Business News

TVA stabilită din oficiu. Noua procedură de aplicare

13 mai 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat recent proiectul privind procedura de stabilire din oficiu a taxei pe valoarea adăugată.  Procedura include câteva etape distincte ce se referă la identificarea contribuabililor vizați de această măsură, notificarea lor de către ANAF și, în cele din urmă, impunerea din oficiu a taxei în cazul contribuabililor care nu respectă obligația depunerii declarației 311.

Termene.ro vă prezintă punct cu punct ce include procedura de impunere din oficiu a TVA, precum și mijloacele pe care le are la îndemână contribuabilul pentru a evita această impunere sau pentru a o anula.

Contribuabili vizați

Potrivit ANAF, această procedură vizează persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat și care au emis facturi și/sau bonuri fiscale pentru operațiuni economice efectuate în perioada de anulare a înregistrării în scopuri de TVA fără să-și fi îndeplinit obligația de completare și depunere a formularului (311) „Declaraţie privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată…”. Identificarea contribuabililor pentru care TVA se stabilește din oficiu se face prin consultarea Lista persoanelor impozabile care aveau obligația depunerii declarației 311 și care nu și-au îndeplinit această obligație, conform legii ce este generată lunar de sistemului informatic de interes strategic naţional (S.I.I.S.N.).

Notificarea contribuabililor

Persoanele identificate pe listă sunt notificate de către departamentul de specialitate al ANAF. Dacă în urma notificării contribuabilul nu depune declarația 311 și nici nu își exercită dreptul de a fi ascultat în cadrul acestei proceduri, atunci se va emite o nouă notificare.

Stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate

După expirarea termenului de 20 de zile de la data comunicării notificărilor privind nedepunerea în termen a declaraţiilor, compartimentul de specialitate va stabili din oficiu taxa pe valoarea adăugată datorată. În situația în care în facturile și/sau rapoartele Z emise nu există informații privind taxa pe valoarea adăugată, stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adăugată se efectuează aplicând cota standard de taxă, potrivit prevederilor legale în vigoare. 

Emiterea și comunicarea deciziei de impunere

Pe baza referatului privind impunerea din oficiu, compartimentul de specialitate întocmește formularul „Decizie de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorată de către persoanele impozabile prevăzute la art.11 alin.(6) și alin.(8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”. Potrivit ANAF, decizia de impunere se întocmește pentru fiecare lună pentru care persoana impozabilă avea obligația depunerii declarației 311.

Anularea deciziei de impunere

 În situația în care persoana impozabilă depune, în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere din oficiu, declaraţia 311 pentru taxa pe valoarea adăugată aferentă lunii pentru care a fost emisă decizia de impunere, decizia de impunere se anulează de organul fiscal la data depunerii declarației de impunere, potrivit art.107 alin.(5) din Codul de procedură fiscală.
În cazul în care contribuabilul depune declaraţia 311 după termenul prevăzut la art. 107 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, compartimentul de specialitate comunică contribuabilului faptul că declarația nu se prelucrează, iar sumele stabilite prin decizia de impunere din oficiu se menţin.

Transmiterea datelor în evidenţa pe plătitori

Compartimentul de specialitate transmite deciziile de impunere din oficiu, care au fost comunicate persoanelor impozabile, respectiv deciziile de anulare a deciziei de impunere din oficiu emise către serviciul/compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori.

 

 

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro