Consiliul Concurenței are sancțiuni noi pentru faptele de gravitate mică: 2% din cifra de afaceri sau 800.000 de lei
În Articol
- Consiliul Concurenței din România a adoptat recent un nou set de instrucțiuni, prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 2.088 din 9 august 2024, menite să modifice și să completeze procedurile de individualizare a sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la articolul 55 din Legea concurenței nr. 21/1996.
Aceste modificări au fost publicate în Monitorul Oficial al României nr. 817 din 14 august 2024. În esență, noile instrucțiuni, adoptate prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 2.088 din 9 august 2024, reglementează mai detaliat modul de calcul al sancțiunilor pentru diverse contravenții. Modificările aduse prin acest ordin includ ajustări la cuantumurile amenzilor aplicate pentru încălcările de gravitate mică, care vizează în special restricționările pe verticală și anumite operațiuni de concentrare economică.
Sancțiunile pentru faptele de gravitate mică a legislației concurențiale
Una dintre schimbările semnificative se referă la clarificarea categoriei faptelor de gravitate mică. În acest sens, amenzile pentru restricționările pe verticală cu impact redus asupra pieței au fost revizuite.
În această categorie se încadrează, în general, restricționările pe verticală, cu un impact redus asupra pieței sau care afectează o parte limitată a acesteia.
Cuantumul sancțiunilor poate varia între 0,6% și 2% din cifra de afaceri totală a contravenientului, sau între 17.000 și 800.000 de lei, în conformitate cu articolul 56 alin. (2) lit. b) din lege.
În plus, pentru cazurile de nerespectare a notificării concentrărilor economice înainte de punerea în aplicare a acestora, noile instrucțiuni stabilesc că acestea vor fi considerate contravenții de gravitate mică. În astfel de situații, sancțiunile preconizate vor varia între 0,5% și 2% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau între 16.000 și 800.000 de lei.
De asemenea, în cazul în care întreprinderea implicată recunoaște în totalitate fapta, sancțiunea poate fi redusă la un interval de 0,2% până la 2% din cifra de afaceri totală.
Implicații pentru mediul de afaceri
Aceste modificări legislative sunt parte a eforturilor continue ale Consiliului Concurenței de a asigura un mediu concurențial echitabil și transparent în România.
Prin ajustarea modului de calcul al sancțiunilor, Consiliul își propune să descurajeze încălcările legii, menținând totodată un echilibru între severitatea sancțiunilor și gravitatea faptelor, se precizează în Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 2.088 din 9 august 2024.
Instrucțiunile modificate au intrat deja în vigoare odată cu publicarea lor în Monitorul Oficial și se aplică tuturor investigațiilor în curs și viitoare desfășurate de Consiliul Concurenței. Structurile de specialitate din cadrul Consiliului au fost însărcinate să urmărească aplicarea acestor prevederi, asigurând astfel o implementare coerentă și uniformă.
Ce s-a schimbat exact
În Monitorul Oficial se precizează că în primul rând se modifică Legea concurenței nr. 21/1996 prin noul ordin al președintelui Consiliului Concurenței.
„Instrucțiunile privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 55 din Legea concurenței nr. 21/1996, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1017 din 18 decembrie 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează”.
- La punctul 11, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
„a) fapte de gravitate mică În această categorie se încadrează, în general, restricționările pe verticală, cu un impact redus asupra pieței sau care afectează o parte limitată a acesteia”.
”Cuantumul preconizat este de la 0,6% până la 2% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 17.000 lei până la 800.000 lei, în situația prevăzută la art. 56 alin. (2) lit. b) din lege”.
”În materia concentrărilor economice poate fi vorba despre acele încălcări referitoare la operațiuni de concentrare economică în privința cărora Consiliul Concurenței emite o decizie de neobiecțiune, deoarece nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurențial normal”.
„Cuantumul preconizat este de la 0,5% până la 2% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 16.000 lei până la 800.000 lei, în situația prevăzută la art. 56 alin. (2) lit. b) din lege.”
- După punctul 11 se introduce un nou punct, punctul 111, cu următorul cuprins:
„111. Prin excepție de la prevederile pct. 11 lit. a)—c), contravenția prevăzută la art. 55 alin. (1) lit. b) din lege, respectiv nenotificarea unei concentrări economice, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) și (2) din lege, înainte de punerea în aplicare a acesteia, cu excepția cazului în care sunt incidente prevederile art. 13 alin. (7) din lege sau s-a acordat o derogare conform art. 13 alin. (8) din lege, va fi considerată de autoritatea de concurență ca fiind o faptă de gravitate mică”.
„În această situație, cuantumul preconizat este de la 0,5% până la 2% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 16.000 lei până la 800.000 lei, iar în cazul recunoașterii totale de către întreprinderea implicată a săvârșirii contravenției prevăzute la art. 55 alin. (1) lit. b) din lege, cuantumul preconizat este de la 0,2% până la 2% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 16.000 lei până la 800.000 lei, în situația prevăzută la art. 56 alin. (2) lit. b) din lege”.