Mai multe proiecte ce vizează mobilitatea urbană și trebuiau finanțate prin fondurile europene acordate României prin PNRR vor fi finanțate prin planul național de investiții „Anghel Saligny”.

Propunerea vine din partea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și este prinsă în cadrul unei Ordonanțe de Urgență lansată în consultare publică până pe 12 iulie.

Decizia urmează aprobarea propunerii de diminuare a alocării financiare maxime aferente PNRR, în valoare de 2,1 miliarde euro și mandatarea MIPE în vederea transmiterii propunerii de diminuare la Comisia Europeană, aprobat de Guvernul României, în data de 7 iunie 2023.

De ce s-a diminuat alocarea din PNRR cu 2,1 miliarde euro

Planul național de redresare și reziliență al României (PNRR), a fost aprobat prin Decizia de punere în aplicare  a Consiliului din 3 noiembrie 2021 și prevedea o alocare totală de 29,18 miliarde de euro, din care 14,23 miliarde de euro reprezintă finanțare nerambursabilă și 14,4 miliarde de euro reprezintă împrumuturi.

Conform expunerii de motive a MDLPA, contribuția financiară maximă din mecanism pentru fiecare stat membru s-a calculat utilizând pentru 70% din total o formulă bazată pe numărul populației, a raportului de proporționalitate inversă cu PIB-ul pe cap de locuitor și a ratei relative a șomajului din fiecare stat membru, iar pentru 30% din total o formulă bazată pe numărul populației, a raportului de proporționalitate inversă cu PIB-ul pe cap de locuitor și, în proporție egală, pe baza variației PIB-ului real în anul 2020 și a variației agregate a PIB-ului real în perioada 2020-2021.

Variația PIB-ului real în anul 2020 și a variația agregată a PIB-ului real în perioada 2020-2021 s-au bazat pe previziunile Comisiei Europene din toamna anului 2020, potrivit prevederilor art. 11 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/241. 

În conformitate cu nota Comisiei Europene către Consiliul European și Parlamentul European, actualizată la 30 iunie 2022, în cazul României este prevăzută o revizuire negativă a contribuției financiare pentru România, în valoare de 2.110.858.750 EUR.

Realocarea în „Anghel Saligny”

Reducerea cu 2,1 miliarde euro a vizat mai multe componente, coordonate de mai multe ministere, printre care și Fondul local – Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – ITS/alte infrastructuri TIC (sisteme inteligente de management urban/local).

Era o măsură de 275 milioane de euro la care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației avea calitatea de coordonator.

Măsura a fost transferată către Programul național de investiții „Anghel Saligny”.

504 contracte modificate

Conform Ordinului ministrului MDLPA nr. 999/2022 pentru aprobarea Ghidului specific – Condiții de accesare a fondurilor europene aferente PNRR, „pentru toate tipurile de solicitanți, la orice proiect depus pentru oricare dintre investițiile prevăzute în cadrul acestui apel, este prevăzută automat o alocare suplimentară pentru stații de reîncărcare pentru vehicule electrice, care vor fi achiziționate centralizat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Astfel, este obligatoriu ca în cadrul fiecărei prime solicitări de finanțare depuse de un beneficiar să fie prevăzută instalarea unui număr de puncte de reîncărcare pentru vehiculele electrice”. 

Astfel, din cele 1285 de contracte de finanțare, 504 includ și indicatori ce vizează subinvestiția I1.3 – Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – puncte de reîncărcare vehicule electrice.

În aceste condiții, cele 504 contracte de finanțare se vor modifica.

Noua OUG propune ca până la aprobarea de către Comisia Europeană  a diminuării  alocării financiare prin PNRR, proiectele care vor fi preluate în Programul național de investiții „Anghel Saligny“ să fie finanțate din sumele aferente cofinanțării de la bugetul de stat în cadrul PNRR, cu excepția cheltuielilor aferente bugetului local, care se finanțează de către beneficiari. 

Același tip de modificări vizează și proiectele din categoria de investiții pentru achiziționarea de sisteme ITS (Intelligent Transport Systems/sisteme de transport inteligente) și TIC (Tehnologia Informațiilor și Comunicațiilor) ce contribuie la îmbunătățirea mobilității locale, respectiv a managementului urban/local., preluate din PNRR.

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe