit datorat statului.

„Singurul lucru care merită reținut: în timpul anului, dai direct din banii societății spre ONG, se închide anul la 31 decembrie, depui probabil bilanțul la 25 martie, cum era de obicei sau cel târziu în iunie, cum a fost anul acesta, constați că ți-a mai rămas o sumă de bani și hotărăști să o direcționezi. Ei, atunci durează 45 de zile. De ce? Pentru că din acei bani, deja impozitul tău a fost virat la bugetul de stat. E ca și când ar fi o rambursare de TVA din bugetul de stat. ANAF va identifica cei 5%, va verifica dacă într-adevăr nu s-a atins limita de 20% și va vira banii respectivi. Dar, la sumele ce se virează în timpul anului, nu s-a schimbat nimic. Din contră, aceste fundații și asociații au posibilitatea să primească mai mult decât primeau până acum. Este o facilitate suplimentară în sprijinul ONG-urilor”, ne explică Lucian Heiuș, președintele ANAF.

Pașii administrativi

În cazul în care aceste micro SRL-uri nu au atins cu donațiile realizate limita maximă a cotei deductibile, administratorii firmelor vor avea timp șase luni să decidă dacă direcționează deducerea fiscală la care au dreptul prin eventuale donații, sponsorizări, burse către anumite persoane sau ONG-uri.

Administratorii firmelor vor completa Formularul 177 în momentul depunerii bilanțului anual în care precizează cărui ONG vor să direcționeze deducerile de impozit acordate în contul unor donații.

Mai departe, ANAF verifică dacă organizațiile non-guvernamentale respectă legislația și por primi donațiile oferite de firme.

Dacă beneficiarul sponsorizării este un ONG apt – se află în registrul organizațiilor non-guvernamentale de la Ministerul Justiției sau are acorduri speciale cu statul român – de-abia în acel moment ANAF va vira donația în contul beneficiarului. Acest lucru se va întâmpla într-un interval de până la 45 de zile.

„Redirecționarea poate fi dispusă de plătitorii de impozit pe profit sau de impozit pe veniturile microîntreprinderilor în termen de șase luni de la termenul legal de depunere a declarației anuale de impozit pe profit, respectiv în termen de maximum șase luni de la data depunerii declarației de impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferente trimestrului IV”, susțin experții PriceWaterhouseCoopers într-o analiză publică a noilor reglementări.

Conform ordinului ANAF, entitățile beneficiare ale sponsorizării pot fi: persoane juridice fără scop lucrativ (ONG-uri); unități de cult; Fondul Națiunilor Unite pentru Copii – UNICEF, precum și orice organizație internațională care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte; alți beneficiari prevăzuți de Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, și de art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011; beneficiarii de burse private, potrivit legii.

Explicațiile președintelui ANAF-ului

Lucian Heiuș ne-a explicat că inițiativa instituției pe care o conduce este una utilă organizațiilor non-guvernamentale. „Până la emiterea acestui ordin, puteai să direcționezi acel procent de până la 20% din impozitul pe profit în timpul anului. Se închidea apoi exercițiul financiar, nu mai puteai să faci nimic, chiar dacă se constata, la final, după ce făceai toate reglajele, conform normelor de închidere a exercițiului financiar, că ți-au mai rămas poate un 5%, poate 15%. Și nu mai avea ce să-i faci”, explică acesta.

„Prin această lege și prin acest ordin al președintelui ANAF, tocmai că se vine în ajutorul celor de la ONG-uri. În timpul anului se direcționează ca și până acum, nu s-a schimbat nimic, dar în primele 6 luni ale anului următor, dacă o societate constată că nu a atins acel nivel de 20%, poate să direcționeze spre ONG-uri și diferența”, mai adaugă șeful ANAF.

Opinia unui expert fiscal

ONG-urile nu vor cheltui banii primiți de la ANAF, redirecționați din donațiile firmelor, conform legislației achizițiilor publice. Reprezentanții Fiscului au explicat că nu se pune această problemă. Banii direcționați de ANAF în contul donațiilor deductibile oferite de firme ONG-uri vor fi cheltuiți ca și până acum, nu va fi nevoie de proceduri de achiziție în sistemul public.

Și expertul Cristina Săulescu, partener Cabot Transfer Pricing, susține că schimbările fiscale sunt benefice ONG-urilor, însă doar dacă sunt aplicate corect.

„Din punctul meu de vedere, schimbările aduc un beneficiu ONG-urilor sau oricăror alte entități se încadrează în categoria celor care pot beneficia de sponsorizări și/sau acte de mecenat, sau beneficiari ai burselor private”, precizează aceasta.

„Se acordă posibilitatea de a utiliza integral limita maximă admisă de lege pentru acordarea de sponsorizări/mecenat/burse private. Dacă firmele nu au utilizat integral suma pe care o puteau folosi în aceste scopuri, acum au posibilitatea de a o face, prin depunerea Formularului 177”, mai explică specialistul.

„Atenție, nu este vorba de o donație directa, atât timp cât ea se realizează după depunerea D101, respectiv a declarației D100 pentru trimestrul IV, și după plata impozitului pe profit, respectiv impozit pe veniturile microîntreprinderilor”, mai punctează Cristina Săulescu.

Aceasta mai adaugă: „Pe scurt, entitatea depune D101 / D100 pentru trimestrul IV (în cazul microîntreprinderilor) și efectuează plata impozitului rezultat conform calculelor și dacă nu a utilizat în mod integral suma pe care avea dreptul să o utilizeze în scop de sponsorizare/mecenat/burse private, poate depune Formularul 177 prin care nominalizează entitățile beneficiare ale sumelor/diferențelor de sume, iar ANAF se ocupa de redirecționarea banilor în termen de 45 de zile de la depunerea formularului”.

Cristina Săulescu mai remarcă și că „un alt aspect pozitiv îl reprezintă faptul că, în cazul microîntreprinderilor, calculul sumei eligibile a fi folosită în scop de sponsorizare/mecenat/bursă private se realizează la nivelul întregului an, nu se calculează trimestrial”.

Materialul a fost realizat de Clever News Center pentru platforma termene.ro.

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe