E-commerce-ul a crescut cu 1,4 miliarde de euro, deși procentul românilor care fac cumpărături online rămâne printre cele mai mici din UE
În Articol
- În 2023, 58,1% dintre persoanele din Uniunea Europeană cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani din UE au raportat că au cumpărat sau comandat bunuri sau servicii pe internet în cele 3 luni care au precedat sondajul. În schimb, România s-a situat mult sub această medie. Asta deși în ultimii ani, comerțul online a crescut de la 6,3 miliarde de euro (2022) până la 7,7 miliarde de euro, prognoza pentru acest an.
Bucureștiul și Ilfov este regiunea din România care are cea mai mare rată a achizițiilor online în rândul populației, conform unei analize a Eurostat, biroul de statistică a Comisiei Europene. Astfel, 47,7% dintre bucureșteni au făcut achiziții online anul trecut.
Pentru celelalte regiuni ale României, ratele de achiziții online a locuitorilor au fost:
- Sud-Muntenia: 24,6%
- Sud-Vest Oltenia: 26,8%
- Sud-Est: 29,7%
- Vest: 26,2%
- Centru: 28,4%
- Nord-Est: 29,6%
- Nord-Vest: 40,1%
Cehia, Danemarca, Irlanda, Franța au cele mai performante regiuni
În analiza europeană realizată de Eurostat, procentajul a fost mai mare decât media UE (58,1%) în fiecare regiune (la nivelul 2 al nomenclaturii unităților teritoriale pentru statistică (NUTS 2) din Cehia, Danemarca, Irlanda, Franța (cu excepția regiunilor ultraperiferice), Țările de Jos, Slovacia, Finlanda, Suedia, Estonia, Luxemburg și Malta.
Prin contrast, procentul populației care a utilizat comerțul electronic a fost sub media UE în fiecare regiune din Bulgaria, Grecia, Italia, Lituania, Portugalia, România, Slovenia, Croația (date naționale), Cipru și Letonia.
În 2023, au existat 21 de regiuni din UE în care cel puțin 80,0% dintre persoanele cu vârste între 16 și 74 de ani au cumpărat sau comandat bunuri sau servicii online pentru uz personal (cea mai închisă nuanță de albastru pe hartă): 11 regiuni din Țările de Jos, 4 din Suedia, 3 din Danemarca, urmate de 2 regiuni din Irlanda și o regiune din Cehia.
Primele 3 regiuni, cu cele mai mari procente de persoane care cumpără sau comandă bunuri sau servicii pe internet, au fost toate situate în Țările de Jos – Utrecht (87,8%), Noord-Holland (86,4%) și Overijssel (85,9%).
Prin contrast, au existat 20 de regiuni din UE unde mai puțin de 35,0% din populație a cumpărat sau comandat bunuri sau servicii pe internet în 2023 (nuanță galbenă pe hartă): 6 regiuni din România, 5 din Italia și tot atâtea din Bulgaria, 3 regiuni ultraperiferice ale Franței și o singură regiune din Polonia. În final, în doar 2 regiuni din UE mai puțin de 1 din 5 persoane a utilizat comerțul electronic – regiunea bulgară Yugoiztochen (19,8%) și regiunea ultraperiferică franceză Guadeloupe (18,7%).
Evoluția valorică a pieței de e-commerce din România
Comerțul online din România a înregistrat o creștere semnificativă în ultimii ani, reflectând tendințele globale și adaptarea consumatorilor la noile tehnologii.
- 2021: Valoarea pieței de comerț electronic a atins 6,2 miliarde de euro, reprezentând o creștere de aproximativ 10% față de 2020, când s-au înregistrat 5,6 miliarde de euro.
- 2022: Sectorul e-commerce a crescut ușor, ajungând la 6,3 miliarde de euro.
- 2023: S-a înregistrat o valoare de 7 miliarde de euro pentru cumpărăturile online, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 10% față de anul precedent.
- 2024. Analizele iSense Solutions prevăd o valoare de 7,7 miliarde de euro până la sfârșitul anului 2024, reprezentând o creștere de 10% comparativ cu 2023
Ponderea comerțului online în totalul pieței de retail
În 2023, comerțul online a reprezentat 14% din totalul pieței de retail din România.
Categorii de produse și servicii achiziționate online
Conform datelor Eurostat din 2023, 13,69% dintre cumpărătorii online au efectuat 1-2 achiziții în decurs de trei luni, 12% au realizat 3-5 achiziții, 6,04% au cumpărat de peste 6 ori, iar 2,24% au făcut mai mult de 10 achiziții în aceeași perioadă.
Aproximativ 65% dintre cumpărători preferă plata ramburs (cash la livrare), în timp ce 35% utilizează metode de plată online, în special cardul.
Conform Institutului Național de Statistică, în 2023, cele mai populare categorii de produse și servicii achiziționate online au fost:
- Îmbrăcăminte (inclusiv articole sportive): 79,6%
- Livrări de la restaurante, fast-food și servicii de catering: 32,7%
- Produse cosmetice și de înfrumusețare: 29,1%
- Articole sportive (exceptând îmbrăcămintea sportivă): 18,3%
- Produse de curățenie și igienă personală: 16,9%
- Electronice de larg consum și electrocasnice: 14,3%
- Cărți, reviste sau ziare: 13,6%
Majoritatea tranzacțiilor online sunt realizate de pe dispozitive mobile, acestea generând peste 80% din traficul magazinelor online din România.