• Patronatele din transportul de mărfuri anunțau în 2022 că au un deficit de aproape 70.000 de șoferi de camion. Deși au trecut aproape 14 luni de la adoptarea legii care permite și angajarea tinerilor între 18 și 21 de ani ca șoferi de camioane și TIR-uri, administratorii firmelor de transport ezită sau chiar nu iau în calcul să dea mașinile de zeci de mii de euro pe mâna unor „copii”.

Vârsta minimă de obținere a permisului auto pentru categoriile C, CE, D și DE a fost redusă în România, din luna februarie 2023, cu trei ani. Dacă până în februarie 2023, șoferii profesioniști care conduceau un TIR trebuiau să aibă minimum 21 de ani, de atunci un tânăr de numai 18 ani poate fi legal la volanul unui vehicul de mare tonaj. Noua lege a transpus în practică o directivă europeană, în condițiile în care întregul continent se confruntă cu o lipsă a șoferilor de autocamioane.

Ce s-a schimbat în legislație

Categoria de permis auto C cuprinde autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată este mai mare de 3.500 de kilograme, iar categoria CE cuprinde ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria C și o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 de kilograme.

Conducătorii auto care dețin permis categoria B (autoturisme) se pot înscrie la școala de șoferi pentru camioane chiar de la vârsta de 18 ani și de la 21 de ani pentru categoria D (microbuze și autocare).

Mai întâi un stagiu de practică

Elena Frandeș, președintele Sindicatului Lucrătorilor din Transporturi, spune că ideea ca un tânăr de 18 ani să fie lăsat să conducă un mastodont de zeci de tone este o aberație din punctul ei de vedere.

„Ce facem cu copiii ăștia? Le punem 40 de tone în mână? Nu ne ajunge câte accidente se întâmplă zilnic pe șoselele noastre, în care sunt implicați șoferi de 21 de ani sau mai tineri? Nu poți lăsa un transport cu substanțe explozive sau agabaritic pe mâinile unui copil de 18 ani. Nu am face altceva decât să punem gaz pe foc”, atrage atenția Elena Frandeș.

Radu Hoza, administrator la patru firme de transport marfă din România, consideră că noua lege poate fi utilă, dar doar la angajarea tinerilor sub 21 de ani ca ajutor de șofer, explică el.

„Tinerii de 18 ani sunt un pic necopți, dar trebuie să le oferim încredere. Părerea mea este că ei vor fi angajați într-o primă fază ca ajutoare”, este opinia lui Radu Hoza.

De altfel, pe forumurile de specialitate, firmele de transport angajează tineri sub 21 de ani doar pentru stagii de pregătire în vederea preluării volanului unui camion după minimum șase luni.

În opinia lui Radu Hoza, tinerii care doresc să devină șoferi de TIR ar trebui să facă o școală de cel puțin șase luni în domeniu. În lipsa unei educații adecvate, firmele de transport îi formează pe banii lor pe șoferii de camioane.

„Noi școlim încă trei săptămâni șoferi care au obținut legal permisul, dar care nu au habar să gareze sau să lege marfa, ceea ce ar trebui să facă un șofer profesionist”, explică el realitatea cu care se confruntă cei mai mulți transportatori de marfă din România.

Deficit de 70.000 de șoferi de TIR

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) precizează că țara noastră are un deficit de peste 70.000 de conducători auto profesioniști și subliniază că, până la 21 de ani, conducătorii de camioane nu pot ieși din România.

„Chiar dacă vine cu întârziere, această lege poate să ajute în următorii ani atât industria transporturilor rutiere, cât și economia națională. În perspectiva adoptării generale la nivel european a vârstei de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere categoria C și CE care le va permite tinerilor să conducă autocamioane și în trafic internațional, România va avea deja pregătită industria și forța de muncă profesionistă, calificată pentru această activitate”, susțin reprezentanții UNTRR.

Salariul mediu net al unui șofer de TIR în România trecea de 1.820 de euro încă din 2019, conform unui studiu realizat de KPMG. Însă, acest lucru nu este destul de atrăgător pentru șoferi. Mulți preferă să lucreze în afara țării, la firme de transport străine, unde salariile sunt mult mai mari, iar condițiile de lucru mult mai bune.

Potrivit KPMG, media veniturilor lunare ale șoferilor de camion, în 2019, este de 3.630 euro în Belgia, 3.190 euro în Austria, 2.970 euro în Germania.

Media europeană este de 2.058 euro, în timp ce în România este de 1.820 euro, potrivit KPMG.

„În prezent, șoferii sunt angajați în România ca muncitori necalificați, cu salariu minim pe economie”, spune președintele Sindicatului Lucrătorilor din Transporturi.

La sfârșitul anului 2021, în România, erau înregistrate 40.000 de firme de transport care aveau împreună 170.000 de camioane.

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe