Totul despre codul de identificare digitală care va fi atribuit de ANAF fiecărui român cu CNP
În Articol
- Un proiect de modificare a codului de procedură fiscală inițiat de Ministerul de Finanțe prevede ca Agenția Națională de Administrare Fiscală să aloce oricărei persoane fizice un număr de identificare digitală atribuit în scop fiscal, care să fie utilizat de persoanele fizice în locul CNP-ului.
- La solicitarea persoanei fizice, acest număr va fi comunicat fie prin utilizarea serviciului „Spațiul privat virtual”, fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare în mediu electronic (de exemplu, o aplicație pusă la dispoziția persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon).
- Astfel, o persoană fizică poate alege să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal utilizând acel număr de identificare digitală în scop fiscal, în locul codului numeric personal.
- Termene.ro a studiat proiectul pus în dezbatere de Ministerul de Finanțe și vă prezintă metodologia prin care o persoană fizică va avea și un cod de identificare fiscală.
Această propunere are la bază procesul de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), susțin reprezentanții Ministerului de Finanțe în nota de fundamentare a proiectului.
Astfel, la data de 25 ianuarie 2022, s-a decis demararea discuțiilor de aderare cu România, context în care, la reuniunea ministerială a Consiliului OCDE din luna iunie 2022, ca primă etapă a acestui proces, a fost adoptată Foaia de Parcurs pentru România, elaborată de Secretariatul OCDE cu contribuția a peste 20 de comitete tehnice și structuri subsidiare.
CID-ul ar trebui atribuit până la finalul anului 2024
Din informațiile obținute de Termene.ro, Ministerul de Finanțe și ANAF doresc ca românii să aibă un cod de identificare fiscală cel târziu din luna decembrie 2024.
Utilizarea la nivel internațional a numărului de identificare alocat unui contribuabil în țara sa de reședință are scopul de a eficientiza activitatea de administrare fiscală și schimbul de informații. În acest fel se evită dubla impozitare a unui venit, adică un venit este impozitat în cel puțin două țări și, mai ales, se evită situația în care un venit nu este declarat și, drept urmare, nu este impozitat.
„Așa cum se cunoaște, schimbul de informații este cea mai eficientă modalitate de combatere a fraudei fiscale”, susțin reprezentanții ministerului.
În ceea ce privește sistemele digitale, structura numărului de identificare digitală, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea acestuia se aprobă printr-un viitor ordin al președintelui ANAF.
Introducerea numărului de identificare digitală, alternativ CNP-ului
În proiectul de ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, se prevede:
- Se propune utilizarea de către persoanele fizice a unui număr de identificare digitală, ca o alternativă la CNP, pentru funcționarea corectă a sistemelor digitale care solicită utilizarea CNP-ului persoanelor fizice.
- Astfel, o persoană fizică poate alege să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal utilizând numărul de identificare digitală în locul CNP-ului.
- Orice persoană fizică majoră care deține cod numeric personal poate solicita organului fiscal central alocarea unui număr de identificare digitală, atribuit în scop fiscal, care să fie utilizat la interacțiunea persoanei fizice cu sistemele digitale în care se solicită identificarea sa prin înscrierea codului numeric personal.
- Odată cu solicitarea deschiderii unui cont bancar, a unui cont de plăți sau a închirierii unei casete de valori, instituțiile de credit, instituțiile de plată și instituțiile emitente de monedă electronică transmit organului fiscal central solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală, pentru persoanele fizice nerezidente sau pentru persoanele juridice care nu dețin cod de identificare fiscală.
- În cazul în care solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală se realizează prin intermediul aplicației online a ANAF, numărul de identificare fiscală sau, după caz, codul de înregistrare fiscală se comunică instituției de credit, instituției de plată sau instituției emitente de monedă electronică prin aplicația online, pentru a fi înregistrat în evidențele informatice ale acesteia.
Cum se acordă CID-ul pentru străini, pentru nerezidenți
Procedura de înregistrare fiscală a persoanei nerezidente se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.
Organul fiscal central poate să înregistreze fiscal, la solicitarea unei instituții de interes public, în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, o persoană nerezidentă care nu deține cod de identificare fiscală în sensul art. 82.
O persoană nerezidentă care nu deține cod numeric personal și este subiect într-un raport juridic fiscal, se înregistrează fiscal și primește un număr de identificare fiscală unic pe care îl va utiliza pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale.
În cazul contribuabilului/plătitorului nerezident, declarația de înregistrare fiscală trebuie să cuprindă și datele de identificare din țara de rezidență, inclusiv codul de identificare fiscală atribuit de țara sa de rezidență.
Ce este identificatorul nefiscal
În relația cu organul fiscal central, orice persoană sau entitate care nu este subiect într-un raport juridic fiscal și care are obligația sau optează pentru îndeplinirea unor obligații stabilite de lege, solicită atribuirea unui identificator nefiscal.
Cererea prin care se solicită atribuirea identificatorului nefiscal cuprinde: datele de identificare ale solicitantului, datele de identificare ale împuternicitului, precum și informații privind motivul solicitării.
Structura identificatorului nefiscal, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea identificatorului nefiscal se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.
Identificatorul nefiscal nu reprezintă cod de identificare fiscală conform titlului IV „Înregistrarea fiscală” din prezenta lege.