• Fondurile de garantare a pachetelor turistice și biletelor de avion ar urma să despăgubească integral turiștii în caz de faliment al agențiilor de turism sau în cazul în care cursele aeriene nu sunt efectuate sau au întârzieri. Prin înființarea celor două entități, România s-ar alinia practicilor din alte țări, precum Franța, Germania, Marea Britanie și Danemarca.

La mijlocul lunii mai, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT) au anunțat că au în vedere elaborarea unui act normativ privind instituirea unui fond de garantare a insolvenței și falimentului agențiilor de turism.

Tot atunci, cele două entități au discutat despre posibilitatea instituirii unei scheme de garantare a biletelor de avion, printr-un instrument separat.

Fondul de garantare a sejurului

Traian Bădulescu, consultant în comunicare al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT), a explicat pentru Termene.ro că fondul care ar acoperi riscul de insolvență sau faliment al agențiilor de turism ar garanta returnarea integrală a contravalorii pachetelor turistice cumpărate și care nu au mai fost efectuate.

„Nu se știe exact din ce contribuții ar urma să fie finanțat acest fond; probabil că aceste sume vor fi calculate în funcție de un algoritm etc. Sumele ar urma să fie achitate de agențiile locale sau de agențiile străine care au filiale în România”, a comentat acesta.

Potrivit acestuia, până acum, persoanele care au cumpărat pachete turistice de la firme care au intrat în faliment au fost despăgubite prin intermediul asigurărilor contra insolvenței și falimentului agențiilor de turism, pe care le încheie turoperatorii.

„Problema este că plafoanele de asigurare sunt de multe ori modeste. De exemplu, o agenție poate plăti o primă de 500 de euro, ceea ce poate asigura o acoperire de câteva mii de euro în caz de faliment. De multe ori, aceste sume nu sunt suficiente pentru a-i despăgubi pe toți cei care au cumpărat pachete turistice. Odată declanșată insolvența, păgubiții se înscriu și la masa credală, însă, din nou, nu există nicio garanție că vor fi despăgubiți integral”, a explicat Traian Bădulescu.

El a precizat că în multe țări din Europa de Vest există deja astfel de instituții care funcționează foarte bine. „Exemplele care îmi vin acum în minte sunt Franța, Germania, Marea Britanie și Danemarca.”

Fondul de garantare a biletelor de avion

În ceea ce privește fondul de garantare care ar asigura despăgubirea celor care au achiziționat bilete de avion pentru curse care întârzie sau nu mai sunt efectuate, acesta ar fi cel mai probabil finanțat de plătitorii de bilete.

„Aceeași procedură există și în restul Europei, iar taxa aferentă este de un euro. Este adevărat, în prezent normele europene obligă operatorii aerieni să acorde compensații pentru cursele care nu sunt efectuate sau au întârzieri mai mari de 3 ore. Companiile aeriene trebuie să ofere turiștilor cazare și masă și chiar compensații bănești, dar nu toate firmele respectă aceste reguli”, a explicat consilierul în probleme de comunicare al ANAT.

Traian Bădulescu a mai declarat că au existat situații în care pentru biletele de avion vândute odată cu pachetele turistice au plătit agențiile de turism, în special atunci când operatorii de transport au intrat în faliment.

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe