Ai înființat deja propriul tău SRL și ești gata să te apuci de treabă.

În acest articol o să găsești pașii de urmat imediat DUPĂ înființarea SRL-ului tău, astfel încât să începi totul cu dreptul.

 

Pasul nr. 1 după înființarea SRL-ului: Găsirea și contractarea unui contabil (sau a unei societăți de servicii de contabilitate)

În cazul SRL-ului ai nevoie, în mod obligatoriu, de un contabil.

Contabilul poate fi, de fapt, un prestator extern, ceea ce înseamnă că vei semna un contract de servicii de contabilitate cu o societate de expertiză contabilă sau cu un contabil care are forma de organizare a unui PFA, iar ei sau el/ ea, vor gestiona partea contabilă pentru tine, în schimbul plății acestor servicii.

Acordă atenție sporită firmei de contabilitate sau profesionistului cu care dorești să stabilești colaborarea pentru partea contabilă. Asigură-te că sunteți pe aceeași lungime de undă și că aveți o bună comunicare și că îți înțelege afacerea.

Nu uita să citești cu atenție și contractul ÎNAINTE de a-l semna.

Ca să vezi exact ce va face și ce nu va face contabilul pentru SRL-ul tău.

 

Pasul nr. 2 după înființarea SRL-ului: Achiziția registrelor obligatorii pentru SRL-ul tău

Registrele obligatorii pentru SRL sunt:

  1. Registrul Inventar – se poate ține și în format electronic, cu condiția să fie respectat modelul publicat în OMFP 170/2015, cod 14-1-2/b
  2. Registrul Unic de Control – se cumpără de la ANAF
  3. Registrul Jurnal – se poate ține și în format electronic, listat din programul de contabilitate
  4. Cartea Mare – se poate ține și în format electronic, listat din programul de contabilitate

 

Pasul nr. 3 după înființarea SRL-ului: Casă de marcat (dacă este cazul!)

Dacă SRL-ul tău se încadrează în lista business-urilor pentru care ai nevoie de casă de marcat, atunci trebuie să achiziționezi o casă de marcat.

Legea stabilește că îți trebuie casă de marcat dacă încasezi, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, dar și dacă prestezi servicii direct către populație.

Cu toate acestea sunt și multe excepții, adică situații în care NU ai nevoie de casă de marcat.

Nu îți trebuie casă de marcat dacă:

a) faci comerț ocazional cu produse agricole din producție proprie și ești producător agricol individual, autorizat prin piețe, târguri & altele

b) vinzi ziare și reviste prin distribuitori specializați

c) pentru bilete de acces la spectacole, muzee, expoziții, târguri și oboare, grădini zoologice și grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc și altele similare

d) dacă faci asigurări (De viață, private, etc)

e) dacă ai o profesie liberală care nu implică înființarea unui SRL – spre exemplu medic, avocat, contabil etc.

f) faci servicii de instalații, reparații și întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului

g) vinzi pachete de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agențiile de turism

h) faci transport rutier internațional contra cost de persoane

 

Mai sunt și alte cazuri de excepție, când nu ai nevoie de casă de marcat, așa că verifică legea și/ sau consultă-te cu contabilul tău.

 

Pasul nr. 4 după înființarea SRL-ului: Înregistrarea specială în scopuri de TVA (VIES), dacă cumperi sau vinzi în U.E.

Când trebuie să faci procedura de înregistrare specială în scopuri de TVA?

Când:

a) faci achiziții intracomunitare (din statele membre UE) de bunuri a căror valoare depășește plafonul de 10.000 euro (34.000 lei);

b) prestezi servicii care au locul în alt stat membru (din UE), dacă beneficiarul serviciului tău este plătitor de TVA

c)  achiziționezi un serviciu de la un prestator, care este persoană impozabilă stabilită în alt stat membru, servicii pentru care este obligată la plata taxei în România conform art. 307 alin. (2) din Codul fiscal;

d) ai statut de persoană impozabilă căruia i se aplică regimul pentru agricultor și faci livrări de bunuri la nivelul UE

 

Dacă ai obligația să te înregistrezi în scopuri speciale de TVA, această înregistrare trebuie făcută ÎNAINTE de a se efectua achizițiile / livrările / prestările.

Înregistrarea specială în scopuri de TVA este o procedură simplă, pe care o vei urma la ANAF și în urma căreia vei obține un cod special (adică vei mai obține încă o hârtie cartonată, pe care vor apărea datele SRL-ului tău și noul cod).

Acest cod special îl vei aplica pe facturile emise de tine pentru clienții tăi de la nivelul Uniunii Europene și este aplicat pe facturile emise de furnizorii tăi de la nivelul Uniunii Europene.

Desigur, de aici vor mai apărea și alte obligații fiscale, dar aici te va îndruma și ajuta contabilul tău.

 

Pasul nr. 5 după înființarea SRL-ului: Taxe și impozite de achitat, la început de drum

Vei plăti trimestrial un impozit de:

  • 3% din cifra de afaceri (adică din totalul sumei facturate de firma ta), dacă nu ai niciun salariat

sau

  • 1% din cifra de afaceri (adică din totalul sumei facturate de firma ta), dacă ai cel puțin 1 salariat cu normă întreagă de lucru (adică 8 ore / zi, 40 ore / săptămână) sau mai mulți salariați part-time, a căror normă de muncă însumată ajunge la 40 de ore pe săptămână.

Dacă ai salariați, vei achita atunci și salariile și contribuțiile lor.

 

Te-ar putea interesa și: Cum scoți bani din SRL? 

 

Pasul nr. 6 după înființarea SRL-ului: Încheierea unui contract de comodat, dacă vrei să folosești mașina personală pentru activitatea SRL-ului tău

În cazul în care ai mașină personală și dorești să o folosești și în activitatea SRL-ului, se poate încheia un contract de comodat între tine, persoană fizică în calitate de proprietar al mașinii, și SRL-ul tău ca și utilizator al acesteia.

În acest mod, vei putea să îți deduci 50% din cheltuielile generate de mașină (adică se va considera ca și cheltuială deductibilă pentru SRL-ul tău jumătate din bonul de combustibil, jumătate din facturile de revizii, ITP-uri, filtre și tot ce mai trebuie).

 

Pasul nr. 7 după înființarea SRL-ului: Creditare firmă, pentru că la început de drum SRL-ul tău NU are bani

Pentru că la început de drum SRL-ul tău nu are bani, în afara capitalului social, va trebui să aduci bani de acasă (în calitate de asociat) pentru ca societatea să-și înceapă activitatea.

Această acțiune reprezintă de fapt o creditare, adică împrumutarea SRL-ului tău cu banii proprii și personali. Iar SRL-ul va avea obligația de a-ți restitui banii împrumutați.

Pentru asta vei încheia un contract de creditare între tine, în calitate de asociat, și SRL-ul tău, prin administrator.

 

Citește mai pe larg despre subiect aici.

 

Un articol redactat de către Alexa & Partners pentru Termene.ro.

 

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletterul

 

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe