Business News

Erorile portalului ONRC. Cum reacționează mediul de afaceri la problemele platformei Registrului Comerțului

18 august 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Avocații și juriștii specializați în dreptul firmelor sunt probabil persoanele care lucrează cel mai des cu noua platformă a ONRC. Ei sunt specialiștii care îi ajută pe antreprenori să înființeze firme, să schimbe acte constitutive, să înregistreze sedii sau decizii ale acționarilor.

myportal.onrc.ro este adresa portalul Registrului Comerțului.

Ghișeul e preferat portalului

Concluzia lor este că noua platformă este aproape imposibil de folosit, mai ales dacă ai de făcut mai mult de zece solicitări pe zi.

„Pfiu, da, este o platformă nouă. Atât cred că se poate spune de bine. Poate o să fie mai bine peste o săptămână, dar nu sunt informatician. Însă, săptămâna trecută am avut o zi cu vreo peste 20 de înregistrări pe portal. Pur și simplu nu am putut să fac mai mult de 8, 8 sau 7, nu mai rețin. Nu mă lăsa portalul. Completam datele și, când să dau OK, apărea că platforma analizează. Rămânea blocată așa. Singura șansă era să mai încerci o dată, doar că trebuia să completezi datele din nou. E ca și cum ai face o cerere pe hârtie de 20 de ori ca să o ia poștașul”, ne explică Niculina Georgescu, avocat în domeniu la o casă de avocatură.

Pățaniile sale nu sunt singulare.

„Am depus o modificare înregistrată pe 30 iulie, care este nesoluționată și acum. Platforma îmi generează un nou termen. Până acum, să fac aceleași operațiuni prin intermediul vechii platforme dura trei zile”, povestește Andreea Simion.

Rezervările de nume de firmă

O altă comparație realizată de aceasta: „O rezervare de denumire, pe care o făceam în 3 minute pe vechea platformă, ieri mi-a dat vreo patru erori și, după completarea inutilă a multiplelor date, am reușit. Mi-a luat vreo oră, fără să adun pauzele în care am zis că e inutil să stau să aștept”.

„La înregistrarea unei societăți, astăzi am completat datele asociatului de nu mai puțin de 8 ori, dar din nou, după mai mult de o oră, am învins, am înregistrat cererea și am reușit să plătesc taxa. Poate îmi vor soluționa cererea într-o lună”, mai povestește Andreea Simion.

Platformele online, pe grupurile de avocați, comentariile sunt cu sutele despre faptul că noua platformă a ONRC are dese erori. Unii dintre avocați regretă vechiul portal.

„Vechea platformă funcționa. Acum se blochează la fiecare pas, dar anunțurile publice spun că înființezi societatea în 15 minute pe noul portal. Sistemul în sine funcționa perfect: azi depuneai, cel târziu mâine se înregistra cererea și, cel târziu poimâine, ți se soluționa cererea, iar următoarea zi ți se eliberau documentele. Acum, soluționarea durează o săptămână, iar unii colegi avocați semnalează și termene de o lună”, scrie Silvia Uscov pe un grup al avocaților.

Aceasta semnalează și faptul că avocații încep să vină din nou la ghișeele Registrului Comerțului, pentru că astfel o sesizare se rezolvă mai repede.

„De la digitalizarea de care ne bucuram pe un sistem funcțional, mulți colegi au început să viziteze din nou ghișeul ORC cu dosarul cu șină în mână. Timpul la coadă a ajuns să fie mai mic decât cel de parcurgere online a procedurii”, mă scrie Uscov.

Salariații ONRC de la biroul din București au vrut să protesteze

Sincopele portalului ONRC fac ca angajații să rezolve manual, pe platformă sau la ghișeu, solicitările de înregistrare sau eliberare documente depuse de profesioniștii din domeniu sau de antreprenori.

Salariații Registrului Comerțului ne-au explicat ce înseamnă pentru ei faptul că platforma este una cu foarte multe erori.

„O cerere înregistrată cumva online, în pauzele în care funcționează, dar care nu este realizată automat de portal, trebuie finalizată de un angajat. Acesta trebuie să verifice din nou toate etapele. Este o mică nebunie în toate birourile Registrului. Pentru că noi suntem în București, suntem sunați din toată țara. Colegii ne întreabă când se rezolvă, că nu mai fac față. Lucrăm peste program, este presiune pusă din partea conducerii. Nu este normal”, ne spune una dintre angajatele ONRC. Am decis să nu-i publicăm numele la solicitarea sa.

O colegă de-a sa ne-a confirmat că cererile depuse la ghișeu sunt de câteva ori mai multe ca înainte. „Oamenii care stau aproape de sediul Registrului preferă să vină la ghișeu să depună o cerere decât să facă operațiunea în fața laptopului. Consideră că este mai sigur și mai rapid așa. Problema este că asta înseamnă mai multă muncă pentru noi, o activitate care nu poate fi susținută”, ne spune femeia.

Aceasta ne mai povestește că, marți, 13 august, unei colege i s-a făcut rău de la stres și căldură și a avut nevoie de Ambulanță pentru a-și reveni. „Sincer, am vrut să ieșim să protestăm în fața clădirii, să întrerupem munca. Unii colegi au spus că doar așa o să fim luați în serios. În cele din urmă, s-a decis să nu facem scandal”, ne mai spune salariata ONRC.

Conducerea ONRC crede că problemele se vor rezolva

Conducerea Registrului Comerțului a emis un comunicat prin care dorea să precizeze că platforma, deși are erori, este utilă.

„De la lansarea noului sistem pe 26 iulie, au fost înregistrate în total 145.888 de solicitări la nivel național, dintre care 87.595 au fost depuse prin intermediul portalului online. Dintre acestea, o proporție semnificativă a fost procesată automat, în special pentru rezervări de denumiri de firmă și furnizarea de informații din Registrul Comerțului”, se menționează în comunicat.

În document, ONRC anunță că „68.916 din cele 87.595 de solicitări primite online au fost soluționate automat prin noul portal, fără a fi necesară intervenția unui operator uman”.

Diferența de solicitări, atât cele depuse online, cât și cele fizice, „necesită intervenția manuală a celor aproximativ 1.200 de angajați ai

 ONRC din întreaga țară. Pentru a face față acestui volum, termenele de soluționare vor fi prelungite până la sfârșitul lunii septembrie, iar cererile vor fi soluționate în ordinea depunerii”, mai este notat în comunicatul Registrului Comerțului.

Activitatea firmelor, afectată

Pe lângă nervii și timpul pierdut al avocaților, antreprenorilor și chiar al angajaților ONRC, portalul Registrului Comerțului afectează și practic activitatea firmelor.

Prima consecință este relația cu băncile. Instituțiile bancare nu pot verifica live solicitările de credite sau eliberare carduri depuse de un administrator de firmă care vine într-o agenție.

„Am informat clienții, inclusiv pe site-ul propriu, despre lucrările de mentenanță pentru site-ul ONRC. Pentru perioada cât portalul ONRC nu a funcționat, s-a utilizat Certificatul Constatator prezentat de client și valabil pentru derularea activităților de creditare/inițiere/continuare a relației de afaceri cu clienții existenți și/sau potențiali ai băncii”, ne-au transmis încă de săptămâna trecută reprezentanții unei bănci.

A doua consecință este în relația cu Fiscul. Agenția Națională de Administrare Fiscală cere documente actualizate ale firmelor în diferite momente, de la controale până la menținerea activă a firme.

Prelungirea sau actualizarea sediului firmei la ANAF riscă să nu fie realizată la timp și Fiscul poate începe procedura de dizolvare a societății comerciale.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro