Amnistia fiscală a fost modificată cu noi condiții pentru firmele aflate în insolvență, în eșalonări de plată și pentru persoanele fizice
În Articol
- Modificările aprobate de Executivul de la Palatul Victoria sunt precizate în Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) 112 din 2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 959 din 25 septembrie 2024. Practic noua ordonanță modifică amnistia fiscală stabilită prin OUG 107/2024.
Schimbările legislative aduc noi modificări pentru amnistia fiscală aplicabilă unor categorii de debitori.
Este vorba de:
- societăților comerciale aflate în insolvență,
- instituții publice,
- persoanelor fizice care au restanțe bugetare din urmă cu patru sau cinci ani, 2019-2020
- contribuabilii care deja au decizii de eșalonare a unor restanțe bugetare.
„Prin aceste măsuri, Guvernul urmărește nu doar stabilizarea fiscală, ci și o reducere a presiunii asupra contribuabililor, în special a celor care se confruntă cu dificultăți financiare”, se precizează în textul legislativ al OUG 112/2024.
Firmele aflate în insolvență
Una dintre principalele modificări aduse prin această ordonanță este introducerea unui nou alineat (8) la articolul I, care vizează debitorii aflați în procedura insolvenței.
Administratorii speciali sau judiciari au acum obligația de a solicita acordul creditorilor pentru a accesa facilitățile fiscale prevăzute de Legea nr. 85/2014 privind prevenirea insolvenței și a procedurilor de insolvență.
Mai exact, prin noile precizări, guvernul și Ministerul de Finanțe precizează că amnistia fiscală se supun legislației insolvenței.
Având în vedere că în procedura insolvenței nu pot fi făcute plăți decât în condiții limitative (în special plăți curente, plăți conform planului de reorganizare), precizarea ajută la evitarea situațiilor în care autoritățile fiscale ar fi fost plătite înaintea altor categorii de creditori cu rang prioritar. Anularea dobânzilor și penalităților pentru persoanele fizice.
Anularea dobânzilor și penalităților pentru persoanele fizice
O altă modificare importantă adusă prin ordonanța de urgență vizează anularea dobânzilor și penalităților aferente obligațiilor bugetare stabilite prin decizii de impunere din oficiu pentru persoanele fizice, în special pentru veniturile din anii 2019 și 2020.
În acest caz, ordonanța prevede anularea acestor obligații accesoriale dacă sunt îndeplinite cumulativ două condiții: obligațiile bugetare principale stabilite sunt stinse până la termenul de plată prevăzut de lege, iar cererea de anulare a accesoriilor este depusă în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu.
Debitorii cu eșalonări la plată
Articolul IX din ordonanța de urgență a fost modificat pentru a introduce noi reglementări cu privire la debitorii care beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale. Conform noilor prevederi, aceștia pot beneficia de amânarea dobânzilor și penalităților aferente obligațiilor rămase de plată, cu condiția ca eșalonarea să fie finalizată până la depunerea cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
De asemenea, în cazul în care debitorii nu respectă condițiile impuse pentru amânarea plății accesoriilor, aceștia au posibilitatea de a solicita modificarea eșalonării în termen de 30 de zile de la primirea deciziei de pierdere a valabilității amânării. Dacă nu depun cererea în acest interval, organul fiscal va emite o înștiințare de plată, iar obligațiile fiscale vor trebui achitate în termen de 30 de zile de la comunicarea acestei înștiințări.
Reglementări aplicabile bugetelor locale
Ordonanța de urgență introduce, de asemenea, prevederi opționale pentru unitățile administrativ-teritoriale, care pot decide prin hotărâri ale consiliilor locale aplicarea facilităților fiscale prevăzute de ordonanță. Această opțiune oferă comunităților locale o flexibilitate mai mare în gestionarea creanțelor bugetare restante, permițând astfel o adaptare la condițiile financiare și economice specifice fiecărei regiuni.
Astfel, consiliile locale pot aproba proceduri pentru acordarea anulării unor obligații bugetare, cu respectarea dispozițiilor ordonanței, ceea ce ar putea conduce la o mai bună colectare a datoriilor și la reducerea presiunii fiscale asupra contribuabililor locali.
Ordonanța prevede că facilitățile fiscale de anulare a obligațiilor bugetare se aplică nu doar obligațiilor administrate de ANAF, ci și celor gestionate de alte instituții și autorități publice. În acest caz, contribuabilii pot depune cererea de anulare direct la instituția care administrează obligațiile respective, iar acestea vor fi soluționate conform procedurilor interne.