Business News

Noutăți fiscale în anul 2021 

22 martie 2021, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Ministerul Finanțelor și ANAF trebuie să înceapă consolidarea fiscală din 2021, fără a brusca însă economia și companiile. Aceasta înseamnă o scădere graduală a deficitului bugetar de la 7% din PIB în 2021 la 3% din PIB în 2024. 

 

Mediul de afaceri dorește predictibilitate și digitalizare fiscală, sperând, totodată, ca eficientizarea instrumentelor de colectare a taxelor de către stat să elimine nevoia de creștere a acestora în 2021 sau de apariție a unor noi impozite în procesul de consolidare fiscală. 

 

Sisteme precum fișierul standard de raportare pentru taxe SAF-T, raportarea datelor în timp real prin conectarea caselor de marcat electronice la sistemul informatic al ANAF, facturarea electronică sau monitorizarea tranzacțiilor intracomunitare au permis statelor din regiune să își diminueze simțitor gap-ul de TVA și să eficientizeze analizele de risc și inspecțiile fiscale, respectiv să optimizeze încasările bugetare, eliminând astfel nevoia de a majora taxe și impozite pentru a echilibra finanțele publice. 

 

Printre principalele provocări cu care se confruntă clienții termene.ro în 2021, conform rezultatelor studiuluiMediul de afaceri în 2021: Provocări și oportunități de creștere„, se numără și fiscalitatea excesivă, obstacol pe care îl identifică aproape 35% dintre respondenți. 

 

„Mă aștept ca măsurile pe care le vom vedea în acest an să aducă stabilitate și predictibilitate mediului de afaceri”, afirmă Adrian Dragomir, fondatorul termene.ro și business innovation consultant. „În 2022 ar trebui să nu mai vedem un factor de instabilitate în legislația fiscală – care ar urma să devină mai predictibilă”, a adăugat el. 

 

Principalele noutăți fiscale pentru firmele și persoanele fizice cu activitate economică în 2021

 

Informații pentru microîntreprinderi 

 

  1. Microfirmele pot să scadă din impozitul pe trimestrul IV din 2020 costul de achiziție al caselor de marcat cu jurnal electronic ce au fost cumpărate și puse în funcțiune în anii 2018, 2019 și până la 26.07.2020, cu condiția ca, la data achiziției aparatelor, contribuabilii să fi fost plătitori de impozit micro. Totodată, din august 2020, microfirmele pot să scadă permanent din impozit costurile cu noile aparate achiziționate și puse în funcțiune (Legea 153/2020). 

 

  1. Se clarifică scutirea de la plata taxelor salariale pentru mașinile de serviciu acordate angajaților și anume faptul că, pentru microîntreprinderi, cheltuielile aferente autoturismului folosit în scopuri personale – mai exact, partea de 50% din cheltuieli care este nedeductibilă – nu sunt supuse nici impozitului pe venit, nici contribuțiilor sociale. 

 

  1. Microîntreprinderile care sponsorizează statul beneficiază de deduceri de până la 20% din impozitul micro, în baza contractului de sponsorizare (OUG 48/2020). 

 

  1. Începând din 2021, firmele cu o cifră de afaceri de maximum 1 milion de euro sunt scutite de depunerea raportărilor contabile / bilanțurilor semestriale (Legea 238/2020). 

 

  1. Schimbarea temporară a termenului pentru declararea și plata impozitului micro pentru trimestrul 4 al anului, pentru perioada 2021-2025. Pentru trimestrul IV 2021, microfirmele trebuie să achite impozitul până la 25 iunie 2022 (OUG 153/2020). 

 

  1. Veniturile din dividende primite de la o persoană juridică română nu se includ în baza de impozitare pentru microîntreprinderi. Cu alte cuvinte, dacă compania care plătește impozit pe microîntreprindere deține acțiuni la o persoană juridică română și primește dividende, nu va plăti impozit pe acele dividende. 

 

Informații pentru firmele plătitoare de impozit de profit 

 

  1. Recuperarea costurilor cu casele de marcat din impozit. Începând cu august 2020, costurile se scad din impozit fie trimestrial, fie anual – în funcție de modul cum s-a optat pentru declarare și plată. 

 

  1. Reducerile de impozit pentru creșterea capitalului propriu. Plătitorii de impozit pe profit care, în perioada 2021-2025, își cresc capitalul propriu vor putea beneficia de reduceri ale impozitului datorat statului (OUG 153/2020). 

 

  1. Pentru societățile plătitoare de impozit pe profit cu venituri sub 1 milion de euro, devine valabilă scutirea de raportările contabile / bilanțurile semestriale, la fel ca la microîntreprinderi. 

 

  1. Cheltuielile cu testarea epidemiologică și/sau vaccinarea salariaților sunt deductibile și nu sunt supuse taxelor salariale. 

 

  1. Cheltuielile cu telemunca sunt deductibile limitat. Pentru angajații aflați în telemuncă, angajatorul are posibilitatea să deconteze o sumă de până la 400 lei/lună (corespunzător numărului de zile din lună lucrate în regim de telemuncă), neimpozitată și nejustificată cu documente (Legea 296/2020). 

 

  1. Dacă există creanțe neîncasate pe o perioadă mai mare de 270 de zile, cheltuiala privind deprecierea lor va fi integral deductibilă, însă această prevedere intră în vigoare doar de la 01.01.2022. 

 

  1. Pentru a compensa pierderile cu profiturile, apare posibilitatea de a constitui, din 2022, grupuri fiscale. Dacă două sau mai multe societăți care plătesc impozit pe profit sunt afiliate într-un procent de minimum 75%, atunci acestea pot forma un grup fiscal și vor consolida calculația impozitului pe profit. Avantajul intervine în situația în care una dintre companii are pierdere și cealaltă are profit (Legea 296/2020). 

 

Informații pentru plătitorii de impozit specific (HoReCa) 

 

  1. Primele trei luni din 2021 sunt scutite în continuare de impozitul specific. Guvernul a stabilit, prin OUG 224/2020, că plătitorii de impozit specific sunt scutiți de plata acestei dări la stat pentru perioada 01.01-31.03.2021. 

 

2-3-4. Și pentru aceste firme, mașinile de serviciu vor fi considerate un beneficiu la care nu se vor plăti taxele salariale aferente, vor putea fi recuperate costurile cu casele de marcat și va exista o reducere a impozitului pentru recapitalizare. 

 

  1. Se va acorda un sprijin financiar pentru HoReCa și agențiile de turism în valoare de 20% din diferența dintre cifra de afaceri realizată în 2019 și cifra de afaceri redusă obținută în 2020. Urmează să fie clarificate documentația și termenele de depunere a cererilor pentru acest ajutor. 

 

Informații pentru persoanele fizice autorizate 

 

  1. Pentru PFA-uri, noutatea este mutarea definitivă a termenului limită de depunere a declarației unice de pe 15 martie pe 25 mai. 

 

  1. PFA-urile vor răspunde cu bunurile personale doar pentru datoriile fiscale ce nu pot fi acoperite din patrimoniul afacerii. 

 

Informații privind TVA 

 

1-2-3. Până în 31.03.2021, rambursarea acestei taxe se face cu control ulterior, acordarea codului de TVA se face fără analiza de risc, iar baza de impozitare poate fi ajustată în cazul facturilor neîncasate în 12 luni de la persoanele fizice. 

 

  1. Plafonul pentru aplicarea sistemului de TVA la încasare s-a dublat. Mărirea plafonului pentru aplicarea sistemului de TVA la încasare de la 2.250.000 la 4.500.000 lei este valabilă începând cu data de 01.01.2021. Dacă anterior ați depășit plafonul de 2.250.000 lei și ați ieșit din sistemul de TVA la încasare, acum puteți să reintrați în acest sistem dacă nu depășiți noul plafon de 4.500.000 lei. Cererea trebuie depusă până luni, 25.01.2021. 

 

  1. Pentru livrarea de locuințe cu cota de TVA 5% către persoane fizice, plafonul rămâne 450.000 lei, iar creșterea plafonului la 140.000 euro a fost amânată pentru 01.01.2022. 

 

  1. Plafonul anual de 300.000 de lei pentru scutirea firmelor mici de TVA poate fi aplicat până în anul 2024. 

 

Alte modificări fiscale cu impact semnificativ 

 

  1. Începând cu 13.01.2021, salariul minim brut pe țară este majorat de la 2.230 la 2.300 de lei (HG 4/2021). 

 

  1. Eșalonarea la plată simplificată este prelungită pentru perioada 01.01.2021 – 31.03.2021. 

 

  1. Suspendarea popririlor este prelungită până la 31.03.2021. 

 

  1. La impozitul pe clădiri cu destinație mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, suprafața utilizată în scop nerezidențial se va stabili prin declarație pe proprie răspundere, fără să mai fie nevoie de raportul de evaluare din 5 în 5 ani. Dacă aveți sediul social al companiei sau al PFA într-o clădire proprietate personală și ați declarat activități economice la sediu, este eliminată obligația depunerii unui raport de evaluare în cazul în care cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică în suprafața folosită în scop nerezidențial. Raportul de evaluare este înlocuit cu declarația pe proprie răspundere, ce trebuie depusă la direcțiile fiscale locale până la 15.03.2021. În schimb, în cazul în care cheltuielile cu utilitățile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitate economică în suprafața folosită în scop nerezidențial, atunci raportul de evaluare este necesar pentru a nu plăti un impozit pe clădiri majorat la 2% din valoare pentru cota de suprafață nerezidențială. 

Studiu Termene - Mediul de afaceri în 2021

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro