După două încercări ratate în mai puțin de două săptămâni, Guvernul și-a propus să adopte în ședința de astăzi un nou nivel de plafonare a prețurilor la polițele RCA și să limiteze comisioanele de distribuție. Decizia vine pe fondul majorării costurilor și a insolvenței celui mai mare jucător de pe piață, Euroins.

 

Hotărâre vizează „stabilirea tarifelor de primă maxime și a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie” și este inițiată de Ministerul Finanțelor.

Noua variantă de plafonare

Dacă la început se lua ca reper un nivel de anul trecut, noua hotărâre stabilește tarifele de primă maxime „la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023”. Ele ar urma să fie valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a noii hotărâri.

Tarifele de primă maxime și procedura de acordare a despăgubirilor de către asigurătorii RCA se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a noii hotărâri.

Comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a noii hotărâri.

Tarifele pentru clasa de bonus/malus B0

În funcție de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta; influența clasei de bonus/malus asupra primei de asigurare se aplică și de către BAAR în cadrul procedurii de alocare a asiguraților cu risc ridicat.

În perioada aplicării prevederilor noii hotărâri, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu practicat de reprezentanțele rent car ce oferă servicii de închiriere autoturisme fără conducător auto.

Despăgubirile se acordă numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile fie de la data eliberării autorizației de reparație de către unitățile Poliției Române, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparație eliberat de către asigurătorul RCA.

Dauna totală

În cazul vehiculelor care nu se mai repară și se încadrează în situația de daună totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor și data înaintării ofertei de despăgubire ; în acest caz, valoarea despăgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat nu poate depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.

Amenzi pentru asigurători

Depășirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite și practicarea comisioanelor de distribuție la un nivel mai mare decât cel prevăzut de către asigurătorii RCA constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.
Pe lângă sancțiunea contravențională principală, în funcție de gravitatea faptei, Consiliul A.S.F. poate aplica și sancțiunile contravenționale complementare.

Argumentele pro-plafonare

Pentru noua plafonare, în fond o înghețare la nivelul tarifelor din urmă cu o lună, Ministerul Finanțelor aduce următoarele argumente:

  • în ultima perioadă s-a înregistrat o evoluție ascendentă a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA, iar aceasta a condus la încadrarea unui număr ridicat de asigurați RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat;
  • se impune adoptarea unor măsuri legislative pentru a contracara posibilele efecte negative ce țin de neacoperirea daunelor produse terțelor persoane prejudiciate atunci când vinovații nu au încheiat un contract RCA;
  • vehiculele nu pot circula legal fără a avea încheiat un contract RCA valabil, ca urmare a caracterului obligatoriu al asigurărilor RCA care face ca furnizarea de produse de asigurare RCA să reprezinte una dintre funcțiile critice pe care piața asigurărilor în ansamblul ei o îndeplinește în relația cu economia și societatea românească, întrucât lipsa asigurării RCA a conducătorilor auto vinovați conduce la obligația de plată a despăgubirilor din Fondul național de protecție, crescând astfel nevoia de finanțare a acestuia, măsură ce are ca efect creșterea contribuțiilor la acest fond;
  • evoluțiile impredictibile ale unor componente de cost ale asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru aceste vehicule.
    Exact aceleași argumente au fost aduse și la precedentele două încercări de plafonare a polițelor RCA.
Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe