Business News

Rovinieta locală, taxă impusă de primarii din orașele mari care afectează unele afaceri. Transportatorii ieșeni: „Întâi să creeze infrastructura, după să pună condiții”

24 februarie 2025, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Debutul a fost făcut de autoritățile din Județul Brașov, unde de la 1 ianuarie 2025 a intrat în vigoare „rovinieta regională” pe care trebuie să o plătească transportatorii care folosesc drumurile județene. Valoarea taxei este de până la 1.500 de lei pe an și se aplică pe anumite sectoare aflate în administrarea Consiliului Județean Brașov.

Următorul pe listă este Iașul, unde proiectul de hotărâre privind rovinieta locală urmează să fie supus votului Consiliului Local Iași la finalul lunii februarie. Acesta prevede tarife valabile pentru perioade de o săptămână, o lună sau un an pe drumurile naționale DN24 și DN28. Pentru drumurile locale, va exista o taxă zilnică, după câte se pare.

Măsura vizează traficul camioanelor cu o masă între 3,5 tone și peste 40 de tone, care contribuie la deteriorarea infrastructurii rutiere.

Transportatorii locali spun, însă, că înainte de a pune condiții, autoritățile din Iași ar fi trebuit să ofere soluții la traficul de acum.

Probleme la Iași

Traficul autovehiculelor de mare tonaj are un impact semnificativ asupra infrastructurii locale din Municipiul Iaşi, susțin autorii proiectul de hotărâre.

Concret, în urma circulației intense se ajunge la „deteriorarea drumurilor, podurilor şi a altor construcții publice, ceea ce generează cheltuieli semnificative pentru reparații și întreținere”. De asemenea, sunt invocate și neplăcerile provocate riveranilor de aceste autovehicule de mare tonaj, de multe ori fiind depășite limitările de tonaj impus, ceea ce duce la degradarea sistemului rutier.

„Prin intermediul acestui proiect se urmărește alegerea altor trasee de către TIR-uri atât la orele de vârf, cât şi în afara acestora, în sensul ca vehiculele de tonaj mare să tranziteze alte trasee din afara orașului”, a declarat recent purtătorul de cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga.

Transportatorii locali, ignorați

Transportatorii locali spun că proiectul de hotărâre a fost realizat de autoritățile locale fără ca ei să fie consultați. Impunerea rovinietei locale afectează pe toată lumea, de la transportul de persoane și până la marile lanțuri de magazine, supermarketuri, de exemplu, sau rețelele de bricolaj care trebuie să se aprovizioneze cu marfă.

Ce caută acestea în centrul orașului și nu la periferie, aceasta este o altă întrebare la adresa autorităților care au acordat autorizațiile de construcție.

Pe de altă parte, nu trebuie ignorat nici faptul că insfrastructura orașului nu se pretează pentru traficul greu

„Înainte de a pune condiții, trebuie să oferi ca aceste condiții să fie încălcate. Dacă inițiatorul proiectului respectiv ar fi pus la dispoziția transportatorilor alternative din punct de vedere al infrastructurii, al orarului, da, înțelegeam… Nu avem șosele de centură, iar în sezon orarul trebuie sigur modificat, în sensul că cei care au inițiat proiectul să fi trecut într-un paragraf niște condiții legat de orele în care să se poată circula în perioada zilei pe cele patru artere principale: intrarea prin estul județului – Păcurari, apoi Cuc, CA Rossetti și Bucium să fie interzisă între orele 6, 8, 10 dimineața, de exemplu, pentru că în perioadele de vârf, vara când temperaturile sunt ridicate și asfaltul este elastic, pot apărea denivelări”, a declarat pentru Termene.ro Mircea Manolache, președinte Cotar Iași, care este și consilier județean.

Acesta nu crede că până la urmă proiectul va trece și că va intra în vigoare rovinieta locală. Pe de altă parte, recunoaște că și dacă se aprobă, ea nu va rezolva nimic, pentru că cine vrea sa tranziteze Iașul o va plăti.

Taxe și de peste 100.000 lei pe an

La Iași, tarifele au fost stabilite în funcţie de tonaj, pornind de la 315 lei/săptămână și ajungând chiar și până la 108.000 lei/an.

Valoarea cea mai mică este în cazul vehiculelor cu masa cuprinsă între 3,5 şi 12 tone: 315 lei/săptămână, 1.350 lei/lună sau 16.200 lei/an.

Valoarea crește considerabil pentru categoria 12-24 tone, taxa săptămânală fiind de 1.050 lei, cea lunară de 4.500 lei, iar cea anuală de 54.000 lei.

De asemenea, pentru intervalul 24-40 tone, tariful este de 2.100 lei/săptămână, 9.000 lei/lună şi 108.000 lei/an. În cazul vehiculelor peste 40 tone, taxa va fi calculată individual în baza mai multor criterii.

 Rovinieta locală la Brașov

Primul județ care a recurs la instituirea unei astfel de taxe este Brașovul, începând cu 15 ianuarie 2025. Este vorba de „rovinieta regională” pe care trebuie să o plătească transportatorii care folosesc drumurile județene din județ.

Taxa, a cătrei valoare anuală ajunge până la 1.500 de lei pe an, se aplică pe anumite sectoare aflate în administrarea Consiliului Județean Brașov și are scopul de a acoperi costurile de întreținere a infrastructurii rutiere intens utilizate.

Sistemul se va aplica pe 16 drumuri județene, împărțite pe zone: Brașov, Făgăraș și Rupea. Unele dintre acestea au restricții mai stricte, cum ar fi limitele de 3,5 tone sau 7,5 tone.

Trebuie precizat că aceste taxe pentru utilizarea drumurilor județene pot fi impuse de către Consiliile Județene cu condiția să fie conforme cu principiile stabilite de Codul Fiscal și cu normele Uniunii Europene privind concurența și libera circulație a mărfurilor.

 

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro