Despre branduri și mâncare în vreme de război
În Articol
Cocktail cu cifre
5,9% din PIB este avansul înregistrat de economia României în 2021, potrivit datelor provizorii publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Comerțul și IT-ul au salvat finalul de an. (Cursdeguvernare.ro)
2,1% cu atât au crescut în 2021 investiţiile nete în economia naţională, comparativ cu 2020. În cifre, înseamnă 120,148 miliarde de lei, iar comerțul și serviciile ocupă locul 3 în topul investițiilor pe ramuri economice, cu 25% din total, arată INS. (Economedia.ro)
6,2 miliarde este cifra de afaceri la care se ridică sectorul de comerț online românesc în 2021, cu 10% mai mult decât în 2020, potrivit GpeC. (Trans.info.ro)
Subiectul săptămânii
Războiul din Ucraina va avea un impact masiv asupra aprovizionării cu alimente la nivel global și a prețului la raft, o spune un raport al Dun & Bradstreet, citat de Forbes. De ce? Fiindcă Rusia și Ucraina asigură peste 25% din producția mondială de grâu, aproape 20% din cea de porumb și 80% din exporturile de ulei de floarea soarelui. Nu mai puțin de 374.000 de companii din întreaga lume se bazează pe furnizori ruși, iar circa 241.000 pe furnizori ucraineni.
- Rusia este lider mondial în exportul de îngrășăminte și fertilizatori, ceea ce poate afecta producția globală de cereale.
- Raportul World Food Programme e și el un semnal de alarmă.
- Ce e de făcut? În primul rând, trebuie identificate rapid resursele alternative și sprijinite țările care pot produce mai mult, scrie The New York Times.
- România, fostul grânar al Europei, asigură la ora actuală cca 1,45% din producția globală de grâu, dar ar putea face mai mult. Cât de mult într-un an? Nu avem infrastuctură și nici destui oameni calificați, spune pentru Economedia Michael Beier, Director General al CLAAS Regional Center South East Europe, unul dintre cei mai mari actori de pe piața de utilaje agricole din România.
- Europenii nu ar avea motive de panică: 30 de milioane de tone de hrană sunt stocate pentru populația celor 27 de state membre, dă asigurări Comisia Europeană.
Cum văd producătorii și fermierii situația?
Nu există în acest moment motive de îngrijorare, stocurile existente de cereale sunt suficiente și sunt monitorizate constant, dă asigurări Guvernul României. Asociaţia Naţională a Industriilor de Morărit şi Panificaţie din România (ANAMOB) nu e la fel de optimistă și cere de urgență ca statul român să cumpere stocuri de grâu până la un nivel cumulat de maximum 1 milion de tone și să subvenționeze costurile de depozitare pentru consumul intern din martie-iunie 2022.
- Riscul? România a exportat deja 5 milioane tone de grâu (500.000 doar în primele două zile de război), iar ofertele din exterior curg, în condițiile în care prețurile au crescut cu 40-60%. Am putea rămâne fără suficiente stocuri interne.
- Retailerii sunt inflexibili în a renegocia contracte pe termen mediu și lung, mai spune ANAMOB, ceea ce duce „la situaţia de penalizare generalizată, la scară naţională, a industriei de morărit și panificație”.
În 2021, țara noastră a avut o producție record de 11,3 milioane de tone de grâu. Cu toate astea, prețul pâinii a continuat să crească, din cauza prețului energiei. Ungaria tocmai a interzis exporturile de cereale, iar Bulgaria va cumpăra 1,1 milioane de tone la producătorii săi.
Sectorul agro-alimentar nu stă prea bine, avertizează și Asociaţia Fermierilor din România (AFR). Producătorii români nu mai fac faţă creşterii „continue și necontrolate” a tarifelor la energie electrică, gaze naturale şi motorină. „Dacă noi, cei ce producem hrana, dispărem din piaţă, este greu de crezut că ne vom reveni uşor”.
Dezinformarea e un pericol
În hipermarketuri e liniște, momentan, comportamentul cumpărătorilor nu s-a schimbat, spun marii retaileri, nimic comparabil cu începutul pandemiei, în primăvara lui 2020. Însă în sectorul de retail non-alimentar s-a resimțit o frână bruscă în consum.
- Panica din benzinării din noaptea de 9 martie, pornind de la zvonul că prețul combustibilului ar sări de 10 lei, s-ar putea replica în cazul alimentelor, dacă dezinformările nu sunt contracarate la timp atât de stat, cât și de companii. Romanian Business Leaders a simțit nevoia să dea un mesaj de avertisment.
Între timp, numărul brandurilor care ies de pe piața din Rusia sare de 300. De la Coca-Cola, Pepsi, Starbucks, la marile branduri de lux precum Prada, Chanel sau Louis Vuitton.
- McDonald’s își închide și el temporar cele 847 de restaurante din Rusia, anunț cu mare încărcătură simbolică. Primul fast-food deschis în Moscova, în 1990, a fost semnalul că lumea liberă a pătruns în fosta URSS. Compania va continua să-și plătească cei 62.000 de angajați, cu pierderi lunare de 50 de milioane de dolari.
- Deși decizia n-a fost simplă, brandurile au preferat reputația în favoarea profitului cu orice preț. Danone, în schimb, a anunțat că va suspenda investițiile, dar va continua să producă și să distribuie produse. Rusia e a treia piață ca mărime pentru Danone, după Franța și Spania.
Refugiații ucraineni care aleg să rămână temporar în România pot fi o soluție la criza de pe piața muncii. Kaufland a anunțat că va crea 300 de joburi pentru ei, o firmă din Bistrița a angajat deja 44 de muncitori, iar startup-ul Jobful a creat deja o platformă de recrutare: jobs4ukr.com.
Săptămâna de lucru de 4 zile e proiect de lege și în România. Angajatorul și angajatul vor stabili împreună cum vor împărți cele 40 de ore/săptămână. Propunerea legislativă e depusă la Senat.
Toate restricțiile impuse în timpul stării de alertă au fost anulate într-o singură zi. Se intră fără mască și fără certificat în magazine, însă autoritățile recomandă prudență: purtatul măștii e opțional, însă e de avut în vedere în aglomerație. Vor accepta însă angajații să se întoarcă full-time la programul de birou, după doi ani de telemuncă?
E-commerce & more
- Iată care sunt cele mai vizibile hipermarketuri & supermarketuri în online și pe Facebook în luna februarie 2022, potrivit ZeList Monitor, preluat de Iqads. Lidl, Kaufland, Carrefour, Penny stau în top. Tot aici poți vedea ce branduri de dulciuri, de cărnuri și mezeluri sau de răcoritoare au fost mai vizibile în online.
- Din ce în ce mai mulți români își fac piața prin curier: produsele grocery dețin un procent de 20% din totalul livrărilor Glovo.
- 6% din produsele care intră pe piața Uniunii Europene sunt contrafăcute. Online-ul și social media sunt principalele canale de vânzare, iar fenomenul s-a accentuat în pandemie.
- Apple a făcut o mulțime de anunțuri. Printre altele, o nouă versiune de iPhone SE cu procesor nou și 5G.
- Un posibil pas înainte în rezolvarea uneia dintre marile bătăi de cap din e-commerce: retururile. Walmart lansează camere de probat virtuale.
O resursă utilă: ghidul de bune practici pentru magazinele online pe 2022, publicat de ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online).
Ceva bun
📚De citit
Cum se mută și se salvează un muzeu pe timp de război. Un fotoreportaj emoționant din Lvov.
📺De văzut
Documentarul Winter on Fire, de pe Netflix, îți arată cu ce popor determinat și rezilient are de-a face Putin.
🎧De ascultat
Cum să-ți potolești anxietatea, când vin spre tine numai vești prăpăstioase? Un episod al podcast-ului Life Kit – NPR îți dă niște sfaturi practice.
Platforma Termene.ro și Asociația Zi de Bine continuă campania Scut pentru Ucraina, prin care și-au propus să contacteze telefonic mai mult de 10.000 de companii și să strângă 1 milion de euro, 2 TIR-uri cu produse necesare și 50.000 de locuri de cazare pentru ucrainenii care și-au abandonat casele din cauza războiului.
Află cum poți ajuta și tu aici.
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER |