Ce e profitul și cum îl poți crește
În Articol
De când ți-a venit în minte ideea de a deveni antreprenor te-ai gândit la două lucruri: cum să răspunzi mai bine nevoii existente pe piață și cum să obții profit. Trebuie să-și spunem din start că n-ai nicio șansă de reușită dacă aveai de gând să te axezi doar pe obținerea profitului.
A cam trecut vremea ”tunurilor”, acum consumatorul dictează cine ce vinde și cât. Cu cât înțelegi mai repede și mai bine noul mers al lucrurilor, cu atât te apropii mai mult de scopul tău lucrativ (și deloc blamabil!) de a face bani.
Să presupunem, deci, că ai făcut totul ca la carte și ți-ai construit afacerea în jurul acestor două scopuri. Să presupunem că ai identificat o nevoie reală a consumatorului și că încerci onest să o împlinești. Cum faci să obții, la rândul tău, satisfacția financiară? De la vis la realitate drumul este lung și e presărat cu zeci de obstacole, unele pe care le intuiești, altele care apar pe nepusă masă. Ce e profitul, care sunt componentele lui și cum îl poți crește, ca să fii liniștit că afacerea ta merge în direcția bună? Le luăm pe rând, că sunt multe de discutat.
Ce este profitul
La nivel de definiție, conceptul de profit e destul de simplu de înțeles: e diferența dintre venituri și cheltuieli. Practic, reprezintă rezultatul activității tale comerciale, un indicator al eficacității companiei tale, dovada că mijloacele de producție, resursele financiare, umane și materiale sunt folosite chibzuit și rațional.
Când vorbim despre profit, operăm cu trei noțiuni care îl compun : profit brut, profit operațional și profit net. Fiecare tip de profit oferă analiștilor informații specifice despre performanța unei companii, mai ales atunci când este comparat cu profitul concurenților sau cu cel obținut de acea firmă în alte perioade de timp.
Tipuri de profit
Profitul brut
Primul nivel de rentabilitate este profitul brut, care reprezintă vânzările minus costul bunurilor vândute. Acesta este un indicator al eficienței anuale a producției, fără a lua în calcul cheltuielile cu sediul, cu taxele, cu utilitățile. În cazul în care obții un profit brut nu trebuie neapărat să îți freci mâinile de bucurie. E doar un semn că produsul tău își poate susține singur costurile de producție, dar la final de an poți constata că firma nu este profitabilă în realitate, din cauza altor cheltuieli.
Profitul brut este calculat după următoarea formulă:
Profit brut = Venituri – Costuri
Ca să detaliem formula, veniturile provin din vânzarea produselor, iar costurile sunt calculate adunând costurile fixe (cum ar fi costul pentru o clădire) și costurile variabile (cum ar fi costul pentru producerea produselor).
Cum spuneam, profitul brut este util ca să poți face o comparație între compania ta și altele cu același obiect de activitate de pe piață, dar și ca să analizezi obiectiv performanța firmei tale de la un an la altul.
Un profit brut mai mic decât în anul anterior ar trebui să îți ridice semne de întrebare. Poți verifica dacă s-a micșorat volumul de vânzări, poate ai calculat un preț prea mic pentru serviciile sau produsele tale ori ți-au crescut costurile de producție. Un profit brut scăzut poate fi un semnal că lucrezi ineficient și ar trebui să investești în utilaje sau să schimbi ceva în modul de organizare a producției. Odată ce ai depistat problema, îți va fi mult mai ușor să stabilești un plan mai coerent pentru eficientizarea producției.
În contabilitatea românească, profitul brut se calculează ca diferență dintre veniturile și cheltuielile totale ale unei companii înainte de plata impozitului datorat. Pe baza acestui rezultat se calculează impozitul pe profit care, în 2020, este de 16%.
Profitul operațional
Profitul operațional se calculează prin deducerea cheltuielilor operaționale din profitul brut. Profitul brut privește rentabilitatea după cheltuielile directe, iar profitul operațional privește profitabilitatea după cheltuielile de exploatare.
Profit operațional = Profit brut – Costuri operaraționale
Marja de profit operațional = Vânzări totale/Profit operațional
Cheltuielile operaționale sunt cele generate de acțiuni de marketing, administrative și generale ale companiei (cheltuieli cu utilitățile și cu unele salarii).
Acest tip de profit este semnul că ai o companie performantă din punct de vedere operațional. Este controlabil, dar nu în totalitate, pentru că nu include și cheltuielile cu dobânzile, taxele și impozitele, sume pe care nu ai cum să le anticipezi integral.
Nu e important doar pentru tine, ca antreprenor, să cunoști profitul operațional. În cazul unei eventuale investiții în firma ta, finanțatorii îți vor cere aceste cifre pentru că sunt relevante. Cu cât e mai mare profitul operațional, cu atât e mai clar că există cerere pentru produsele sau serviciile pe care le vinzi, dar și că vor investi într-o companie cu un grad mare de eficiență.
Profitul net
Profitul net reprezintă venitul rămas după ce toate cheltuielile, inclusiv impozitele și dobânzile, au fost plătite.
Profit net = Profit operațional – Impozite, taxe și dobânzi
De-abia acum poți să te bucuri cu adevărat! Profitul net este suma de bani cu care rămâne compania ta după ce sunt scăzute absolut toate cheltuielile. Sunt banii tăi pe care poți să îi retragi sub formă de dividende sau pe care poți să îi reinvestești, ca să crești eficiența companiei tale.
Concret, care sunt situațiile în care ești evaluat în baza profitului net:
- Atunci când se calculează valoarea impozitului pe profit pe care trebuie să îl plătești către stat
- Dacă vrei să obții un credit, atât băncile, cât și celelalte tipuri de instituții care acordă împrumuturi companiilor se bazează pe profitul net ca să analizeze condițiile în care îți pot acorda finanțarea. Profitul net este cel care va oferă o imagine clară asupra capacității de plată a companiei tale.
- Tot profitul net îi interesează și pe competitorii tăi atunci când studiază piața pe baza datelor obținute de la autoritățile fiscale.
- Pentru investitori și acționari, profitul net este crucial; o cifră consistentă le va oferi încrederea că gestionezi corect o afacere sănătoasă, pe care să-și dorească să o sprijine financiar în perspectiva propriului profit.
Trei pași prin care poți să crești profitul
Pasul 1 – Urmărești cheltuielile
Ca proprietar de afacere ar trebui să știi întotdeauna cum sunt cheltuiți banii care intră în companie. Unul dintre cei mai importanți pași pe care îi ai de făcut ca să îmbunătățești marjele de profit este urmărirea cheltuielilor. Altfel nu ai cum să eficientizezi costurile.
Dacă profit brutul și cel operațional sunt pozitive și sunt conforme cu planificările de profit făcute în anul anterior, dar profitul net nu arată așa cum ai anticipat, înseamnă că ai costuri de operare neesențiale, pe românește – ai niște costuri inutile, pe care ar trebui să le tai. Dacă nici profitul operațional nu e la nivelul estimat, înseamnă că ai costuri de operare mai mari decât poți să acoperi prin prețul pe care îl percepi pentru bunurile sau serviciile pe care le vinzi.
Într-un prim pas, ar trebui să pui pe hârtie cheltuielile de care nu depinde direct businessul, precum abonamente și beneficii suplimentare pentru birou, de exemplu gustările sau orice altceva identifici că are un preț prea mare raportat la beneficiile aduse echipei. Reduci aceste costuri mai întâi și apoi urmărești cum se schimbă cifrele din contabilitate, ca să știi ce faci în continuare.
Pasul 2 – Crești veniturile
Veniturile pot fi crescute prin majorarea prețurilor, creșterea numărului de clienți sau a numărului de produse vândute fiecărui client.
Creșterea prețurilor poate fi aplicată numai dacă există o cerere suficientă. Clienții trebuie să își dorească produsul cu adevărat ca să accepte să plătească prețuri mai mari. Nu este o operațiune ușor de realizat și poate necesita costuri suplimentare la început. Va fi nevoie să investești mai mult în promovare, marketing și publicitate. În cazul în care aceste activități nu sunt făcute așa cum trebuie, vei cheltui bani fără să vezi rezultate concrete. Mai mult decât atât, și dacă faci niște campanii bune, durează o perioadă până când piața va reacționa la ele, așa că tot nu vei vedea rezultate pozitive imediat.
Poți alege în schimb să încerci să vinzi mai multe tipuri de produse clienților pe care îi ai deja. Ca să aplici această strategie de upselling e nevoie să-ți cunoști foarte bine clienții, ca să identifici corect de ce alte produse conexe ar mai avea nevoie din portofoliul tău. Dacă nu nimerești, clientul se poate simți agasat de intenția ta de a-l forța să cumpere mai mult de la tine.
A treia metodă de creștere a veniturilor este suplimentarea numărului de clienți, iar aici ai nevoie de o prospectare eficientă a pieței, ca să știi cum să-i identifici fără să irosești timp sau resurse financiare.
Te-ar putea interesa și: Prospectarea pieței – moartea pasiunii. Noroc că există antidot.
Pasul 3 – Reduci costurile
Reducerea costurilor este o metodă bună de creștere a profitului, dar până la un punct. Poate face o companie mai eficientă și, deci, mai competitivă. Odată cu reducerea costurilor, ai putea reduce prețurile ca să atragi clienți de la concurenții tăi. De asemenea, poți utiliza această metodă ca să faci serviciile/produsele tale mai accesibile și să răspunzi astfel mai bine la nevoile pieței.
De cele mai multe ori, cele mai mari cheltuieli sunt cele care țin de resursa umană. Sunt antreprenori care vor alege să-și concedieze o parte din angajați ca să crească rapid profiturile. Trebuie să ai însă în vedere și reversul medaliei. Pe termen scurt vei vedea niște îmbunătățiri ale cifrelor, dar compania poate pierde plus valoarea pe care o aduceau acei oameni în materie de abilități și cunoștințe. Iar dacă privim din perspectiva macroeconomică, în cazul în care mai mulți antreprenori apelează la măsura concedierilor pentru eficientizarea costurilor, vor apărea efecte negative la nivelul economiei în ansamblul ei. Mai mulți oameni concediați înseamnă în primul rând mai puțini consumatori dispuși să cumpere pentru că vor rămâne fără resursele financiare necesare achizițiilor.
Să recapitulăm:
- Profitul e diferența dintre venituri și cheltuieli
- Avem trei tipuri de profit cu care operăm:
- Profit brut – vânzările minus costul bunurilor vândute.
- Profit operațional – profit brut minus costuri operaraționale
- Profit net – profit operațional minus taxe, impozite, dobânzi
- Putem aplica trei tipuri de metode ca să creștem profitul:
- scăderea cheltuielilor
- creșterea veniturilor
- scăderea costurilor
Mare atenție, dacă ai profit nu înseamnă neapărat că îți merge bine afacerea. E posibil să ai profit, dar cash flow-ul tău să fie deficitar, adică să fii în imposibilitatea de a face plăți curente.
Ca să te lămurești mai bine cum stau lucrurile cu cash flow-ul, de câte tipuri este, de ce e important să urmărești fluxul de numerar din compania ta, îți recomandăm să citești și: Care este mai important, cash flow-ul sau profitul?
[shortcode_newsletter]