Pe site-ul Secretariatului General al Guvernului, la secțiunea „Proiecte de acte normative care ar putea fi incluse în şedinţa guvernului româniei din 18.03.2020” figurează în continuare „PROIECTUL DE HOTĂRÂRE privind acordarea de certificate de situaţie de urgenţă (CSU) de către Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2”, fără ca textul acestuia să fie publicat pe site.

 

Procedura și documentația de obținere a certificatului de situație de urgență, încă în lucru

În urmă cu 3 zile ministrul economiei Virgil Popescu anunța într-o postare că: „…certificatul stării de urgenţă va fi necesar începând cu luna aprilie 2020, întrucât starea de urgenţă a fost decretată în luna martie.

 

Pentru că am primit numeroase întrebări pe tema certificatului de urgenţă, vreau să vă anunţ că suntem aproape de a finaliza ordinul prin care stabilim detaliile prin care se poate obţine acest document. Ne dorim ca procedura să fie simplificată şi să poată fi obţinut online, în mod transparent şi eficient„, a mai precizat ministrul în cadrul aceleași postări.

 

Tot într-un comunicat recent, ministrul economiei preciza că: “Certificatele de urgență pe care le primesc operatorii economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19 vor fi eliberate online” și că nu vor exista costuri pentru emiterea acestui document ”.

 

Reamintim că prin Decretul președintelui României, de instaurare a stării de urgență în România, s-a instituit posibilitatea ca Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri să elibereze, la cerere și în baza unor documente justificative, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență, care ar urma să fie folosite inclusiv pentru a primi sprijinul de la stat pentru șomajul tehnic dar nu numai.

 

Potrivit unei declarații a ministrului economiei, Virgil Popescu: ”Pe durata stării de urgenţă, întreprinderile mici şi mijlocii, care şi-au întrerupt activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente, potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate şi care deţin certificatul de situaţie de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile la utilităţi – electricitate, gaze naturale, apă, servicii de telefonie şi de interne, precum şi de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinaţie sediu social şi de sedii secundare”.

 

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru pune presiune pe ministrul Economiei, pe fondul unui număr de 200.000 de contracte de muncă suspendate, care au fost înregistrate la nivelul săptămânii trecute: „Sunt convinsă că ministrul Economiei, Virgil Popescu, va face o organizare în minister astfel încât oamenii să primească (certificatul de situaţie de urgenţă, n.r.), în cel mai scurt timp. Suntem conştienţi de faptul că am emis aceste măsuri vă arată că ne dorim ca sprijinul nostru să vină rapid către angajatorii care se confruntă cu aceste probleme. Certificatul (de situaţie de urgenţă n.r. ) se va atribui unor societăţi comerciale care şi-au închis activitatea ca urmare a deciziilor luate de Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă. …De aceea n-am niciun motiv să cred că Virgil Popescu nu va lua măsuri foarte rapid pentru ca oamenii să nu aştepte după acest certificat şi procedurile să fie cât mai simple şi mai rapide cu putinţă„.

 

Unde se eliberează certificatul de situații de urgență

Ministrul Economiei, Virgil Popescu, a explicat la rândul său, că s-au demarat deja procedurile:

 

Lucrăm la un software pentru că dorim ca acest certificat de situații de urgență să fie eliberat transparent, online, fără nicio interacțiune între IMM sau compania afectată și minister. Probabil că la începutul săptămânii viitoare vom avea soft-ul funcțional.

 

În opinia ministrului Economiei, firmele nu au nevoie de certificatul de situații de urgență pentru a putea beneficia de ajutorul de șomaj tehnic, în acest scop fiind nevoie doar de o declarație pe propria răspundere pe care trebuie să o depună angajatorii în agențiile județene de șomaj din care reiese că încasările din luna martie au scăzut cu minim 25% față de media lunilor ianuarie și februarie.

 

Ce se întâmplă cu firmele nou- înființate

Dar ministrul nu pune problema firmelor recent înființate care au angajați și care nu pot dovedi scăderile de încasări pentru că nu se pot raporta la lunile ianuarie și februarie.

 

Ministrul este de opinie că “…de certificatul de situații de urgență, vor avea nevoie IMM-urile care au fost închise prin Ordonanțele Militare, adică barurile, cafenelele, restaurantele, magazinele din mall-uri, etc. pentru a putea beneficia de amânare la plata utilitățilorpentru a putea beneficia inclusiv în instanță să poată invoca forța majoră. “ făcând însă trimitere la un alt document oficial, care atestă starea de forță majoră, respectiv certificatul de avizare a existenței cazului de forță majoră eliberat de CCIR, contra-cost.

 

Când se depun cererea și declarația pentru obținerea CSU

În privința perioadei optime de depunere a cererii și declarației pentru obținerea CSU, ministrul face o recomandare: “Eu dacă aș fi o companie aș depune această declarație imediat la începutul lunii aprilie, între 1-5 aprilie, să pot arăta că au scăzut încasările în luna martie față de media lunilor ianuarie și februarie, iar eu sunt convins că agențiile de șomaj vor face aceste plăți până la jumătatea lunii aprilie. Vor fi banii în conturile oamenilor. Salariul din cursul lunii martie va fi primul suportat de stat. Ajutorul de șomaj aferent lunii martie”.

 

Concluzia este aceeași ca și în urmă cu câteva zile: așteptăm în continuare să vedem care va fi textul final al actului normativ de reglementare a CSU și cum va fi acest certificat poziționat în raport cu avizul de forță majoră, a cărei emitere este în competența CCIR – va fi un document care va sta la baza emiterii avizului sau îl va putea înlocui pe acesta și dacă da, în ce situații.

 

Articol scris de Valentin Dumitru, avocat senior Vlănțoiu și Asociații: Avocatură de business, Dreptul muncii, Protecția datelor cu caracter personal, Dreptul Internetului.

 

Dacă ți se par utile informațiile de pe blogul Termene și vrei să afli când publicăm un nou articol, te poți abona la newsletterul nostru săptămânal.

Vreau să primesc newsletterul

 

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe