Business News

Nouă propunere legislativă de ieftinire a RCA. Sunt vizate și service-urile auto

20 aprilie 2023, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Reglementată provizoriu prin plafonare, problema polițelor de asigurare obligatorie auto este readusă în atenție printr-o nouă propunere legislativă. Soluția identificată pentru ieftinirea RCA vizează un control suplimentar al service-urilor auto, acuzate că folosesc prețuri umflate în cazul reparațiilor decontate prin polițele de asigurare.

Inițiativa aparține unui grup de 20 de parlamentari și a fost înregistrată în această săptămână la Senat.

Schimbarea este necesară în contextul în care, după o creștere de peste 70% anul trecut, urmează o nouă majorare a prețurilor în anul 2023 pe fondul unei noi insolvențe a liderului de piață. 

Falimentele companiilor de asigurări din ultimii 7 ani au dus la o creștere a prețului RCA din cauză că pagubele lăsate în urmă pe piață trebuie suportate de Fondul de Garantare a Asiguraților care se finanțează tot din prețul RCA și de alinierea față de prețul natural de pe piață (adică prețul la care asigurătorii să poată face față daunelor). 

În acest context, după mai multe încercări eșuate, din 11 aprilie a intrat în vigoare proiectul ASF de plafonare a prețurilor polițelor RCA la nivelul din 28 februarie 2023.

Motivarea inițiatorilor

În opinia celor care doresc modificarea legii, plafonarea RCA-ului nu poate fi decât o măsură temporară, care nu adresează problema de fond şi nu va împiedica ajustarea prețurilor odată ce este înlăturat plafonul. 

„Plafonarea pe termen lung va descuraja intrarea pe piață a altor asigurători, și, mai mult îi va împinge pe cei existenți să iasă din piață. Iar asta în condițiile în care România are doar 8 companii active în piața RCA, spre deosebire de alte țări precum Polonia cu 21 de asigurători sau Bulgaria cu 16, iar despăgubirile medii plătite în România în baza polițelor RCA sunt mai mari, de aproximativ 2.160 euro față de 1.690 în Polonia, spre exemplu”, arată inițiatorii.

În opinia lor, unul din factorii care crește artificial valoarea despăgubirilor și, implicit, prețul RCA este practica service-urilor auto de a „suprataxa” serviciile prestate şi decontate în baza asigurărilor RCA. Lucrul acesta se întâmplă din cauza articolului 6 din legea 132/2017 care împiedică asigurătorii să aibă un control pe costurile facturate de service-urile auto. 

„De aceea, aceste service-uri au ajuns în practică să practice două seturi de prețuri. Cele normale de piață, și unele duble pentru reparații decontate prin RCA”, consideră inițiatorii.

Clienții prudenți suportă riscul

Conform inițiatorilor, al doilea factor care scumpește artificial polița RCA este sistemul de subvenționare a clienților cu risc ridicat și costuri ridicate de către clienții cu risc scăzut și costuri reduse. În prezent, asigurații cu risc ridicat sunt alocați la un preț plafonat către asigurători. 

„Plafonarea primelor pentru asigurații cu risc ridicat nu înseamnă, însă, că aceștia nu introduc riscul în sistem, sau că daunele pe care le provoacă nu mai au loc. Înseamnă doar că despăgubirile pentru acele daune trebuie suportate de alții. Asigurătorii, pentru a acoperi costul clienților riscanți, trebuie deci mai departe să crească prețul RCA pentru clienții prudenți. Astfel că, în final, clienții prudenți ajung să plătească mai mult pentru RCA pentru a subvenționa clienții riscanți. Fix cum nu ar trebui să funcționeze un sistem de asigurări”, susțin inițiatorii.

În opinia lor, noua propunere legislativă dă posibilitatea stabilirii unei relații contractuale de transparență și supraveghere între asigurătorii care suportă despăgubirile și service-uri. De asemenea, rămâne posibilitatea ca persoana păgubită să primească despăgubirile pentru daune.

Totodată, vizează eliminarea scumpirii artificiale a poliței RCA pentru clienții cu risc scăzut pentru a subvenționa clienții cu risc ridicat.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro