Se înființează Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior. Ce atribuții va avea noua instituție
Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior poate deveni operațională după ce legea privind înființarea, organizarea și funcționarea a fost promulgată luni. Printre principalele obiective ce vizează întreprinderile mici și mijlocii se numără atragere de investiții și promovare a exportului.
Aflată în subordinea Guvernului şi coordonarea prim-ministrului, Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior (ARICE) are drept scop atragerea investițiilor străine directe și de portofoliu în România, promovarea comerțului exterior, inclusiv a serviciilor românești, exclusiv domeniul turismului, precum și urmărirea investițiilor românești în străinătate.
Finanțarea Agenției se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
Principalele atribuții ale ARICE
Obiectivele principale ale Agenției sunt:
- a)inițiază și coordonează elaborarea politicilor, strategiilor și programelor în domeniile comerțului exterior, atragerii investițiilor străine în România și urmăririi investițiilor românești în străinătate, colaborând cu ministerele și autoritățile administrației publice centrale și locale, în conformitate cu prioritățile și cu programul de dezvoltare economică a țării.
În acest sens, Agenția inițiază, elaborează şi promovează proiecte de acte normative, coordonează şi controlează aplicarea acestora în domeniile coordonate și avizează proiectele de acte normative ale altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu impact în domeniile din responsabilitatea sa;
- b) Inițiază, coordonează și asigură controlul activităților de promovare a investițiilor străine în România și a comerțului exterior, precum și de urmărire a investițiilor românești în străinătate, în vederea:
– amplificării operațiunilor de stimulare a investițiilor directe, autohtone și străine, în industrie, servicii, cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și inovare, cu efecte indirecte în dezvoltarea regională și crearea de noi locuri de muncă;
– dezvoltării comerțului exterior, intensificării acțiunilor de diplomație economică externă și de promovare comercial-investițională a României în străinătate;
– creșterii exporturilor românești și echilibrării balanței comerciale a României;
– stimulării internaționalizării companiilor românești.
- c) Colaborează cu Ministerul Afacerilor Externe și alte instituții și entități cu responsabilități în domeniul exporturilor și investițiilor străine, în vederea promovării și susținerii activităților de comerț exterior, atragerii de investiții în economia românească și susținerii intereselor investiționale ale mediului de afaceri din România.
- d) asigură urmărirea investițiilor românești în străinătate.
„Trebuie regândite structurile de reprezentare internațională”
O schimbare este cerută și de mediul de afaceri, care consideră că este nevoie de adaptarea la condițiile actuale.
„România ar trebui să-și regândească structura de reprezentare internațională a atașaților economici pentru că lumea se schimbă, zonele fierbinți ale lumii sunt altele. Nu mi se pare normal, de exemplu, să nu ai un atașat economic în Silicon Valley. Știu alte țări care și-au mutat atașați economici acolo, au închiriat locații, fac evenimente”, declara Florin Jianu, președintele Consiliul Național al IMM-urilor din România, la lansarea proiectului România Start Up Revolution.
Conform statisticilor, în prezent doar un antreprenor român din 20 se gândește la dezvoltarea internațională a afacerii sale.
România s-a clasat pe locul al 16-lea din 32 de țări în clasamentul țărilor cele mai atractive pentru investiții în 2022, depășind țări precum Ungaria și Cehia și se află aproape de Polonia.
Investițiile directe ale nerezidenților în România au urcat cu 33,37% în 2022, la 10,698 miliarde de euro, comparativ cu 8,021 miliarde de euro în anul anterior, conform unui comunicat public al Băncii Naționale a României.