Business News

Cât de utilă este pentru firme și persoane fizice introducerea CNP-ului fiscal. Răspunsuri și concluzii ale expertului fiscal Dan Schwartz

18 august 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Prin Ordonanța 69/2024 se prevede că pe toate facturile emise de firme către persoane fizice trebuie menționate datele de identificare ale cumpărătorului. În baza proiectului de ordonanță de guvern și a Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 69/2024, acest CID va trebui trecut pe toate facturile achizițiilor B2C (Business to Consumer), achiziții făcute de o persoană fizică de la o firmă.

Majoritatea magazinelor fizice nu trebuie să treacă numărul/codul de identificare digitală (CID) pe care Ministerul de Finanțe vrea să-l acorde fiecărei persoane rezidente în România care are CNP.

Dan Schwartz, consultant fiscal, auditor financiar și expert contabil, ne-a acordat un interviu despre efectele OUG 69/2024 în calendarul implemente.

Lacunele proiectelor

Dan Schwartz :

„Este un act normativ care creează numai probleme. S-au mai corect spus, creează mai multe probleme decât rezolvă probleme. Și asta se întâmplă pentru că este un act normativ care nu ține seama de realități”.

„Trăim în plină eră digitală, o bună parte din comerțul endetail s-a mutat în online și prin urmare, printre altele, nu poți pentru fiecare comandă pe care o faci pe internet să obții un cod fiscal. Și nu e numai asta, pentru că problemele în ordonanța 69 sunt mult, mult mai multe”. 

Facturarea digitală va aduce probleme noi

Dan Schwartz:

„Modul cum se face facturarea electronică în relațiile B2B  și și B2C. Facturarea electronică B2C va reuși să să creeze probleme în primul rând companiilor, companiilor românești”.

„Pentru că atunci când birocrația electronică nou creată este prea prea stufoasă și reglementările sunt prea numeroase, cei care doresc să achiziționeze bunuri online se vor îndrepta către competiția companiilor românești, se vor duce către Amazon, care nu vinde din România, are un număr de identificare fiscală în Europa, de unde facturează în toate țările unde face vânzări deja”.

„Amazon și-a dezvoltat rețeaua de distribuție foarte bine și timpul de așteptare nu mai este foarte lung atunci când comanzi pe site-ul lor. Prin urmare, companiile locale vor fi puse într-o situație de dificultate. Ne omorâm pur și simplu noua industrie, noul comerț online care tocmai a început să înflorească în toată lumea și este una dintre probleme”. 

Birocrația

Dan Schwartz:

„Birocrația excesivă. Nu mai avem dosar cu șină, avem dosar electronic cu șină.  Este sentimentul că cineva te supraveghează în permanență. Ce câștigă ANAF dacă află că eu am cumpărat 10 pachete de țigări online și țigările, hai să zic, încă sunt produse cu risc fiscal ridicate, dar poate am cumpărat 10 caiete sau 10 cărți. Este un nonsens”.

„O altă problemă este că nu toată lumea are acces la internet. Dacă nu ai acces la internet, nu poți să facturezi electronic dacă ești comerciant și sunt mulți comercianți mici care activează în zone îndepărtate din țară unde nu există acces la internet. Ei nu vor putea factura, ei nu vor putea vinde. Sunt favorizate acum magazinele online din străinătate”.

„Consumatorii se pot îndrepta astfel către magazinele fizice. Dar și acolo este o problemă, pentru că facturarea se face tot electronic și acolo este nevoie tot de acest cod fiscal pe care ar trebui să-l obțină la fiecare cumpărare. Nu este clar dacă odată ce ai obținut codul fiscal îl vei folosi tot pe acela pentru toate cumpărăturile pe care le faci. Gândiți-vă ce se întâmplă dacă, așa cum se întâmplă acum în viața reală, multe persoane nu-și dau pe internet numele adevărat de teama unui furt de identitate”.   

Datele personale

Dan Schwartz:

„Un hoț de identitate va solicita coduri fiscale de la alte persoane în permanență. Plus că dacă cineva vrea să comită o fraudă, va prelua codul fiscal al altcuiva și va face cumpărături”.

„Nu știu exact la ce folosește informația asta ANAF-ului. Problema este că nu se poate emite factură fără acest acest cod de identificare fiscală, pentru că așa a fost creat sistemul TVA. Este deci un cerc vicios”.

„Nu poți să emiți factura fără cod de identificare fiscală. Se eliberează acest cod fiscal, dar după aceea nu mai ai control asupra codurilor fiscale și asupra felului în care sunt utilizate acestea. De fapt, sunt un simulacru de cod de TVA care este solicitat de o persoană care este neplătitoare de TVA”. 

Digitalizare sau teamă

Dan Schwartz:

„Ați pus o întrebare fundamentală. Aș fi pus întrebarea puțin altfel: este nevoie să digitalizăm absolut orice doar de dragul digitalizării? Deci, din punctul meu de vedere, E-factura, E-transport și toate celelalte încercări de digitalizare este foarte puțin probabil ca să aducă avantaje în sensul limitării evaziunii fiscale”. 

Ele vor crea noi probleme atât pentru comercianți, cât și pentru consumatori. Unele dintre ele nici nu pot fi identificate acum. Se vor identifica pe măsură ce sistemul se dezvoltă. Da, și lucrul acesta nu duce cu gândul decât la faptul că toată această digitalizare, care a fost teoretic făcută în scopul simplificării modului în care acționăm în economie creează complicații în loc să simplifice. Gândiți-vă ce se va întâmpla când România va intra integral în spațiu Shengen”.

„Sunt probleme în momentul de față cu obținerea codurilor de către transportatorii din afara României„.

„Da, putem teoretic să urmărim un transport în toată Uniunea Europeană. Asta ar fi posibil doar dacă toată Uniunea Europeană ar face parte din acest din acest sistem, ceea ce nu se întâmplă în momentul de față”. 

Continuăm cu OUG 69/2024 sau nu

Dan Schwartz:

„Îmi cereți ceva ce îmi este aproape imposibil să fac, să dau o soluție la o problemă creată în mod artificial de persoane care sunt rupte de realitatea economică și chiar de realitatea socială în care trăim în momentul în momentul de față”. 

„E foarte greu să vin și să spun, după părerea mea, trebuie abrogat totul sau cel puțin trebuie amânate termenele cu 2-3 ani, timp în care să se regândească întregul sistem, să se încerce să se identifice multe dintre cât mai multe dintre problemele pe care sistemul în forma actuală le poate genera și să se introducă modificări de legislație care să nu mai creeze blocajele pe care este foarte probabil să le creeze în actuala formă în care actele normative au fost emise”.

„Dar asta ar însemna să avem de-a face cu o atitudine rațională pe de o parte și pe de altă parte ar fi nevoie ca cei care se ocupă de această digitalizare să nu facă de capul lor și să o facă împreună cu noi, cei din mediul de afaceri, care știm pe ce pe ce lume trăim, știm ce se întâmplă în economia reală. Asta înseamnă să ne asculte părerile, să țină cont de ele, să conlucrăm, nu să fim în permanență puși în fața faptului împlinit”.

„Are loc o așa-zisă consultare cu Ministerul Finanțelor, consultarea durează 5 minute și, de fapt, are drept rezultat punerea noastră în fața faptului împlinit. Practic, este o eludare a consultării publice care este obligatorie prin lege, prin trimiterea consultării în derizoriu, pentru că această consultare înseamnă că doar o singură voce vorbește, iar ceilalți ascultă”.   

Rezolvarea

Dan Schwartz:

„Acest cod de identificare fiscală trebuie eliminat din actul normativ”. 

„Va determina lumea să ia coduri de la alte persoane și se va ajunge la cu totul altceva. Acest cod de identificare fiscală a apărut ca urmare tot a presiunii venite dinspre mediul privat. Noi am spus foarte clar nu se poate folosi codul numeric personal, pentru că acel cod este confidențial, este absolut obligatoriu prin legea europeană și prin legea națională ca datele personale să fie confidențiale”.

„Și atunci s-a inventat acest cod de identificare fiscală care apare atunci când cineva face cumpărături, cumpărături online, fără să existe o procedură clară, fără să existe o judecată, o gândire legată de consecințele pe care introducerea acestui nou cod de identificare le pot avea asupra asupra economiei în general, asupra economiei digitale în special și asupra comerțului și asupra dezvoltării noastre”.

„Noi vrem să fim originali și să facem ceva ce nu există. S-au făcut și multe lucruri bune, dar aceste lucruri vin în cascadă, pur și simplu sunt lipsite de lipsite de noimă și cu siguranță nu vor aduce rezultate pozitive. Este mult mai probabil să creeze blocaje, să creeze dificultăți, să genereze pierderi în economie și pierderi la nivelul cetățeanului, al contribuabilului obișnuit. Nu mai vorbesc de mediul de afaceri.” 

Dan Schwartz:

„Vor micșora probabil apetitul investitorilor străini pentru România, pentru că nimeni nu vine într-o țară unde este sufocat de reglementări, fie ele digitale sau nedigitale. Ce spuneam mai devreme. Ce mă interesează? Că nu depun dosarul cu șine la ghișeu, dar trebuie să depun dosarul meu informatic undeva online, unde am cozi și blocaje care mă împiedică să fac lucrul ăsta”.

„Da, ai trecut din fizic în online toate problemele. Exact asta este ideea. De asta noi folosim un nou termen, acela de birocrație digitală. Tot ce era birocrație fizică înainte de începerea acestei campanii de digitalizare a fost transferat aproape identic în în digital. Trebuie regândit fundamental sistemul și nu poți să faci asta de unul singur”.

„Când e vorba de fiscalitate, relația este bilaterală. Nu există autoritatea fiscală fără contribuabil. Autoritatea fiscală nu poate să colecteze venituri la bugetul statului fără ca să creeze la nivelul contribuabilului un nivel de conformare voluntară suficient de ridicat. Iar dacă contribuabilul nu înțelege ce are de făcut, dacă reglementările sunt atât de complicate, indiferent că sunt fizice sau sau virtuale, atunci el nu se va conforma. Pentru că e mai simplu să nu faci decât să faci”.  

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro