Business News

Totul despre codul de identificare digitală care va fi atribuit de ANAF fiecărui român cu CNP

1 august 2024, de , in
Loading the Amira Audio Citește articolul...

Această propunere are la bază procesul de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), susțin reprezentanții Ministerului de Finanțe în nota de fundamentare a proiectului.

Astfel, la data de 25 ianuarie 2022, s-a decis demararea discuțiilor de aderare cu România, context în care, la reuniunea ministerială a Consiliului OCDE din luna iunie 2022, ca primă etapă a acestui proces, a fost adoptată Foaia de Parcurs pentru România, elaborată de Secretariatul OCDE cu contribuția a peste 20 de comitete tehnice și structuri subsidiare.

CID-ul ar trebui atribuit până la finalul anului 2024

Din informațiile obținute de Termene.ro, Ministerul de Finanțe și ANAF doresc ca românii să aibă un cod de identificare fiscală cel târziu din luna decembrie 2024.

Utilizarea la nivel internațional a numărului de identificare alocat unui contribuabil în țara sa de reședință are scopul de a eficientiza activitatea de administrare fiscală și schimbul de informații. În acest fel se evită dubla impozitare a unui venit, adică un venit este impozitat în cel puțin două țări și, mai ales, se evită situația în care un venit nu este declarat și, drept urmare, nu este impozitat.

„Așa cum se cunoaște, schimbul de informații este cea mai eficientă modalitate de combatere a fraudei fiscale”, susțin reprezentanții ministerului.

În ceea ce privește sistemele digitale, structura numărului de identificare digitală, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea acestuia se aprobă printr-un viitor ordin al președintelui ANAF.

Introducerea numărului de identificare digitală, alternativ CNP-ului

În proiectul de ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, se prevede:

Cum se acordă CID-ul pentru străini, pentru nerezidenți

Procedura de înregistrare fiscală a persoanei nerezidente se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

Organul fiscal central poate să înregistreze fiscal, la solicitarea unei instituții de interes public, în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, o persoană nerezidentă care nu deține cod de identificare fiscală în sensul art. 82.

O persoană nerezidentă care nu deține cod numeric personal și este subiect într-un raport juridic fiscal, se înregistrează fiscal și primește un număr de identificare fiscală unic pe care îl va utiliza pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale.

În cazul contribuabilului/plătitorului nerezident, declarația de înregistrare fiscală trebuie să cuprindă și datele de identificare din țara de rezidență, inclusiv codul de identificare fiscală atribuit de țara sa de rezidență.

Ce este identificatorul nefiscal

În relația cu organul fiscal central, orice persoană sau entitate care nu este subiect într-un raport juridic fiscal și care are obligația sau optează pentru îndeplinirea unor obligații stabilite de lege, solicită atribuirea unui identificator nefiscal.

Cererea prin care se solicită atribuirea identificatorului nefiscal cuprinde: datele de identificare ale solicitantului, datele de identificare ale împuternicitului, precum și informații privind motivul solicitării.

Structura identificatorului nefiscal, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea identificatorului nefiscal se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

Identificatorul nefiscal nu reprezintă cod de identificare fiscală conform titlului IV „Înregistrarea fiscală” din prezenta lege.

Începe să iei decizii bazate pe date
Alege una dintre soluțiile Termene.ro