Loading the Amira Audio Citește articolul...

Rivali și competitori în antreprenoriatul românesc (VII)

“Secretul unei diete echilibrate înseamnă să ții câte un pahar de vin bun în fiecare mână” – din înțelepciunea populară!

Iubitor de artă, colecționar de pictură românească, multiplu campion mondial la pescuit într-o subcategorie exotică (pescuitul la muscă artificială) și antreprenor în domeniul vinului, Fernando Mihăilescu este ceea ce se cheamă: un tip plurivalent și cosmopolit. Absolvent al Academiei Navale «Mircea cel Bătrân» din Constanţa și fost ofițer de navigație, cel supranumit în presa de peste ocean «Black Sea Warrior», în urma câştigării unui open chiar pe teritoriul american, acesta s-a decis în urmă cu mai bine de două decenii să-și urmeze pasiunea și să facă pasul către antreprenoriatul viticol. Prima mutare serioasă după tatonări și experimente a fost în 2009 când a achiziționat 1,5 hectare de viță de vie în regiunea Dealu Mare. Au urmat investiții în tehnologie, extinderea podgoriei, parteneriate cu furnizorii de logistică, dezvoltarea distribuției, plus o sumă de alte lucruri imperios necesare consolidării afacerii.

 

 În ediția cu nr VII a rubricii “Rivali și competitori în antreprenoriatul românesc”, vom survola, la capătul unui dialog confesiv, povestea cramei Ferdi laolaltă cu provocările, satisfacțiile și dificultățile meseriei de oenolog. Ce înseamnă să activezi într-o industrie autohtonă care a produs în 2023 circa 4,4 milioane de hectolitri de vin, care sunt raporturile de business cu o piață neaoșă evaluată în 2024 la peste 500 de milioane de euro, cu ce probleme se confruntă antreprenorii de vin românesc, plus multe altele.

 Dragă Fernando, cum a început aventura ta antreprenorială în lumea vinului și cum a luat naștere Crama Ferdi? Ai studiat piața în prealabil, ai venit cu un business plan?

Probabil ca rigorile școlii militare urmate în cadrul Academiei Navale “Mircea cel Batrân” din Constanța și faptul ca am profesat câțiva ani ca ofițer de navigație, m-au făcut să-mi doresc să fiu propriul meu stăpân. Nu a fost deloc ușor, mai ales în mediul economic instabil de după ’90, asumându-mi mai multe riscuri antreprenoriale, precum cele din industria alimentară sau textilă.

În anii ce au urmat am avut ocazia sa mă întâlnesc, în diverse ocazii, cu vinuri deosebite din lumea largă, în peregrinările și întâlnirile mele cu diverși colaboratori la Paris si Viena. Astfel că plăcerea de a savura un vin bun mi-a intrat incet, dar sigur, în sânge și am început să vizitez zone viticole renumite în lume cu crame boutique, invațând, de la fiecare, cum se face vinul de excepție. Primul vin, produs de Crama Ferdi, a fost in 2009, pe care l-am băut alături de prieteni; aceștia, apreciindu-l, m-au încurajat în demersul meu, ajungând ca producția din 2010 să o imbuteliez în primele sticle de vin.

 Și dacă tot am pomenit de antreprenoriat, ce înseamnă pentru tine termenul ăsta de antreprenor, cum l-ai defini? Îmi poți da câteva nume de antreprenori pe care îi admiri și pentru ce anume?

Eu ajungând sa produc vin dintr-o mare pasiune pentru aceasta licoare nobilă, nu am asociat niciodată termenul de antreprenor cu munca mea la cramă. Dar, intr-adevar, în momentul în care am început sa organizăm degustări și să avem colaborări cu restaurante și diverse locații premium, am realizat ca fac parte din micul antreprenoriat care își face loc timid în aceasta lume a vinului românesc.

Nu pot să spun că admir punctual un antreprenor, eu mai degrabă identificându-mă  în mediul economic cu un sportiv de performanță. Fiind la randul meu sportiv, pescar la muscă artificială si campion mondial, am utilizat în munca mea multe din calitățile pe care le are un sportiv: determinare, disciplină si seriozitate; fără acestea, oricât ai fi de pasionat de vin, putând să dai greș.

 Cum stăm cu piața vinului autohton în 2024? Cum vede cineva din interior această industrie și ce ne lipsește ?

Trăim vremuri cu provocări pentru tot mediul de afaceri, în special pentru micii antreprenori. Noi ne aflăm mereu într-o dinamică privind actualizarea noastră ca și cramă, la fel și orientarea vânzărilor către publicul iubitor de vinuri Ferdi. Din pacate, anii de după pandemie, nu mai permit o statistică exactă, mediul economic fiind foarte sensibil la schimbările geopolitice iar comportamentul consumatorului fiind rapid influențat. Industria vinului, cu atat mai mult, fiind afectată si de riscurile climatice pe care le putem observa toți cu ochiul liber.

 Care sunt etapele cheie în procesul de producție a vinului la Crama Ferdi și ce tehnici speciale folosiți pentru a vă diferenția vinurile?

Prioritatea noastră a fost, întotdeauna, atingerea excelenței în producția de vinuri, știind că vinul de calitate își are obârșia în vie. Ca urmare, după un atent proces de îngrijire a viei, începem selecția pe fiecare butuc în parte iar, la final, recoltăm manual în lădițe, în vederea obținerii unor struguri de primă clasă. Sistemul de vinificație este unul de perspectivă îndelungată, incepand cu fermentarea vinurilor roșii care se intampla tot in barrique iar apoi maturarea, intre 1 si 2 ani, în barrique-uri de stejar francez, american si românesc, unde nu uităm de ele în toată această perioadă, ci le mutam periodic, ca vinurile sa se bucure de toate tipurile de barrique pe care le avem, iar la finalul procesului de maturare sa aibă amprenta specifică vinificatorului.

Principiul nostru «less is more» se observă începând cu intervenția minimă în procesul de vinificație, vinurile transmițând adevărata esență a terroir-ului din care provin, și finalizând cu denumirile acestora, care au legătură cu memoria afectivă a făuritorului lor. Vinurile Cramei Ferdi se disting prin naturalețe, consistență, aciditate și eleganță. Utilizarea metodei tradiționale de făcut vinul are ca rezultat o gamă de vinuri echilibrate și rafinate.

Unde sunt comercializate vinurile Cramei Ferdi?  În industria berii artizanale, de pildă, micii producători de vin se lovesc de problema unui anumit tip de monopol când vine vorba despre distribuția în marile supermarketuri. Se întâmplă la fel și în industria producătorilor de vin? Ai încercat să intri și pe piața mainstream? 

Având un produs premium, ne adresăm în principal locațiilor care vor, la rândul lor, să ofere calitate clientului. Astfel, vinurile noastre se pot găsi în restaurante unde chefi iscusiți pregatesc meniuri deosebite care pot fi asociate foarte bine cu vinul bun, în baruri și magazine de vinuri care organizează și degustări cu cei care doresc sa cunoască în detaliu arta vinului si bineînțeles, la crama noastră.

 Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat în dezvoltarea cramei și care sunt realizările de care ești cel mai mândru?

Eu fiind primul consumator al vinurilor mele, le făuresc după propriul gust si plăcere. Astfel ca, cea mai mare provocare a fost aceea de a cuceri si gusturile iubitorilor de vin iar cea mai mare mandrie este aprecierea de care avem parte, acest lucru motivandu-ne si pentru viitor. Ca si provocări tehnice in dezvoltarea unei crame pot sa enumar: găsirea unui teren adecvat pentru viță-de-vie, cu sol și climă favorabile, pregătirea solului pentru plantare, protejarea recoltelor, stresul provocat de conditiile meteo, respectarea reglementărilor in vigoare privind producția de vin, crearea unei identități vizuale deosebite si atractive. Iar ca si realizari notabile menționez obținerea de premii la competițiile de vin, clienții fideli care sunt alături de noi, diversificarea gamei de produse, crearea de experiente enoturistice.

 Ce părere ai despre Inteligența Artificială? Crezi că îți poate ajuta afacerea? O să ajungă vreun roboțel să-ți culeagă vița-de-vie?

Chiar dacă nu e domeniul meu și nu mă pricep, recunosc aportul digitalizarii si pe cat posibil încerc sa mă folosesc de tehnologie dar oricum, in cazul meu, la un nivel foarte mic. Cine stie, pe viitor poate fiul meu, Paul Mihailescu va avea oportunitatea sa lucreze mai mult cu tot ce înseamnă soft-uri pentru agricultura si ferme. Pentru mine încă sunt mai practice metodele tradiționale de munca pe care le si inteleg mai bine.

  Dacă tot am pomenit de era digitală, se pot comanda online? Vinzi mai mult în online sau prin rețelele de distribuție offline?

Da, vinurile se pot comanda atât direct din magazinul nostru online precum și din alte magazine online cu care colaborăm. Piața este accesată de consumator cam în aceeași masura, atât online cat si offline, acesta utilizand ambele parghii, în funcție de cea care îi este mai la îndemână.

 Ce planuri există pentru viitorul Cramei Ferdi și ce noi proiecte sau inițiative pregătiți pentru a continua să inovați și să creșteți?

În ceea ce ne privește, creșterea se referă la calitate, sa fim an de an mai buni decat am fost anul anterior. Iar cei care ne iubesc vinurile au fost mereu plăcut surprinși de planurile noastre, respectiv de fiecare lansare a unei noi etichete, de evenimentele de degustare si aspectul mereu in schimbare al cramei noastre, noi dezvoltând-o cărămidă cu cărămidă. Restul de inițiative nu le voi dezvălui, aș dori să fie descoperite, treptat, de cei care ne urmăresc și vor sa fie mereu actualizati cu munca noastra.

În ce constă turismul viticol la Crama Ferdi? Ce le oferi celor care îți vizitează crama?

La Crama Ferdi, cei care ne calcă pragul, au o experienta completă, de la intalnirea cu noi cei care producem vinul si administrăm crama (eu, fiul meu și soția mea), pana la un tur de crama cu degustare asociată cu cateva produse gastronomice tot locale. Desi crama noastra este micuta, iubitorii de Ferdi sunt incantati de sentimentul familial pe care aceasta il oferă si de vinurile bune pe care unii le descoperă chiar și pentru prima oară.

N-o să te întreb, cum spunea o reclamă de pe vremuri, cu stai cu dragostea, ci cum stai cu rivalii și competitorii care activează pe aceeași nișă ca a ta? Vizitezi și alte crame, prețuiești și alte vinuri autohtone?

Pe cei de pe aceeași nișă cu mine nu ii consider rivali, ii consider colegi, a căror părere contează pentru mine si care, la randul lor, fac vinuri pe care, de multe ori, le apreciez si eu, și mereu vizitez alte crame, atât din România cât si din străinătate.

Câteva motive pentru care un iubitor de vin ar alege vinurile Cramei Ferdi? Și ce nume recomanzi în mod special (albe/seci/rose/roșii) ca fiind cele mai reușite?

 Păstrăvul este simbolul cramei noastre, el regasindu-se si pe etichetele vinurilor si simbolizeaza naturaletea acestor vinuri data de interventia minima in procesul de vinificatie si care reflecta calitatea strugurilor din care le producem. Ulterior, cum am mentionat si mai sus, utilizarea anumitor procedee specific de fermentare si maturare fac ca vinurile Cramei Ferdi sa fie complexe, elegante si catifelate.

Toate vinurile noastre sunt reprezentative pentru gamele lor dar, de-alungul timpului, unele au devenit emblematice si datorita cupajelor din care sunt create: Cuvee Paul, Cuvee Pitigaia, Cuvee Francisc si Cuvee Unchiu Puiu (la vinurile rosii), cupajul alb Cuvee Alexandra si cupajul Rose Cosmina.

Ne-am făcut un obicei în a încheia fiecare interviu cu câte o glumă. Știi vreun banc cu sau despre vinuri?

Normal! Vorba aia, nu cred să existe pescar sau iubitor de vin care să nu știe și să nu iubească bancurile. Pentru că sunt și pescar și iubitor-creator de vin, o să-ți spun unul cu un pescar iubitor de vin.

Te rog…

Un pescar prinde peștișorul fermecat. “Om bun cu suflet bun, îi spune el pescarului, dă-mi drumul că-ți voi îndeplini trei dorințe.” “Ok, zice pescarul: Fă ca râul ăsta să se transforme tot în vin de la Crama Ferdi.” Peștișorul dă din aripioare și brusc tot râul se transformă în vin alb sec de la Crama Ferdi. “Hai, și a doua dorință, repede-repede, că mă sfârșesc!” – zice peștișorul. Stă pescarul vreo câteva minute chinuit de gânduri, ce să ceară, ce să ceară, la un moment dat zice: “Fă ca toate pietrele astea mari de pe mal să se transforme în butoaie de vin de la Crama Ferdi.” Hocus-pocus, dă peștișorul din aripioare și în locul pietrelor apar sute de butoaie pline de vin de la Crama Ferdi. “Și a treia dorință, repede-repede, care e a treia dorință, că mor aici – îl zorește peștișorul. Stă pescarul măcinat de gânduri, ce să mai ceară, ce să-și mai dorească…”Hai omule, mai repede…”, la care pescarul izbucnește eliberator: “Hai, mai dă-mi un pahar de vin de la Crama Ferdi și du-te de-aici”

 

Despre Termene.ro

Dacă tot sunteți aici, Termene.ro vă recomandă să vă abonați la newsletterul Cafeaua de la 7, care vă oferă ocazia să citiți tot ce s-a întâmplat important în ziua precedentă. Newsletterul vă recomandă informații care pot fi importante pentru antreprenori, știri utile în viața cotidiană, dar și noutăți de povestit colegilor sau angajaților într-o pauză.

Varianta video a newsletterului, poate fi urmărită pe Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok, sau aici, pe blogul de news al platformei Termene.ro

Distribuie mai departe