- Curs de Guvernare prezintă o analiză a industriei prelucrătoare din domeniul auto.
În industria prelucrătoare se constată o scădere a activității în ultimii ani fiind afectată o bună parte din industria automotive, în special partea care se bazează pe producția de piese și subansamble destinate exportului, și care se caracterizează prin valoare adăugată mică.
Este cazul fabricilor de cablaje auto și producție de piese, la care costul cu manopera este determinant pentru obținerea de profit.
20% din PIB pentru toată industria prelucrătoare
În ansamblul ei, industria României înseamnă circa 20% din economia țării – cu trend puternic de scădere din 2018 încoace – iar produsele industriale contează pentru trei sferturi din exporturile totale de bunuri.
Schaeffler, Leoni, Yazachi, Draxlmaier și Fujikura își reduc activitatea, sau chiar vând, anunță Curs de Guvernare.
La începutul anului, în industrie erau angajate aproape un milion de persoane, iar avansul sau dimpotrivă contracția sectorului depinde în mare parte de evoluția economiei zonei euro, pentru că cea mai mare parte a bunurilor sunt exportate în Germania, Italia și Franța.
Nu mai putem „vinde” salarii mici
Trendul negativ din industrie este amplificat de stagnarea economică a principalilor parteneri comerciali din UE dar și a scăderii competitivității cauzate de creșterea costurilor de producție prin majorarea salariului minim în ultimul an de la 3.000 de lei la 3.700 de lei, iar pentru 2025 va ajunge la 4.050 de lei.
Acest lucru se poate observa din scăderea cifrei de afaceri din ramura producției de bunuri intermediare care în mare parte sunt destinate exportului după ce au suferit un anumit grad de prelucrare în țară. Lan fel ca și în cazul industriei confecțiilor, marile companii își mută producția în țări unde costul cu forța de muncă este mai redus