Grupul Trans-Oil din Republica Moldova a cumpărat un terminal în Portul Constanța. Acționarul Vaja Jhashi este cel care a preluat afacerile lui Adrian Porumboiu
În Articol
- Terminalul Frial din Portul Constanța a fost achiziționat de Grupul Trans-Oil. Acesta este deținut de milionarul Vaja Jhashi, unul dintre cei mai bogați și mai influenți oameni de afaceri din Republica Moldova, care și-a făcut intrarea pe piața locală în urma preluării controversate a grupului Racova fondat de Adrian Porumboiu. Trans-Oil își consolidează poziția strategică în regiune odată cu achiziționarea Terminalul Frial din Portul Constanța.
Pentru Trans-Oil – lider în exportul de cereale și semințe oleaginoase în Europa Centrală și de Est, cu 49 de unități de depozitare cu o capacitate totală de peste 1 milion de tone operate în Republica Moldova, România și Serbia – achiziția terminalul Frial, primul terminal din portul Constanța specializat în uleiuri vegetale alimentare, este deosebit de importantă, dat fiind activitățile de export pe mai multe continente.
Vaja Jhashi deține circa 87,5% din Trans-Oil, care include un grup de aproape 40 de companii din Republica Moldova, Ucraina, România, Serbia, Elveția, Georgia, Cipru, Irlanda, potrivit presei locale. Anul trecut, activele totale deținute de grup se ridicau la circa 1,74 miliarde de dolari, dintre care 1 miliard de dolari în R. Moldova.
Terminalul din Constanța
Terminalul Frial dispune de o capacitate de transbordare de 1,5 milioane de tone de cereale și 500 de mii de tone de ulei vegetal, sporind semnificativ capacitățile operaționale ale grupului și eficiența lanțului său de aprovizionare, au anunțat oficialii conglomeratului agroalimentar.
„Această achiziție va permite Trans-Oil să optimizeze logistica și distribuția mărfurilor pe mai multe continente. Încheierea acestei tranzacții este așteptată să aibă loc până la finalul anului 2024, de îndată ce se va primi aprobarea din partea Consiliului Concurenței din România”, se arată într-un comunicat al Trans-Oil.
Grupul are, de asemenea, în vedere o extindere semnificativă a capacităților de stocare ale terminalului portuar, care va fi finanțată printr-un grant acordat companiei de către Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor.
Cât despre achiziție, aceasta va fi finanțată printr-o combinație a contribuției proprii de capital ale Grupului și un împrumut pe termen lung obținut din partea unei bănci europene.
„Achiziția Terminalului Frial este un pas înainte în strategia noastră de a ne dezvolta în cadrul Portului Constanța și susține abilitatea noastră de a livra mărfuri de calitate superioară clienților noștri din întreaga lume. Suntem încrezători că această nouă achiziție ne va permite și în viitor să îndeplinim cererile în creștere ale clienților noștri și ne susține obiectivele de dezvoltare în anii următori”, a declarat Vaja Jhashi, CEO al Grupului Trans-Oil.
Importanța Portului Constanța
Portul Constanța, al șaptelea în Europa, în 2023, după volumul de marfă realizat constituie o verigă importantă între Asia Centrală și Europa Centrală și de Est, din punct de vedere al traficului de mărfuri. Importanța lui a crescut foarte mult după invazia rusească în Ucraina, context în care au fost atrase și investiții importante.
Astfel, în 2023, a fost înregistrat un trafic total de marfuri de peste 92,7 milioane de tone, în creștere cu 22,5% față de 75,5 milioane de tone, în 2022, ceea ce înseamnă un record. În primele șase luni din 2024, traficul de mărfuri a fost de peste 40 de milioane de tone, nivel similar celui înregistrat în perioada similară din 2023.
În următorii ani, Portul Constanța va cunoaște o dezvoltare importantă. Concret, este vorba de investiții de circa 2,5 miliarde euro, sume alocate pentru extindere și dezvoltare. Mai precis, se are în vedere extinderea și modernizarea infrastructurilor portuare, execuția de dragaje, precum și realizarea de cheuri și a altor facilități necesare pentru care sunt alocate sume de 750 milioane de euro.
De asemenea, pe termen lung va fi implementat un proiect de peste un miliard de euro pentru extinderea capacitatii de operare a portului. Nu în ultimul rând, se are în vedere dezvoltarea unei insule artificiale, o investiție de 700 de milioane de euro.
Un nou terminal și la Odesa
Achiziția Terminalului Frial din Portul Constanța nu este singura tranzacție realizată, în acest an, de grupul din R. Moldova, care își urmărește pas cu pas strategia de consolidare în regiune. În aprilie, grupul Trans-Oil a preluat în gestiune cel mai mare terminal cerealier din portul Odesa, Ucraina, cu o capacitate de păstrare de 200.000 de tone, respectiv 5 milioane de tone – capacitate de transbordare.
Acesta se adaugă celorlalte terminale deținute în regiune la Reni (Ucraina), Giurgiulești (Republica Moldova) Pancevo & Backa Palanka (ambele Serbia), cu o capacitate totală de transfer de peste 6 milioane de tone pe an.
Furnizor important pentru UE
Grupul Trans-Oil este un operator agribusiness important în regiunea Mării Negre, specializat în producerea, procesarea și comercializarea produselor agricole. Trans – Oil controlează producția și exportul de ulei vegetal din Republica Moldova, țară care este unul dintre cei mai importanți furnizori de semințe de floarea soarelui pentru UE, inclusiv pentru România, dar și de ulei de floarea soarelui.
Grupul deține cinci fabrici de ulei, din care trei în Republica Moldova, una în România (fabrica Ultex din Țăndărei) și una în Serbia. Mărcile de ulei de floarea soarelui aflate în portofoliul grupului sunt „FLORIS” și „ISKON”, principalle epiețe externe fiind UE, Turcia și Egipt.